Verifikationer och bokning av avskrivningar

7
Hej,



Har inventarier som ska skrivas/skulle skrivits av för verksamhetsåret 2004nov-2005dec. Hade tänkt att skriva av 14/12 av 30% av inköpspriset och det är första gången jag gör detta. Följande skulle jag vara tacksam att få synpunkter om:



1. Upprättar man en verifikation med avskrivningen, dvs. skriver hur man valt att skriva av och konterar detta "som vanligt"?



2. Vilka konton använder jag för detta, hittar konton gällande avskrivningar på flera ställen:



1221 Inventarier

1228/1229 Ackumulerade nedskrivningar på maskiner och

inventarier

7832 Avskrivningar på inventarier och verktyg



Ser inte riktigt helheten; skulle någon kunna del med sig om hur ni valt att boka avskrivningar skulle jag vara tacksam.



hälsar

Andreas
488
Du är på rätt spår. Javisst ska du upprätta en verifikation där du skriver hur du har valt att skriva av och vilka belopp du grundar avskrivningen på. [br] [br]Du ska ha ett register över dina inventarier. Det kan t.ex. vara en lista i i excel. Där skriver du upp vilka inventarier du skaffar, inköpsdatum, vilket inköpspriset var (utan moms), hur mycket du skriver av dels på varje inventarie och dels sammanlagt. [br] [br]Den listan har du stor nytta av om du skulle sälja någon inventarie i framtiden. Då vet du exakt vilket bokfört värde just den inventarien har. [br] [br]När du köpte dina inventarier bokförde du dem på konto 1221 eller 1220 (kan variera lite vad olika program föreslår men bägge är OK), istället för på något kostnadskonto (kontoklass 4 - 6). [br]När du nu ska göra skriva av bokför du avskrivningen (t.ex. 30 %) debet 7832 (eller 7830) och kredit 1229 (eller 1228). [br]En uppställning över hur uträkningen går till hittar du på baksidan av Skatteverkets blankett N1 eller på blankett N2. Det finns 2 - 3 olika tillåtna metoder att räkna fram avskrivningen. Du kan ladda ner blanketterna från skatteverket.se [br] [br]Lycka till!
7
Tack så mycket för ditt snabba svar.
7
[quote="Karin i Västergötland"]Du är på rätt spår. Javisst ska du upprätta en verifikation där du skriver hur du har valt att skriva av och vilka belopp du grundar avskrivningen på. [br] [br]Du ska ha ett register över dina inventarier. Det kan t.ex. vara en lista i i excel. Där skriver du upp vilka inventarier du skaffar, inköpsdatum, vilket inköpspriset var (utan moms), hur mycket du skriver av dels på varje inventarie och dels sammanlagt. [br] [br]Den listan har du stor nytta av om du skulle sälja någon inventarie i framtiden. Då vet du exakt vilket bokfört värde just den inventarien har. [br] [br]När du köpte dina inventarier bokförde du dem på konto 1221 eller 1220 (kan variera lite vad olika program föreslår men bägge är OK), istället för på något kostnadskonto (kontoklass 4 - 6). [br]När du nu ska göra skriva av bokför du avskrivningen (t.ex. 30 %) debet 7832 (eller 7830) och kredit 1229 (eller 1228). [br]En uppställning över hur uträkningen går till hittar du på baksidan av Skatteverkets blankett N1 eller på blankett N2. Det finns 2 - 3 olika tillåtna metoder att räkna fram avskrivningen. Du kan ladda ner blanketterna från skatteverket.se [br] [br]Lycka till![/quote] [br] [br] [br]Följdfråga förresten. Tömmer man konto 1229 mot 1221, alt tömmer både 1229 och 1221 mot 1220 årligen? Eller låter man det bara vara? Kan tillägga att jag för första verksamhetsåret genomfört all bokföring för hand, har dock bara kommit upp i ett femtiotal verifikationer. [br] [br]hälsar [br]Andreas [br] [br]hälsar [br]Andreas
488
Nej, inventariekontona ligger kvar ända till den dag du säljer eller skrotar inventarien. Då backar du de bokningar som finns på 1229 och på 1221 eller 1220 för just den inventarien, bokar upp den betalning du får för inventarien (om du säljer den) och bokar mellanskillnaden som vinst eller förlust (konto 7973).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.