Förvalta sidoinkomst - Bäst via AB, enskilt eller använda sig av Frilans finans?

1
Hej! Behöver lite råd från företagarproffsen. 1:a december påbörjar jag ett nytt jobb, som vanlig anställd. Jag kommer fortsätta jobba med min tidigare arbetsgivare där vi kommit överens om en ersättning på en tredjedel av min gamla lön. Dom vill dock att jag ska fakturera dom för att slippa pappersarbetet som det vore att ha mig kvar som anställd.

Vad är det bästa uppläget här?

Ett alternativ vore att använda sig av Frilans Finans, men då ryker ca en tusenlapp, och jag får se en stor del av det jag fakturerar försvinna, och måste även tänka på statlig skatt då jag går över brytpunkten. Dock får jag pengar som jag kan slänga in i fonder eller dylikt.

Enskilt, då kan jag slippa Frians finans avgifter men får ge mig på bokföring själv - värt att nämna är att jag inte drivit eget förut så det blir en tröskel att ge sig på.

Jag gissar att dom flesta kommer råda mig att starta ett AB rent skattemässigt. Är det det smartaste? Jag kommer inte att ha några utgifter - kommer fakturera ca 18 stående varje månad, sen brukar jag göra lite frilansande inom IT så i efter ett år skulle det kanske ligga ca 200 i bolaget i ren vinst. Vad har jag för fördelar här - hur mkt skulle försvinna i skatt om jag tar en utdelning varje år för att kunna investera pengarna på annat håll - och vad finns det mer för fördelar?

Som ni hör så är jag rött grön på det hela, så hade gärna hört hur ni hade gjort.

//Jerry
1009
211
Hej, Du verkar bekant med fördelar och nackdelar med de olika alternativen. Du kanske ska räkna på vad den totala inkomsten skulle bli och vad du då skulle få betala extra i skatt. Jämför då med vad det skulle kosta att anlita någon att sköta hela eller delar av bokföringen av AB. Då kan du ju få en siffra i kronor om vad som är mest lönsam. Sedan tillkommer hur mycket tid och energi man är beredd att lägga. En frilans Finans är väl troligt det du behöver lägga minst energi på. Du kan ju också fundera om du skulle ha nytta av ett AB för andra ändamål. Om du tex behöver friskvårdsbidrag för gymkort mm. Det finns några liknande saker som är billigare via AB. Om du inte redan har det via jobbet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Räknat lite på det och det känns som ett AB och utdelning enligt 3:12 verkar vara det mest lönsamma då jag har tjänstepension och dylikt via min fasta tjänst. Har även friskvård där. Det är just det administrativa jag undrar över hur mycket det egentligen blir. Kommer ju bara ha inkomster och inga utgifter. Sen om en utdelning är det smartaste vet jag inte. Tanken är ju att slänga in dom här extrapengarna i fonder, ISK osv. Antar att jag skulle kunna aktieinvestera via AB:et med?
1009
211
Hej, Visst kan du investera i aktier, fonder mm även genom AB. Det blir ju lite mer jobb för den som sköter redovisningen, men det beror ju på antal transaktioner. Vet inte hur gammal du är, men det kan ju även fungera att "pensionsspara" genom AB, om du inte vill ha ut pengarna än. Det finns lite olika varianter, men vad som passar just dig vet jag för lite om för att kunna säga något om.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.