Bokföra delbetalning av faktura

3

Hej!



Köpte en vara i slutet av förra räkneskapsåret men råkade av misstag skicka betalningen ex. moms. Leverantören påpekade detta och jag skickade resterande belopp under nuvarande räkneskapsår, och mottog varan detta räkneskapsår.



Hur ska jag gå till väga för att bokföra detta?



Tacksam för svar!

1073
139

Hej,

Beror på hur du bokfört inköpet och betalningen under förra räkenskapsåret och ifall du redan gjort bokslut eller inte för året.

 
3

Hej, tack för svar! Jag har inte gjort något bokslut ännu, och har bokfört båda transaktionerna som inköp av förbrukningsinventarie i respektive räkneskapsår. 

1073
139

Ok, vet inte om jag blev så mycket klokare av det. Vet fortfarande inte hur du bokförde föregående räkenskapsår.

Om jag antar att du bokför enligt kontantmetoden (bokslutsmetoden), dvs du bokför inte när du erhåller fakturan utan först när du betalar. Då om exempelvis varan kostade 200 + 50 i moms bör du ha fått en faktura på 250. Antar att du betalade 200 föregående räkenskapsår och 50 nuvarande räkenskapsår. Du borde då bokfört:

Föregående räkenskapsår:
Debet Vara...................................200
Debet Ing Moms............................50
Kredit Bankkonto eller liknande...200
Kredit Leverantörsskuld.................50

Nuvarande räkenskapsår:
Debet Leverantörsskuld................50
Kredit Bankkonto eller liknande.....50

Sen kanske det var så att du inte bokförde enligt det jag antar föregående räkenskapsår och då blir det något annat nuvarande räkenskapsår.

 
3

Du verkar ha förstått mig rätt, leverantörsskuld verkar vara vad jag är ute efter. Tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.