När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har fått till ett möte med en butik för att sälja in min nya egendesignade kollektion. Hur gör man affärer, hur brukar det gå till? Vill ju ha lite skinn på näsan när jag kommer dit. Så vore tacksam för tips. T.ex. så är materialkostnaden 700kr, (exklusivare klänningar) sedan ca 8 timmar för att tillverka plagget. Kommer det gå att få någon vinst på detta både för mig och butiken? Tack på förhand. - Irene Englund
Svar av Urban Gattzén, Expert inom ledarskap- och företagsutveckling.
Hej och grattis till ditt första kundbesök.
Vad det gäller er prisbild så behövs mer uppgifter för att fastställa detta. Kanske har du någon revisor eller känner någon ekonom du kan sätta dig med och få en förståelse för hur du ska tänka.
Själva säljsamtalet ska ju leda till försäljning.
Ta reda på kundens behov. Ställ frågor till kunden som gör att din presentation kan vävas samman med kundens behov. Använd kundens ord i din presentation så känner de sig trygga. Tryck på era fördelar som gör er unika och varför ni är bäst. Gör du det bra så blir pris diskussionen oftast lättare. Lova inget som du inte kan hålla. Våga ta avslut.
Sammanfatta direkt efter kundbesöket vad gick bra vad kan du göra bättre. Återkoppling med ett mail efteråt kan vara klokt med er överenskommelse.
Är du ingen van säljare så måste du öva, öva och öva innan.
Tycker du ska träffa någon fysiskt som är duktig på detta som hjälper dig. Att tro det ska funka genom att bara läsa sig till att bli en duktig säljare tar mycket längre tid.
Självklart ska du vara förberedd inför mötet. Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Urban Gattzén
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.