Byte av avskrivningsmetod
Min fråga är: kan firman skriva av hela mellanskillnaden på en gång, så att man kommer ner till det bokförda värdet som inventarierna skulle ha haft om man använt "20-procents-regeln" hela tiden?
Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Karin i Västergötland skrev:En enskild firma har skrivit av sina inventarier enligt restvärdemetoden (25 % av IB bokfört värde) i åtskilliga år. Eftersom inventarierna aldrig blir helt avskrivna på det sättet funderar man på att byta till räkenskapsenlig avskrivning enligt "20-procents-regeln". När man räknar fram vad inventariernas bokförda värde borde bli enligt 20-procents-regeln blir beloppet rejält mycket lägre än nuvarande bokförda värde, eftersom de flesta inventarierna är ganska gamla och inte mycket har köpts de senaste åren.
Min fråga är: kan firman skriva av hela mellanskillnaden på en gång, så att man kommer ner till det bokförda värdet som inventarierna skulle ha haft om man använt "20-procents-regeln" hela tiden?
Karin i Västergötland skrev:
Har du själv aldrig ställts inför en ny situation eller en fråga som du inte visste hur du skulle lösa? Hur gjorde du då? Jag tycker det är fullt rimligt att om en klient kommer med en fråga jag inte vet svaret på så tar jag reda på det åt honom. Även om detta forum helt uppenbart var fel ställe...
Redkon, jag håller med dig om att ibland längtar man efter någon som "bollplank" att resonera med; "jamen om man gör så, hur blir det då med det här...".
Ganska mycket upplysningar kan man faktiskt få genom att ringa Skatteverket, förstås. Men man får ta det de säger med en nypa salt för kompetensen varierar rejält. En del hos Skatteverket kan tvärsäkert uttala sig om att man t.ex. inte får göra si eller så men när man sen läser på upptäcker man att de var ute och cyklade totalt.
Jag abbonnerar på en "revisor-fråge-service" som hänger ihop med supporten till mitt bokföringsprogram. Jättebra! Den har jag ofta haft nytta av.
Men den där 3:12-frågan som du betalade 30 000 kr för, Redkon, där hade jag faktiskt inte alls skämts över att vänligt säga till kunden att han nog själv måste vända sig till sin auktoriserade revisor. Som redovisningskonsult fakturerar man inte såna timtaxor som revisorerna gör. Då tycker jag inte man kan förväntas ha uttömmande svar på såpass komplicerade frågor.
Ofta har jag suttit hos ett AB och jobbat, och då finns ju möjligheten att ringa till bolagets auktoriserade revisor när det dyker upp en knivig fråga (SÅ ofta är det ändå inte, det mesta man gör är ju ganska återkommande).
Redkon skrev:Visserligen jobbar jag som redovisningskonsult sedan 20 år men är i grunden revisor själv.