När Berotec startades visste grundarna inte att de skapade en "blue ocean" i konsultvärlden, men det är precis vad de gjorde. Från första dagen satte Håkan Mildh Svensson och Urban Gjers sina egna spelregler och bröt ny mark utan att vara medvetna om det. Konsulting skulle ju gynna individen och hjälpa kunden, inte ge mellanchefer hög lön och indirekt uppmana fler att springa in i väggen.
Blue Ocean Strategy
Blue Ocean Strategy (Chan Kim & Renée Mauborgne) avviker från klassiska strategier och uppmanar företag att hitta innovativa sätt att differentiera sig från konkurrenter. Boken med samma namn har inspirerat företagsledare över hela världen att ompröva sina modeller och sträva efter att skapa och dominera nya marknader snarare än att bara konkurrera på befintliga. Målet är att skapa en "blå ocean" av möjligheter, där företaget kan trivas och växa utan att vara begränsat av befintliga konkurrenters ramverk. Motsatsen är ”röd ocean” – det är där konkurrensen finns och allt är mer likställt. I det röda havet kan man kriga sig blodig utan att komma framåt.
Stämmer följande om er marknad?
- Traditionella företag och marknader utmanas av nya aktörer?
- Erbjudna produkter och tjänster blir alltmer lika inom branschen?
- Ökande prispress råder?
- Är ditt företag mer fokuserat på att sänka kostnader och kvalitetskontroll än på tillväxt, innovation och att skapa starkt varumärke?
Svaret 'ja' på dessa frågor betyder att det är stor risk att du simmat in i det röda vattnet men självklart finns alltid en möjlighet att ta dig därifrån.
Four action framework
Utgå från Blue Oceans "four action framework” för att identifiera vad du behöver för att påbörja resan mot den lugnare och blåare oceanen. Ramverket innefattar följande fyra åtgärdsområden.
Minska: Vilka faktorer kan du minska?
Eliminera: Vilka faktorer, som branschen länge tävlat om, bör helt tas bort från erbjudandet?
Öka: Vilka faktorer bör förstärkas för att överträffa branschstandarden?
Skapa: Vilka nya faktorer kan du introducera för att skapa ett unikt värde?
Ramverket går att använda i precis alla typer av branscher och företag. Tesla och Cirque du Soleil är bra exempel på hur man skapat något helt nytt för en ny marknad och valt bort sådant som tidigare varit en självklarhet i respektive bransch. I deras fall var bland annat cirkusdjur och bensin i prestigebilar sådant de valde att lämna redan från starten. Istället skapade Cirque du Soleil en högkulturell upplevelse med specialskriven musik och dans, något som aldrig setts på en cirkusscen tidigare. Tesla i sin tur skapade en sportig elbil med stor körglädje och batteriladdning som funkade smidigt.
Var en rebell och stärk ditt varumärke
Vi har alltid haft en unik inställning till konsultande, till balans och till självledarskap och det är så vi fann oss i de blå vattnet redan dag ett. Berotec kommer alltid att vara mer än bara ett teknikkonsultföretag – vi är en rörelse för förändring, nytänkande och gemenskap. Senaste beviset på det är vår greenhouse-satsning och vår tro på att entreprenörers kraft blir ännu större när de samverkar!
På samma sätt som vi satsat på entreprenörer och erbjudanden som skiljer sig från resten av den ganska slätstrukna konsultvärlden har du chans att verkligen skapa något helt nytt och attraktivt.
Att lyckas med en Blue Ocean-strategi kräver mod, kreativitet och en djup förståelse för marknaden och kundernas behov. Det kräver även starkt ledarskap, anpassningsförmåga och god riskhantering.
Använd den unikitet företaget skapar i all kommunikation så att målgruppen verkligen förstår att ni erbjuder något utöver det de är vana vid. Att vara hållbar och ansvarsfull kan skapa ytterligare differentiering och appellera till en växande grupp medvetna konsumenter. Lyckas du i både strategi och kommunikation så har du ett garanterat starkt varumärke och en hög efterfrågan från kunder som aldrig överväger ett annat val än ditt.