Hur sjutton ska man tänka här? Låt oss tillsammans reda ut hur du avgör ifall det pris för din hemsida som står i offerten faktiskt är marknadsmässigt rimligt.

Det som göms i snö - Finns det dolda kostnader?

En hemsida är sällan bara vad besökarna ser med blotta ögat. Det är mycket som ska på plats, inte minst webbdesign, sökmotoroptimering och webbhotell. Kommer det att krävas löpande underhåll för att hålla hemsidan levande? Kan du sköta allt själv genom ett innehållshanteringssystem (CMS) eller behöver din webbyrå hålla dig i handen vid minsta justering? Jämför offerter via t.ex Partna.se och säkerställ att det inte finns några gömda kostnader som kommer som en överraskning efter att webbsidan är lanserad.

Kvalitet i förhållande till spenderad krona

När du anlitar en webbyrå som ska skapa din webbsida vill du förstås veta att du får valuta för dina pengar. Den mest naturliga instinkten är att be byrån skicka referensprojekt, alltså hemsidor som påminner om din och som de utvecklat tidigare. Men nöj dig inte där. Tricket är att gräva lite djupare och ta en titt under motorhuvudet. Här följer några viktiga nyckeltal du kan använda till din fördel:

  • Genomskåda hemsidans prestanda och ta reda på hur snabbt den laddar, Google PageSpeed Insights är rätt verktyg för detta.
  • Testa hemsidan i olika webbläsare och i olika enheter. Skiljer sig användarupplevelsen på hemsidan på en mobil jämfört med en dator och i Safari jämfört med Chrome?
  • Finns det brister på hemsidan som man inte ser vid en första anblick? Använd ett verktyg såsom PowerMapper för att göra en snabb analys.
  • Undersök hemsidans synlighet i Google. När du söker på hemsidan i en sökmotor, hur ser sökträffarna ut? Använd även ett SEO-verktyg såsom SemRush för att förstå ungefär hur många besökare en hemsida faktiskt har.
  • Är hemsidan säker eller finns det sårbarheter? Det finns idag många verktyg inom cybersäkerhet som du kan prova för att få en överskådlig bild av hur säker en webbplats anses vara.

Förväntas hemsidan uppfylla dina affärsmål?

Börja med att se din hemsida som en investering. Som investerare vill du inte bara veta vad kapitalet ska gå till utan också vilken avkastning du förväntas få för din investering. Därför är det A och O att du kommunicerar dina affärsmål med din webbyrå.

Oavsett om du vill attrahera fler potentiella kunder (leads) eller om du vill sälja mer produkter online så behöver du förstå hur din nya webbplats ska lyckas med detta. Om webbyrån saknar vettiga belägg för varför de väljer en viss typ av design eller en särskild teknologi så kan det vara en röd flagga som har hissats.

Får du ett korthus eller en nyproduktion?

För somliga kan det kännas lockande att byggaenhemsida för ett pris som anses lågt och en leveranstid som bara är några dagar bort. Generellt sett så brukar snabba, billiga lösningar dock ofta resultera i problem längre fram i horisonten. Dessa problem kan i slutändan göra att hemsidan blev dyrare än vad du och din plånbok först planerade.

Förlitar sig webbyrån mest på tillägg och tredjepartslösningar (så kallade plugins) eller är de bevisat kunniga inom programmering? Har byrån även byggt webbupplevelser och plattformar från scratch och behärskar webben från ett 360 graders perspektiv? Glöm inte att ställa sådana relevanta frågor så att du får en hemsida som håller måttet och inte ett korthus som riskerar att rasa i framtiden.

Fråga andra vilket offert-pris de fick för sin hemsida

Social proof har alltid varit och kommer alltid att vara ett ess i rockärmen när du vill rannsaka ett offert-pris för en hemsida du vill bygga. Känner du någon som nyligen beställt en hemsida som de är genuint nöjda med? Fråga dem vad de betalade, vad som ingick i priset och jämför med de offerter du fått. Ställ även samma frågor till någon som inte blev nöjd med sin hemsida. Då får du en förståelse för vad som inte gick som det skulle och vilka fallgropar du bör undvika.

Är priset verkligen så avgörande, egentligen?

Precis som med alla köp är priset långt ifrån allt när du ska anlita rätt webbyrå. Söker du ett långsiktigt byråsamarbete kan såväl personkemi som arbetsmetodik vara minst lika viktigt. Framförallt, har webbyrån en lång och väldokumenterad erfarenhet inom sitt expertområde är det ett gott tecken.

Gör även en bedömning av projektledarens kommunikationsförmåga. Kan hen ge svar på dina frågor så att du, som kanske inte är lika teknisk, är med på noterna? Är webbyrån beredd att gå en extra mil (såklart i rimlig omfattning) för att du ska bli nöjd med din nya hemsida? Kolla helt enkelt efter alla de mjuka värden som byrån uppvisar. För en sak är säker: du kan oftast lita på din magkänsla.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.