Senaste inläggen

Trissvinst

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=509925&previousRenderType=6

Nu har väl de bitit sig själva i svansen? Staten vill ha in pengar via svenska spel, men samtidigt är det en annan myndighet som sätter käppar i hjulet. Om risken finns att åka på förmögenhetsskatt pga en fordran på svenska spel så kommer nog färre att k...

Kategori: Off Topic

Bokföring

Jag har enskild firma och jobbar med produkter som jag säljer. Nu har jag tänkt att utlysa en säljtävling till mitt nätverk där vinsten är en av mina produkter till ett värde av drygt 4000:-. Hur bokför jag detta? Är det som en vanlig utgift eller går det att använda ett annat konto. Detta är ju inget jag får igen vilket leder till en förlust i det...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

video - vinst?

Tänkte kolla vad den allmänna åsikten om video affärer är? Hur bra vinst marginalerna är och om det går att göra bra pengar..Ngn bra sida lr tips på hur man kan kalkylera och få fakta...

MVH Bekir

Kategori: Affärsidéer

svenskt alternativ till paypal?

hej!

jag har precis startat en webshop och undrar om någon vet om det finns ett svenskt alternativ till det amerikanska paypal? hade tänkt att använda mig av paypal men tycker det blir lite bökigt när man inte kan välja svensk valuta utan får tänka och räkna om till euro eller usd eller vad man nu har för alternativ.

...

Kategori: Inköp

Betala in skatt

Måste skicka in den skatt jag mottaget för några få tjänster jag gjort detta år. Hur går jag tillväga? Jag har fått de där inbetalningskorten till skatteverket, men ska jag bara skicka in allt i en klumpsumma?

Något annat jag bör tänka på?

Henke till Sverige

Då var det tydligen klart att Henrik Larsson flyttar hem till Sverige i sommar. Det är ju bara att hoppas att han väljer att spela i Helsingborg något år till då. Vore kul för den svenska fotbollen.

Export av tjänst till USA

Hej!

Jag bor just nu i USA och är fast anstsälld på ett företag här. Planerar att flytta till Sverige om 2 månader och min chef vill att jag fortsätta jobba heltid på distans. Dock är han inte villig att ha mig kvar som anställd på företaget utan vill att jag ska fakturera honom varje månad.

1. Måste jag st...

Kategori: Företagande över gränserna

Kvar efter skatt?

Bäste ekonomiproffs

Bildlänk borttagen, gav 404 - not found / admin

Om vi ponerar att jag tar ut all min vinst i enskild firma, stämmer då denna uträkning? Någon som kan kontrollräkna?

Tack för svar!

/Joel

Tips på bra revisor

Nu är jag på gång att starta aktiebolag och söker därför efter en bra revisor i Stockholmsområdet.

Jag är lite skeptisk till stora byråer som t.ex. Öhrlings.

Någon som har något tips?

Mvh

Jakob Naredi

En gång för alla - pålägg!

Kan någon hjälpa mig att reda ut en sak en gång för alla - jag hålller på och dividerar lite med en uppdragsgivare och vill veta vad som stämmer egentligen.

Om jag skulle få 10 000 kr/mån i lön så blir det ca 7500 kr på kontot efter skatt.

Om jag som konsult med f-skatt vill ha samma pengar, hur mycket ska jag då fa...

Sy upp kläder i Thailand

Är det någon som vet hur man kan få kontakt med fabriker i Bangkok som syr upp egen designade kläder m.m.?

Dropshipping inom EU

:?: Jag och en kollega har fått tag i en intressant hälsoprodukt som vi vill importera från ett EU-land till Sverige. Nu funderar vi på detta med dropshipping.

Tanken är att ha en svenskspråkig webb som fungerar som mellanhand till leverantören/fabrikören, så att produkten skickas direkt från leverantören till kunden,utan att passera oss...

Bokföra nästa års försäkring.

Hej

Jag har en försäkringsfaktura som gäller för 2006. Den ska vara betald 2006-01-01.

Hur bokför jag denna faktura så att den blir bokförd 2006 och inte 2005?

Kan man bokföra en faktura 2006 utan att man avslutat räkneskapsåret 2005?

Jag jobbar i SPCS.

vilka konton för mobilräkning och internetabb.räkning

Hej,

Jag kunde tyvärr inte hitta hur man söker i forumet så ni får ursäkta ifall det här redan varit uppe tidigare.

Jag ska lägga 80% av min mobilräkning och internetabbonemangsräkning på firman. Bokför man 100% och drar av det privata användandet eller bokför man bara 80% och skriver in en kommenta...

Importera spel och manga?

Finns det någon lag eller någonting annat som gör att man inte får importera spel innan de kommer ut i Sverige utan att bli stämd?

Jag är ny inom företagande. Så jag behöver veta mycket.

Blir det billigare att importera större mängder av en pryl om man äger ett företag, än om man skulle göra det privat?

Deklarera?

Om man har ett räkenskapsår som är från exempelvis okt-05 - 061231. Behöver man då göra någon deklaration per 051231 eller gör man bara det 061231?

Kontering av tjänstepension

Har fått en faktura (den första) från SEB TryggLiv gällande vår tjänstepension. Den ska betalas manuellt denna gången, men tas via autogiro i fortsättningen.

Saken är nu den att vi startar upp vår bokföring den 1/1-06. Har inte haft någon direkt företagsaktivitet detta året, utan allt kommer att starta den 1/1-06.

Fakturan gälle...

virtuellt kontor sokes i Stockholm

Hejsan,

Jag ska starta handelsbolag och behover skaffa ett virtuellt kontor i Stockholm. Behover endast ha address eftersandningen nar det galler det virtuella kontoret.

Bor dock inte i Stockholm. Upskattar mycket ifall nagon kaf rekommendera lite virtuella kontor i Stockholm.

M v h Mic...

Kategori: Allmänt

Blåst på aktiekapitalet

Jag har precis fått reda på att en i styrelsen bränt alla pengar som finns i bolaget. Han har gjort detta i hemlighet och redovisat andra siffror än de egentliga. Dessutom hade han inte firmateckningsrätt.

Vad ska jag göra?

Vad säger lagen om just detta?

Hur mycket har jag rätt att tala...

Vm-lottning i fotboll

Snart dags för lottning! Ska bli spännande!

Drömlag i gruppen vore ju Togo och Trinidad Tobago.

Någon som ska till Tyskland i sommar?