Om du är intresserad av ett säkrare sätt att marknadsföra ditt företag, om du vill tjäna mer pengar snabbare, då är direktmarknadsföring något för dig. Och i den här artikeln får du de 7 viktigaste faktorerna som du ska ha i åtanke när du arbetar med direktmarknadsföring. Men låt oss först ta en titt på vad direktmarknadsföring är.
Direktmarknadsföring (DM) är en metod, ett sätt att tänka när det gäller marknadsföring. Det handlar om att skaffa, behålla, utveckla och återvinna kunder. En viktig princip inom direktmarknadsföring är att mottagaren alltid ska ha möjlighet att svara på ditt budskap. Antingen genom att köpa direkt, ta reda på mer information, ringa, besöka din butik, websajt eller på annat sätt ta kontakt. En annan princip är att all DM ska vara mätbar, du ska med andra ord kunna ta reda på vilket resultat du har fått på dina aktiviteter och du ska kunna kartlägga mottagarens beteende.
Direktmarknadsföring handlar alltså om att skaffa kunskap om dina kunder och utnyttja denna kunskap för att sälja mer till både nya och befintliga kunder.
Direktmarknadsföring blandas ibland ihop med direktreklam (DR). DR är en kanal på samma sätt som tv, radio, dagspress etc är kanaler. Direktmarknadsföring fungerar i alla kanaler och de som används mest är adresserad/oadresserad direktreklam, e-post, internetannonsering, sms/mms, sökordsmarknadsföring och telemarketing. Men även massmediekanaler används, till exempel responsdriven TV-reklam eller annonsering i print.
Vad kan du göra för att säkerställa att du får bra resultat med direktmarknadsföring?
1. Sikta på rätt personer
Du vill inte försöka sälja gräsklippare till folk som bor i lägenheter. Du kastar inte bara bort pengarna – du riskerar också att göra dina säljare sura om du har några. För det är inget kul att ringa en massa människor som absolut inte är intresserade av vad du har att sälja. Du måste se till att listan du skickar till innehåller personer som i alla fall ”kan vara” intresserade av vad du säljer. En av ”reglerna” inom direktmarknadsföring är att din nästa kund kommer att likna din sista kund.
2. Du behöver en bra idé
Den gamla reklamlegenden David Ogilvy sa en gång, ”Om din annonsering inte är baserad på en bra idé, kommer den att glida förbi som ett skepp i natten”. Inom direktmarknadsföring kommer det där skeppet att sjunka.
En bra idé handlar om att stoppa folk och få dem intresserade. Ibland handlar det om produkten. Oftare handlar det om kunden eller prospektet.
För en av kunderna jag arbetar med nu skapade vi en låda med texten, ”Sant eller falskt om företagsnamnet”. Varför? Innan kampanjen hade vi gjort en enkät som gav svar på många frågor om vad kunderna tyckte om företaget. Och det visade sig att det fanns en massa myter, rykten och annat som helt enkelt inte var sant. Kampanjen gick mycket bra. En del av kunderna ringde till och med för att berätta att de tyckte att det var ett bra utskick och att de äntligen fick ett riktigt bra erbjudande.
Kreativ marknadsföring som ger resultat
Innan du skickar ut din nästa DM-kampanj så fråga dig själv: Är kampanjen baserad på en bra idé? Om svaret är nej så är det bara att börja om från början.
3. Ge dem ett erbjudande de inte kan motstå
Kommer du ihåg filmen ”Gudfadern”? I så fall kommer du säkert ihåg när Don Vito Corleone säger, ”Jag ska ge honom ett erbjudande han inte kan motstå”. Det här är ett av målen med din direktmarknadsföring. Erbjudandet handlar inte om vad du säljer, att du har låga priser eller superbra service. Erbjudandet är något extra som kunden får om han fyller i svarskortet, besöker en hemsida, kommer till din butik eller ringer för att beställa. För en av mina före detta kunder erbjöd vi en herrgårdsweekend om man köpte produkten inom en viss tid. Resultat: Slutsålt nästan direkt.
26 tips om hur du skapar oemotståndliga erbjudanden
4. Gör utskicket värdefullt
På Kinakrogar får man ibland in liten lyckokaka när man har ätit som innehåller några visdomsord, eller en framtidsvision om vad som komma skall. Tänk dig om budskapet istället var, ”Prova våra goda desserter”. Då skulle du känna dig lurad. Den lilla lappen i kakan ska handla om dig. Samma sak med en DM-kampanj. Den ska handla om kunden, inte bara om produkten eller tjänsten. Ett enkelt sätt är att bjuda på kunskap. Lär kunden något som han eller hon inte redan vet.
5. Trovärdighet är nyckeln
Det spelar ingen roll om du är IKEA eller H&M – du behöver bevisa dina påståenden och argument med specifik fakta, exempel och kundcase. Använd gärna kundintyg (testimonials) och kundlistor också.
6. Testa, testa, testa
För en av mina tidigare kunder testade vi två olika kampanjer. Den ena gav runt 4 % i respons. Den andra 9 %. Det är stor skillnad. Att testa hjälper dig att hitta nya, bättre sätt att göra kampanjer. Det handlar alltså inte bara om att hålla koll på vilken kampanj som funkade bäst – du kan också få hjälp att förutsäga framtiden. Ett test visar vad som funkade, vad som inte funkade och hur du på bästa sätt ska investera din framtida marknadsbudget.
Fler goda råd om kund- och marknadsstrategier
7. Ta hjälp av experter
Varje gång du skickar du en DM-kampanj eller ett mejl så skickar du en del av ditt företag, ett smakprov på vem du är. Du kanske tycker att det bara är en DM-kampanj, men har du tänkt på att det kanske är den enda delen av ditt företag som någon faktiskt kommer att hålla i sina händer? Du kanske tycker att det ”bara” är ett mejl – men jag tror du skulle bli förvånad över hur enkelt det är att förolämpa en kund.
Se till att du använder proffs som vet vad de gör innan du lämnar dina bästa kunder och heta prospekts i händerna på dem.
Lycka till!