När du startar ett företag krävs en mängd blanketter som ska fyllas i och inte minst besvara skatteverkets närgångna frågor som:
– Uppge befintliga och tänkbara kunder. Vilka kontakter har knutits hittills? Inkom med dokument som styrker detta.
Ja, vad svarar man på detta vid en företagsregistrering? Hur styrker man kundkontakter på livsmedelsaffären, frisören, restaurangen eller på konsultföretaget innan man börjat bedriva sin verksamhet.
När du väl startat ditt företag, om du klarade skatteverkets utfrågning, så kliver du in i rollen som den som ska veta allt. Dagarna för de flesta småföretagarna ter sig klart intressanta då vi besitter ett antal olika roller i vårt företag såsom personal- och löneadministratör, bokföringsassistent, inköpare, marknadsförare och samtidigt jobbar vi på golvet i våra verksamheter. Inte nog med den ibland schizofrena rollen ska vi hålla oss ajour med alla lagar och regler. För att ta några exempel från min egen bransch så har vi lagen om livsmedels, brandskydd, arbetsmiljö, alkohol, tobak, bygg, semester, skatter, bokföring, kassaregister och personalliggare, samt kollektivavtalen om man har sådant. Detta är vår vardag, detta är lagar och regler som vi varje dag måste förhålla oss till.
Hur detta fungerar i praktiken kan många småföretagare vittna om, det fungerar sisådär. De godtyckliga inspektionerna är många där regelverket tolkas på olika sätt var gång en ny inspektör sätter sin fot innanför verksamhetens trösklar. Det skapar en osäkerhet på vad som är rätt eller fel samtidigt som det ofta skapar kostnader för företagaren. Ambitionen för de flesta är att göra rätt, men om lagarna inte ens tolkas rätt, eller lika, av myndigheten hur ska då företagaren tolka?
När en ny lag införs så finns det ofta ett syfte att förbättra något. När lagen om personalliggaren infördes så gjordes det med syftet att stävja den svarta arbetsmarknaden i vår bransch. Det var en god idé. Ända tills skatteverket gjorde sin första inspektion. Tänk dig att du på ditt eget företag är tvungen att bära legitimation att uppvisa till skatteverket, att du sen får kontrollavgift på minst 10.000 kr om någon av personalen glömt att skriva in sig eller skriva ut sig i personalliggaren. När du sen erbjuder dig att ta fram löne- och skatteutbetalningarna för att matcha detta. Då är inte skatteverkets kontrollanter intresserade! Personalliggaren har ingen koppling till våra skatteinbetalningar eller löneutbetalningar och är alltså verkningslös vad gäller den svarta arbetsmarknaden.
Eller danstillståndet som lever vidare. Om du känner för att sätta en krögare i klistret så rekommenderar jag att köra ett riktigt rock´n rollpass till musiken i baren, vicka ordentligt på rumpan och ring samtidigt och polisanmäl. Det kan resultera till att krögaren får böter, men också indraget alkoholtillstånd.
Listan på önskemål om regelförenklingar kan göras oändlig. Så i allt prat om att förenkla för företagen och minska blanketthysterin så är det viktigaste regelförenklingsjobbet det som möter företagaren dagligen, omöjligheten att på ett säkert sätt följa alla de lagar och regler man lyder under. Om vi vänder på hela paketet med regler och utgår från de små företagen för att sen anpassa uppåt till de större företagen – då skulle vi få ett mer verklighetsförankrat regelverk. Gör det enkelt att göra rätt och svårare att göra fel.