Steg ett i hur du skriver en affärsplan.
Vad? – Vad är det för produkt (vara eller tjänst) som företaget erbjuder? Vilket kundbehov är det man tillfredställer?
Vem? – Vem vänder sig företaget till? (målgrupper)
Varför? – Varför ska målgruppen välja just det här företagets erbjudande? Vilken är företagets unika kompetens? (Vad är man bra på?)
Hur? – Hur når företaget sina kunder? Denna sista fråga har två innebörder.
- Hur når företaget sina kunder med produkterna? (Var får man tag på företagets produkter?)
- Hur når företaget sina kunder med sin marknadsföring? (Hur får kunderna reda på att företaget finns?)
Affärsidén delas ibland in i en yttre och en inre affärsidé. Den yttre affärsidén har då att göra med hur företaget presenteras för marknaden medan den inre affärsidén behandlar hur företagets resurser används för att kunna åstadkomma det man strävar efter i den yttre affärsidén.
Ett företags affärsidé är utgångspunkten som allt annat utgår från. Det som skiljer ett företags affärsidé från de mål som även andra typer av verksamheter har är att det syftet med affärsidén är att företagets syfte är att tjäna pengar.
Mer om affärsidén:
Vad betyder ordet affärsidé och exempel på andra företags affärsidéer
Så kommer du på en egen affärside
4 sätt att testa din affärside
Inspiration och gratis affärsidéer