Ny på jobbet! Hjälp

0
Hej!
Som rubriken lyder, jag behöver hjälp!
En kund har betalat en leverantörsfaktura men råkat exkludera momsen.
Han fick därefter en påminnelse att betala momsen plus en förseningsavgift.
Han betalade den också.

Men hur ska detta bokföras?
Med vänlig hälsning,
En nybörjare
2
Det är väl samma sorts pengar, moms eller inte. I praktiken har han väl först betalat 75% av fakturan varav 20% moms. Sedan betalar han resterande 25% av samma faktura, även denna innehåller 20% moms av totalbeloppet plus förseningsavgiften. Kunden gör väl egentligen ingen momsbetalning till dig, han betalar bara fakturans totala belopp uppdelat på 2 betalningar. Hela fakturan 320 kr + 25% moms =400 kr Första fakturan betalad 256 kr + 25% moms = 320 kr Andra fakturan betalad 64 kr + 25% moms = 80 kr Dessutom en förseningsavgift som adderades till den andra fakturan Detta sagt mer som en diskussion än absolut faktum. Det finns säkert andra sätt att se det på! https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/erhallen-paminnelseavgift.aspx

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.