Jobba gratis för enskild firma (utan anställning)

9
Jag och en kompis kommer att starta ett företag tillsammans, men av vissa anledningar blir det inte ett HB eller AB. Jag kommer att starta en EF i mitt namn.

Därefter kommer jag och min kompis arbeta tillsammans och vi räknar med att det kommer ta ca. ett år innan vi har råd att omvandla den enskilda firman till ett AB.

Ingen lön kommer att betalas ut och min kompis kommer inte vara anställd trots att han jobbar åt mitt företag. Företaget kommer dessutom behöva köpa in utrustning som min kompis ska använda.

Först när vi har ett AB och tillräckligt med pengar i företaget kommer vi ta ut lön. Varken jag eller min kompis kommer alltså tjäna en enda krona under tiden jag har enskild firma.

Är detta lagligt? Ett HB funkar inte pga att jag personligen kommer syssla med annat i min EF, förutom verksamheten med min kompis.
14
Det krånglar ju till det rejält. Speciellt för din kompis. Hon/han kommer ju inte att vara delägare till företaget. Vilket gör allting till en väldigt riskfylld historia för den partern. Vet inte alls hur det fungerar lagligt sätt men jag hade inte gjort så om jag hade varit som ni. Jag hade ändå startat ett handelsbolag för det företaget som du och din kompis ska starta. Och sen att du startar ett enskilt bara för dig. Det blir lättare för båda parter, det blir inget olagligt och ur skattesynpunkter och bokföringsmässigt blir det också lättare. Sen vet jag inte hur ni har det med familj och barn och liknande. Men står man inte som ägare till ett företag så får man t.ex. ingen ersättning om man vabbar eller blir sjuk. Då står din kompis helt utan den livlinan om det skulle hända något. Om kompisen nu inte har något annat vid sidan om. Sen en annan aspekt som jag snarare skulle råda din kompis, är att din kompis aldrig ska starta ett företag med NÅGON utan att stå som ägare till det. Oavsett hur bra kompisar man är så kan det hända saken på vägen. Och går företaget bra så kan du alltid skita i att ge kompisen dens del av vinsten. Sen kan man ju vända på det... Skulle det gå dåligt så är det alltid skönt att ha någon att dela bördan med. Min personliga åsikt är att det låter som en dålig idé rakt igenom. Startar man ett företag tillsammans så ska det också vara tilsammans. Båda ska stå som ägare och det ska skrivas papper på vad som gäller med ev. vinst och skulder.
9
Du har rätt. Jag behövde någon som skrev det tror jag. Det jag drar mig för är att jag inte vet vad som skiljer ett HB från EF och det blir en helt ny inlärningsprocess. Jag har fått för mig att ett HB är mer komplicerat. Jag har tidigare haft EF.
1486
251
Ni kan ju starta ett enkelt bolag..
9
Det funkar inte i vårt fall. Min kompis bör inte vara ansvarig för någon som helst bokföring, redovisning, fakturering och ska inte behöva hålla koll på något som har med företaget att göra eller ens vara i närheten av några papper. Det är min uppgift. Han ska bara göra sin grej (utföra en viss tjänst) och (så småningom) få pengar på kontot. Det bästa hade varit om jag ägde företaget och anställde honom, men problemet är att han inte kan få någon lön förrän om ett år. Det vore verkligen bra om det gick att lösa att endast jag kan ha en EF. Verksamheten vi planerar att starta är ett sidoprojekt. Vi har båda heltidsanställningar vid sidan av.
1486
251
Då kan du ju skriva ut ett skuldebrev med jämna mellanrum. Så när året är slut är du/din firma skyldig din kompis x antal kronor. När ni sen startar ett AB så pytsar du in aktiekapitalet men ni delar på aktierna, så har han fått ersättning för sitt utförda jobb, och är delägare i bolaget. ( om det nu är meningen han ska vara delägare)
9
Det är ingen dum idé, men vet du om det är ett problem juridiskt att han arbetar för mitt företag en längre tid i början utan att vara anställd och utan att få någon ersättning? Skuldbrev kan jag ju skriva först när företaget börjat få in pengar.
1486
251
Tja.. juridiskt och juridiskt.. Den enskilda firman är ju du, så det blir ju du som blir skyldig honom pengar i slutänden, och det finns det väl ingen direkt lag mot. Skulle du av nån anledning inte vilja betala och hävda att skulden är din firmas, så hjälper det ju inte dig ändå, du har ju bara ett personnummer. Tanken med att upprätta skuldebrev löpande, istället för löneutbetalningar, är ju ett skydd för din kompis. Blir ni osams efter ett halvår så har han ändå skuldebreven att kräva ersättning på. Om den risken ses som obefintlig så kan man ju bara anteckna vad han gör lite mer informellt. Det får ju hållas utanför bokföringen, för om man skulle boka det som upplupen lön , dvs ej utbetalad, så ska man ju bokföra arbetsgivaravgifter också. Det ska alltså helst ses som en privat skuld. Och du betalar den sen genom att ge honom aktier. Eller så lånar ni helt enkelt 25 000 kr var och startar ett AB direkt. Så blir allt 'på riktigt' Har ni båda riktiga anställningar så ska det väl inte vara ett problem att låna dom pengarna. Då har ju bolaget också ett kapital att köpa maskiner etc för. Att ha ett AB utan revisor kostar ju minimalt.
14
Men vad är det som gör att han inte kan vara delägare i ett handelsbolag? I vårat är vi två och jag är den som har hand om all bokföring, administration, kontakt med myndigheter, företag och diverse annat. Men det hindrar ju inte att vi är två delägare. Hon har ju andra ansvarsområden istället.
9
Det går givetvis. Jag väljer hellre enskild firma för att jag ska kunna syssla med annan verksamhet också, men den största anledningen är att jag inte har någon aning om hur man driver ett HB och jag har begränsat med tid att lägga på att lära mig det. Men jag tror ändå att HB är det bästa alternativet trots allt. Jag har en fråga angående det. Kan man ha flera olika verksamheter i ett HB och reglera genom avtal att min kompis bara har rätt till 50% av intäkterna från den verksamhet jag bedriver tillsammans med honom, medan övrig verksamhet behåller jag vinsten från? Alltså att jag håller reda på hur mycket vinst vår gemensamma verksamhet får och denna delas mellan oss två delägare, medan vinst från all övrig verksamhet har jag rätt till.
14
Att driva ett HB är inte så stor skillnad jämfört med en EF. Det som är att ni måste registrera er för en särskild moms hos skatteverkat som privatpersoner. I det stora hela fungerar det likadant. Däremot vet jag faktiskt inte hur det fungerar med flera olika verksamheter så. Du måste ju skriva in alla i verksamhetsbeskrivningen. Men sen hur man gör med uppdelning och sånt vågar jag inte svara på. Låter dock mycket krångligare än att starta ett HB för dig och din kompis och sen en EF till dig.
9
Du har rätt, det får nog bli så! Tack för hjälpen.
1486
251
Jag skulle inte rekommendera ett HB faktiskt. Upplägget är komplicerat redan innan, och att då lägga till den mest komplicerade företagsformen som finns, HB, känns inte optimalt. Att driva ett Hb kan synas inte vara speciellt komplicerat i själva driften. Men ska man göra allting rätt med blanketterna så krävs det att man sätter sig in i det ordentligt, eller tar hjälp av nån som kan. Om du ändå väljer det så delar man upp resultatet mellan sig som man vill. Det behöver inte delas 50/50. Du kan ta allt på dig.
14
[quote="ingvar48" post=48805]Jag skulle inte rekommendera ett HB faktiskt. Upplägget är komplicerat redan innan, och att då lägga till den mest komplicerade företagsformen som finns, HB, känns inte optimalt. Att driva ett Hb kan synas inte vara speciellt komplicerat i själva driften. Men ska man göra allting rätt med blanketterna så krävs det att man sätter sig in i det ordentligt, eller tar hjälp av nån som kan.[/quote] Vad är det som är komplicerat med HB förutom möjligtvis deklarationerna?
1486
251
Själva driften är inga direkta konstigheter. Men om TS vill driva detta till att börja med för att sen gå över till AB, så ska man ju helst hålla reda på vad som tillförs företaget och av vem för att sen få det rätt när det ska avslutas. Men det funkar ju om man fyller i en komplett N3A så man får rätt anskaffningsutgifter per delägare. Jag fick senast nu i höstas gå igenom 5 års verksamhet på ett HB eftersom deras redovisningsbyrå inte hade klarat av att göra ordentliga deklarationer. Men visst kan det fungera. Bara det att just i detta fallet känns det komplicerat redan innan.
2360
49
Två enskilda firmor är allt som behövs. Du kunde ju administration så den biten kan han få från dig som dras av på hans intäkter från dig när de kommer. Mycket enkelt och fungerar perfekt kan jag påstå med erfarenhet på området. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
9
Denna idé har slagit mig. Den nackdel ser är att det blir dubbelt arbete med redovisning och papper, men det kanske är den bästa lösningen ändå.
14
Men om man startar ett HB och sen bokför egen insättning på två olika konton. Då har man full koll på vad varje person har satsat i företaget.
1486
251
Jo det är ju riktigt, och det bör man ju alltid göra, även med uttagen, så man vet vem som tagit ut vad.
14
Ja precis. Jag tycker inte alls att HB är nåt krångligt. Bara man fixar det med två olika konton för personliga insättningar och uttag så är det ingen fara. Skulle väl vara deklaration för företaget och sig själv som blir något krångligare men jag tror inte det är någon fara om man tar tid på sig och gör det noggrannt. Vilket man då ska göra med allt i ett företag ändå. :P Jag hade helt klart startat ett HB med kompisen som sen omvandlats till ett AB och sen en EF till mig själv för det som kompisen inte ska vara inblandad i. =) Men det är ju också en högst personlig åsikt från faktan jag vet. :P
1486
251
Min personliga åsikt är att starta ett AB direkt :) Det låter alltid så enkelt att 'ombilda' hit och dit, men man får ju tänka på att det alltid är nya företag man måste starta och avveckla gamla. Det enda som går att ombilda i ordets egentliga betydelse är ett HB till KB.
14
Det är sant. Men i det här fallet så kommer dom ju ändå vilja "ombilda" till ett AB om ett tag. Och tekniskt sett blir det väl inte så mycket krångligare om dom har ett HB eller ett EF då?? Det kanske blir krångligare till och med eftersom den delen i EF som tillhör han och kompisen ska bli ett AB och resten antar jag ska vara ett EF. Startar dom ett HB nu och sen "ombildar" det till ett AB så har man ju iallafall bättre och lättare koll på vilka inkomster, utgifter, inventarier, lager m.m. som tillhör vem/vilket företag. Eller tänker jag fel?
2
Jag skulle säga Kommanditbolag. Det tror jag skulle passa er perfekt. Din kompis blir kommanditdelägare men har inget ansvar, och får dela på vinsten, beroende av hur stor del man äger.
www.rnprojekt.se - Anläggning - Management - Bemanning - Allservice - RN SHOPEN

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.