1. Autosvar
Lägg in ett autosvar i ditt mejlverktyg. Där kan du skriva från vilken dag du tar ledigt, när du är tillbaka och (om aktuellt) hur de kan nå dig vid brådskande ärenden. Kommer du inte vara helt ledig kan du exempelvis skriva att du har längre svarstider än vanligt på grund av julledigheten.
2. Skriv ut när du är tillgänglig
Var tydlig med när du kommer vara tillgänglig. Skriv ut på hemsidan, i sociala medier och på mejlen vilka tider eller dagar du är tillgänglig så folk vet när de kan förvänta sig ett svar.
3. Schemalägg inlägg
Använder företaget sociala medier kan du schemalägga inlägg i förväg. Vill du inte behöva moderera dina sociala medier lika mycket över jul, stäng av kommentarsfunktionen på inläggen.
4. Ansvarsområden
Om ni är flera i arbetslaget, kom överens om hur ni ska jobba och vem som ansvarar för vad. Kanske kan ni ta varsin dag att vara kontaktperson eller hålla koll på sociala medier och de andra kan få vara helt lediga.
5. Planera in
Vet du med dig att du kommer behöva jobba under jul, planera in när du ska jobba så du inte ströjobbar hela julen och råkar fastna i mejlen på släktmiddagen.