Senaste inläggen

Lagerförändring per månad

Hej!

Sitter med min första månad i bokföringen och funderar på hur man gör med lagervärdet för att få ett rättvist resultat för månaden. Läst att det vanliga är att man flyttar inköpta varor till lager (kvarstående) i slutet av året. Men då får man ju inget rättvisande resultat månad för månad?

Hur gör man detta lämpligast?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra köp från annat EU-land

Har nu gjort ett köp datatillbehör från England till det fantastiska priset £12,98 vilket blev 180,45 SEK när banken drog pengarna från kontot.

Jag uppgav VAT-nr och har alltså inte betalat någon moms.

Hur bokför jag detta?

Billigaste sättet att skicka paket

Vad är billigaste sättet att skicka paket om man har en liten e-shop och inte skickar så många paket?

Att skicka precis som vanligt (dvs åka till posten och lämna in precis som om man vore en privatperson) eller att skaffa något avtal eller liknande med posten?

Vore tacksam för hjälp!

Kategori: Allmänt

Räntefaktura

Hur räknar man ut sådant? Jag har hittills klarat mig från att behöva skicka sådana, men nu är det en kund som slarvat.

Hur bokför man ingående balans för nystartat Aktiebolag

Hur bokför man ingående balans för nyskapat Aktiebolag

100.000 är ingående balansen i startskedet.

Debit [1930] + 100 000:-

Kredit [ :? ] - 100 000:-

Någon vänligt skäl som kan hjälpa mig 😃

En fråga till, vilket bokför...

Nån som vill tjänna pengar och sälja vår produkt.

Hej killar

Jag har ett företag och är intresserad av att hitta nån som kan försäljning.

Har utvecklat en tidsbokningsystem som passar bra till alla typer av frisörsalonger.

Läs mer på: www.exeproject.se

skicka mäjl om ni tycker att detta kan vara intressant för Er....

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Danskläder - Leverantörer?

Hej

Jag behöver komma i kontakt med billiga leverantörer inom dansmode. Söker import av moderna danskläder: disco, jazz, hiphop mm för försäljning i butik.

mvh

Pernilla

pernilla.andre@comhem.se

Kategori: Företagande över gränserna

Enklast möjliga bokföring.

Hej.

Här kommer ännu en nybörjare som insåg att det här med bokföring var ju inte direkt skitet ur näven.

Bakgrund:

Har haft EF sedan september 2004. Till en början bara som en sidoinkomst eftersom jag då fortfarande studerade men har sedan juni 2005 jobbat heltid med firman.

Jag...

Program för fastighetsägare

Hej

Vad för program finns att rekomendera när man äger fastigheter.

Jag vill kunna hantera hyror på ett bra sätt (inkl skriva ut hyresavier mm)

Kör för tillfället spcs.

//J

Svar på nybörjar frågor (EF)

HEJ IGEN!

Nu har jag kommit igång lite. Jag har skickat iväg första fakturan, jag har öppnat ett företagskonto, jag har fått MASSOR av brev från Skatteverket och jag har skaffat mig ett bokföringsprogram och en "revisor" som hjälper mig med det jag inte klarar själv.

Men jag tänkte ändå jag skulle posta en tråd här i...

Bokföring av preliminärskatt i enskild firma ?

Hej!

Måste börja med att säga att jag blev glad 🙂 när jag hittade detta forum, ett perfekt sätt att söka lösningar på ev. frågor.

Har nyligen startat enskild firma, har nu fått skatteinbetalningskort från skatteverket. Ska betala en viss summa varje månad i preliminärskatt. Min fråga är vilket / vilka konto ska ja...

Tillbaka på skatten

Hej, har ett företag som är reggat som enskild firma.

Sitter nu och går igenom förra årets bokslut och ser där att jag bokfört de jag fick tillbaka på skatten av skatteverket på konto 2009 (skatteåterbetalning), vilket leder till att jag får en negativ post.

Tänker jag helt fel? eller vart ska jag bokföra d...

Rättelser i bokföringen från tidigare år

I samband med att jag gör om delar av min bokföring som tidigare sköttes av världens sämsta bokföringsfirma, så hittar jag två dubbelbokförda fakturor från föregående räkenskapsår.

Om jag nu rättar till ovanstående och andra fel under det året och en massa andra fel under nuvarande räkenskapsår, måste jag lämna in varje momsra...

Är avskrivningar frivilliga?

Har sökt lite på internet och i detta forum men hittar inte svaret på denna fråga.

Jag har under tidigare år köpt in varor och skrivit av de som man skall.

I år så skulle jag för att få ett bättre resultat INTE vilja skriva av mina inventarier som jag gjort tidigare år.

Är detta tillå...

Betala bredbandet i Handelsbolaget?

Ska teckna ett nytt bredband i min nya lägenhet. Detta måste jag ha för att jag bedriver mitt företag(handelsbolag) hemifrån. Kan jag då beställa ett privat bredband o betala det med firman. Företagsbredband är ju så dyra!! Eller godkänner bredbandsbolagen att man tecknar ett privat abbonemang och skriver det på företaget.

Tack...

Ny revisor

Vår godkända revisor har valt att inte fortsätta som revisor, vilket gör att vi behöver hitta en ny. Är det någon som känner till några mallar för offertförfrågan? Vore bra att ha som checklista, även om den inte kan täcka viktiga saker som personkemi mm.

Gör bokföringen själva i Hansa Worlds First Office, och har en redovisnin...

Eg handel

Hej, måste börja med att ge berömm för denna mykt hjälpsamma forum 🙂

Min fråga lyder:

Vid handel med ett annat EG land, t.e.x att jag köper in en vara exl moms (iom att ja har VAT) Får hem den, säljer den till kunden.

Sen när jag ska redovisa de ska jag väll ha ingåendemoms 25%?

Exempel:

Köpa standardbolag bra?

Jag är i uppstartsfasen och har registrerat enskild firma.

Dock känner jag att satsningen är så stor att ett AB känns som ett bättre alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa ett s.k. standard- eller namnbolag?

Jag har fått rådet att detta är en snabbare väg att komma igång.

Kategori: Allmänt

Importera badskum/badolja och liknande?

Hallå!

Finns det någon som kan tipsa av levrantörer av badskum/badolja/badsalt och liknande produkter av lite lyxigare form?

Har kikat en del på olika sidor och sett att det finns en hel del levrantörer i Kina men det känns lite osökert att betsälla hem utan att testa produkterna först, svårt att avgöra genom att se på bilder om...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring av returer (öppet köp)

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med hur returer och återbetalning ska redovisas. Jag har sökt efter info på nätet utan att hitta något matnyttigt. Situationen är såhär:

Jag har en ínternetbutik där varor skickas mot postförskott.

Kunden har rätt till 2 veckors köp och kan returnera varan mot

återbetalning. Jag å...