Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 veckor sedan
Nykomling
2

Fortnox fråga - hur mycket tid?

Hej! Jag håller på att dra igång mitt första AB och kör Fortnox för bokföringen. En fråga: hur mycket tid lägger ni på att manuellt kategorisera utgifter varje månad? Jag känner att jag sitter och lägger typ 3-4 timmar på att sortera kvitton och utgifter i rätt konton. Finns det något smartare sätt att göra det på, eller är det bara att bita ihop? 😅 Tack för tips!

Toppskribent
1545
264
Beror nog lite på  🙂   Kör du ensam eller har du 200 anställda? 3-4 timmar per dag-vecka eller månad?
Sen beror det också på vad du själv vill ha ut av bokföringen.  Att hålla reda på 30- 40- 50- och 70-konton är hyfsat viktigt för att få en vettig bild av hur företaget mår.
Men om du sen vill veta exakt hur mycket soppa du köpt till bilen, vad den kostar i försäkring och skatt osv, det är sånt som är upp till dig själv att dela upp.
Nykomling
2
Tack för svar Ingvar!

Kör själv utan anställda just nu, och jag menade 3-4 timmar per månad (inte vecka haha, då skulle jag ge upp). Jag håller med om att 30/40/50/70-kontona är viktiga för att få koll på läget. Men just nu känns det som att jag lägger massa tid på att bestämma om varje enskilt kvitto ska vara 5410, 5460 eller 6110 osv. Använder ni några tricks för att göra det snabbare? Eller är det verkligen bara att sitta och knappa in allt manuellt?
Toppskribent
1545
264

Svar till Abf G:

Tack för svar Ingvar!Kör själv utan anställda just nu, och jag menade 3-4 timmar per månad (inte vec...
Det finns ju automatiska program som ska läsa av och kontera automatiskt.  Jag vet inte hur bra dom egentligen funkar , och det kan nog vara lite overkill för en ensamföretagare.
Du vänjer dig, men problemet när man har för lite är att det blir 'nytt' varje gång.  Vi som håller på med det hela tiden behöver ju inte fundera så mycket vilket konto som passar.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.