När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har inventarier som ska skrivas/skulle skrivits av för verksamhetsåret 2004nov-2005dec. Hade tänkt att skriva av 14/12 av 30% av inköpspriset och det är första gången jag gör detta. Följande skulle jag vara tacksam att få synpunkter om:
1. Upprättar man en verifikation med avskrivningen, dvs. skriver hur man valt att skriva av och konterar detta "som vanligt"?
2. Vilka konton använder jag för detta, hittar konton gällande avskrivningar på flera ställen:
1221 Inventarier
1228/1229 Ackumulerade nedskrivningar på maskiner och
inventarier
7832 Avskrivningar på inventarier och verktyg
Ser inte riktigt helheten; skulle någon kunna del med sig om hur ni valt att boka avskrivningar skulle jag vara tacksam.
Du är på rätt spår. Javisst ska du upprätta en verifikation där du skriver hur du har valt att skriva av och vilka belopp du grundar avskrivningen på.
[br]
[br]Du ska ha ett register över dina inventarier. Det kan t.ex. vara en lista i i excel. Där skriver du upp vilka inventarier du skaffar, inköpsdatum, vilket inköpspriset var (utan moms), hur mycket du skriver av dels på varje inventarie och dels sammanlagt.
[br]
[br]Den listan har du stor nytta av om du skulle sälja någon inventarie i framtiden. Då vet du exakt vilket bokfört värde just den inventarien har.
[br]
[br]När du köpte dina inventarier bokförde du dem på konto 1221 eller 1220 (kan variera lite vad olika program föreslår men bägge är OK), istället för på något kostnadskonto (kontoklass 4 - 6).
[br]När du nu ska göra skriva av bokför du avskrivningen (t.ex. 30 %) debet 7832 (eller 7830) och kredit 1229 (eller 1228).
[br]En uppställning över hur uträkningen går till hittar du på baksidan av Skatteverkets blankett N1 eller på blankett N2. Det finns 2 - 3 olika tillåtna metoder att räkna fram avskrivningen. Du kan ladda ner blanketterna från skatteverket.se
[br]
[br]Lycka till!
[quote="Karin i Västergötland"]Du är på rätt spår. Javisst ska du upprätta en verifikation där du skriver hur du har valt att skriva av och vilka belopp du grundar avskrivningen på.
[br]
[br]Du ska ha ett register över dina inventarier. Det kan t.ex. vara en lista i i excel. Där skriver du upp vilka inventarier du skaffar, inköpsdatum, vilket inköpspriset var (utan moms), hur mycket du skriver av dels på varje inventarie och dels sammanlagt.
[br]
[br]Den listan har du stor nytta av om du skulle sälja någon inventarie i framtiden. Då vet du exakt vilket bokfört värde just den inventarien har.
[br]
[br]När du köpte dina inventarier bokförde du dem på konto 1221 eller 1220 (kan variera lite vad olika program föreslår men bägge är OK), istället för på något kostnadskonto (kontoklass 4 - 6).
[br]När du nu ska göra skriva av bokför du avskrivningen (t.ex. 30 %) debet 7832 (eller 7830) och kredit 1229 (eller 1228).
[br]En uppställning över hur uträkningen går till hittar du på baksidan av Skatteverkets blankett N1 eller på blankett N2. Det finns 2 - 3 olika tillåtna metoder att räkna fram avskrivningen. Du kan ladda ner blanketterna från skatteverket.se
[br]
[br]Lycka till![/quote]
[br]
[br]
[br]Följdfråga förresten. Tömmer man konto 1229 mot 1221, alt tömmer både 1229 och 1221 mot 1220 årligen? Eller låter man det bara vara? Kan tillägga att jag för första verksamhetsåret genomfört all bokföring för hand, har dock bara kommit upp i ett femtiotal verifikationer.
[br]
[br]hälsar
[br]Andreas
[br]
[br]hälsar
[br]Andreas
Nej, inventariekontona ligger kvar ända till den dag du säljer eller skrotar inventarien. Då backar du de bokningar som finns på 1229 och på 1221 eller 1220 för just den inventarien, bokar upp den betalning du får för inventarien (om du säljer den) och bokar mellanskillnaden som vinst eller förlust (konto 7973).
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.