Logistik och frakt är många gånger en komplex och detaljerad process som kan vara svår att navigera för de flesta. Det finns många olika aspekter att ta hänsyn till, och det kan vara svårt att veta vilka strategier eller frakttjänster som är mest lämpliga för ditt företag.

Här är några goda råd.

En värld av detaljer

En av de största utmaningarna med logistik är enligt mig att hålla koll på alla detaljer och regelverk. Allt från att säkerställa att dina varor levereras i tid till att hålla reda på kostnaderna, här finns det många olika aspekter att ta hänsyn till. Viktigt att försöka hålla koll på allting här för att undvika både förseningar eller ökade kostnader för dina transporter.

Val av transportör

En annan utmaning är att hålla koll på, och även löpande att arbeta med, är de olika transportörer och deras frakttjänster. Med så många olika transportföretag att välja mellan, kan det vara svårt att veta vilket alternativ som passar ditt företag bäst. Detta innebär ofta att man landar fel och väljer en transportör som inte är en så kallad “perfect-match” för företagets behov, vilket direkt påverkar både leverans och prisbild.

Tips: jämför olika transportörer innan du bokar din sändning, här finns tusenlappar att spara.

Efterfrågan & marknaden

Förändringar i efterfrågan och marknaden kan också göra det svårt att navigera sitt logistikbehov. Om efterfrågan på en viss produkt plötsligt ökar eller minskar kan det exempelvis vara svårt att anpassa sig och säkerställa att man har rätt mängd varor på rätt platser.

Lagar & regler

Att hålla koll på, och hantera olika lagar och regler som gäller för transport och logistik är en hel vetenskap i sig. Dessa regler kan variera från land till land vilket gör det svårt att säkerställa att du verkligen följer alla regler och undviker eventuella böter eller sanktioner. Tips: se till att arbeta med en partner som kan hjälpa dig att navigera denna terräng för att undvika onödiga kostnader och pålägg.

Kort och gott, logistik är en komplex och detaljerad process som kan vara svår att navigera vid första anblick. Det finns otroligt många olika aspekter att ta hänsyn till, och det kan vara svårt att veta vilken strategi eller fraktprodukt som är den mest lämpliga för ditt företag. Det krävs både tid och kunskap för att hålla koll på alla detaljer och säkerställa att allting fungerar så smidigt och effektivt som möjligt.

Om din frakt och logistik känns överväldigande så kan jag varmt rekommendera att arbeta smartare tillsammans med en fraktpartner likt exempelvis Sendify.

Stort lycka till med dina fraktutmaningar!

Nytt fraktavtal hos Sendify via Företagande.se

Med Sendify har du möjlighet att välja och vraka bland fraktbolagen och alltid få upp bästa möjliga alternativ för din sändning, precis på samma sätt som du bokar dina flygbiljetter online. Sendify erbjuder även en branschledande kundservice som alltid finns nära till hands när du väl behöver hjälp

Som prenumerant till Företagande.se får du även tillgång till ytterligare rabatt på Sendifys redan låga fraktpriser.

Klicka här för att skapa ett kostnadsfritt konto hos Sendify

Kort om Sendify

Sendify ger små- och medelstora företag tillgång till de stora aktörernas fraktpriser genom att upphandla priser med tyngden av närmare 15 000 anslutna företag runt om i Sverige. I snitt sänker därför ett anslutet företag sina fraktkostnader med 20%.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.