Exempelvis kan en tidig beundrarskara få ett team att tro att de har upptäckt nästa stora konsumenttrend. Det kan också handla om en tidig investerare som lockar med fina villkor.
Vanligaste framgångsfejken är populära gratisprodukter
Den vanligaste orsaken till en tidig framgångsillusion är uppmärksamhet. Uppmärksamheten kan komma från någon slumpartad pressbevakning eller en viral fullträff.
“Men oftast, vad gäller de företagare som har kommit till mig, så inträffar den fejkade framgången när en startup lockar en armé av tidiga användare att använda en produkt gratis eller rabatterat. Detta har ingen realistisk koppling till behovsbaserad efterfrågan”, skriver Joe Procopio.
Beundrarskaran faller bort när de måste betala för produkten
Det här är inte ett nytt fenomen utan inträffar konstant sedan mobilapparna tog fart på 2010-talet. Företag jagar anseende genom att låta människor ta del av deras produkter gratis eller väldigt billigt. Detta leder ofta till att många människor pratar om produkten.
Företaget lägger ner massa arbete och pengar på att försöka tillgodose kundernas “behov”. När sedan betalväggen slås på, springer alla iväg. De tidiga adoptanterna älskar fortfarande produkten. Bara inte tillräckligt för att betala för den.
En förebyggande åtgärd innan du erbjuder en freemium-modell är att förstå ekonomin och dynamiken i att kunna få med kunderna till betalversionen av produkten.
Investerare och företagsgrundare behöver vara synkade
Genom Web3 är det väldigt lätt att människor satsar pengar i ett projekt av felaktiga skäl. Bra pengar läggs ofta på en dålig idé.
“I de flesta fall jag har sett, förstod investerarna aldrig riktigt vad företagsgrundaren försökte uppnå. Investorer har alltid sina egna idéer om vad de investerar i, och det är grundarens ansvar att se till att förväntningarna är rätt inställda på båda sidor av förhandlingsbordet för avtalsvillkoret”, skriver Joe Procopio.
Konsekvensen blir att grundaren försöker göra en sak medan investerarna kräver att de ska göra en annan sak. Båda sidor kan ha rätt, men när en startup försöker ta sig an två uppdrag samtidigt är misslyckandet oundvikligt.
Sprickan går att förebyggas och startupen behöver inte kollapsa på grund av dessa felmatchade förväntningar. Ett tips är att du som grundare redogör för hur varje krona ska spenderas och varför innan du tar emot några externa pengar.
Stirra dig inte blind på uppåtgående kurvor och sprid ut möjligheterna
Ett av de värsta misstagen en företagsgrundare kan göra är att betrakta hur en graf gå upp under en längre tid - och tro att den kommer att hålla det mönstret i all evighet. Grafen i fråga kan vara intäkter, kunder eller vinster. “Men det gamla talesättet är fortfarande sant: Det som går upp måste komma ner.”
En lämplig förebyggande plan är att ha flera tillväxtkällor som kan utnyttjas samtidigt - det kan röra sig om affärsområden, intäktsströmmar, målmarknader eller ytterligare produkter. “Om intäkterna i en korg exploderar bör du ha andra livlinor att luta dig emot.”