Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
14

Tradera, Ebay etc


Hej, verkar som en hel del personer säljer nya saker via olika auktions-siter. Antar att många av dessa har någon firma registrerad, annars kan det väl vara svårt att få tag i nägra kvantiteter av en vara. Finns ju folk som säljer samma artiklar där aktion efter aktion.



Mina funderingar kring detta handlar bla om kvitton, jag har själv köpt saker på detta sätt och är ganska övertygad om att personen i fråga har ett företag för att få tag i dessa produkter, tex inplastade orginalspel till olika konsoller vecka efter vecka. Men när man köper nåt är det liksom som om man handlar av en privatperson mer eller mindre. Har ett företag skyldighet att lämna kvitto till kund? eller räcker det om företagaren har ett kvitto för egen del?



Kanske produkterna köps av ägaren ut ur firman till inköpspris, blir ju då ingen vinst att dra egenavgifter på, och sen säljs det av företagaren på nätet fast då i egenskap av privatperson. Och kvitto behövs då inte?



Jag har själv planer på viss försäljning via dessa kanaler, då jag har ett jobb vid sidan om vill/hinner jag inte lägga massa tid på betalsätt , webbshop osv.



Antar att eftersom mitt syfte är vinst, köpa från "grossist" och sälja till ett högre priss så kan det inte räknas som hobby verksamhet. Enskild firma känns som enklast alternativet.

måste man visa att man har en firma och skicka med kvitto när man säljer det via ex tradera?
Engagerad medlem
488
1
Jovisst är de skyldiga att utfärda ett kvitto till dig när du handlar. Ährm... det låter på din beskrivning som om de här säljarna sysslar med svart företagsamhet...
Flitig skribent
720
3
Begär du att få ett kvitto på dina inköp så får du säkert det också, men för de aldra flesta som handlar och är privatpersoner nöjer sig med det mail man får från säljaren efter avslutat köp,

Från bolagets synvinkel så är samma mail att betrakta som en "faktura" och duger bra som bokföringsunderlag.
Medlem
14
Tackar för svaren.



Som jag sa har jag vissa planer på att nyttja dessa kanaler för fösäljning själv, fast helt legitimt då. Tänkte om man inte måste skicka kvitto kan man ju skippa det, för att spara tid och pengar 🙂



När det gäller returer:

"Distanshandels- och hemförsäljningslagen

Den här lagen gäller alla företag som säljer på distans. Den innefattar bland annat en ångerfrist som gäller för alla köp som görs på distans. Den innebär att kunden kan ångra sitt köp inom fjorton dagar efter köpet utan att de måste motivera sitt beslut."



Här måste man väl kunna kräva att varan är i obruten förpackning?



/Mr Walker
Engagerad medlem
106
1
Det ni beskriver behöver inte alls vara något skumt!



I samband med att nya försäljningskanaler har dykt upp för entreprenörer så har det lett till andra och för en del bättre sätt att göra affärer på. Detta fenomen kallas för "minipreneur" och består av de två orden mini och entrepreneur.



Säg att du vill sälja mobiltelefoner, skall du då öppna butik, köpa in varulager, betala för kassa-apparat, butiksinredning, hyra, markandsföring mm ELLER tar du helt enkelt och köper in 10 telefoner och säljer dem på eBay eller Tradera eller QXL?



Fördelarna med dessa minipreneurs är att insatsen att starta ett företag är enormt låg i relation till alternativen. Dvs investeringen som behövs, avkastningen på investerat kapital är hög och riskerna är mycket mycket lägre.



Här är några länkar för er förkovran:



Minipreneurs - från Trendwatching

http://www.trendwatching.com/trends/MINIPRENEURS.htm



Now the entrepreneur comes in ''mini''

http://www.artsjournal.com/artfulmanager/main/005993.php



Hittade även detta verktyg för att skapa affärsplaner (businessplan), och en gratis tjänst för minivarianten:



http://wsj.miniplan.com/ och exempel på sådana: www.bplans.com/samples/index.cfm



För försäljningen över auktionssiter och gäller förstås de vanliga reglerna.



Jag känner till flera företagare som arbetar på det här sättet, och även i kombination med en egen webbshop.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
Engagerad medlem
488
1
Såklart det inte måste vara skumt att sälja över internet. Men såvitt jag förstod ursprungsfrågan gällde den väl om man skulle slippa skriva ut fakturor / kvitton när man säljer över nätet. Jag har svårt att tro att just näthandel skulle skilja sig från annan handel på den punkten?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.