dela ut reklamlappar på mässor och dyl

6
Är det tillåtet att tex på sthlmsmässan stå och dela ut reklamlappar, utan att ha köpt någon plats för monter.
45
Så vitt jag vet så får du dela ut reklam vart som helst. [br] [br]Du kan ju stå vid dörröppningen och dela ut dem likagjärna. [br] [br]Fins inget som tallar om att du inte får dela ut reklam. [br]Du kan tillexmpel gå dela ut reklam i postlåderna också. [br] [br] [br]Så bruka jag göra när jag har nog många företag som vill marknadsföra sig via brev. [br] [br]Så bruka jag gå dela ut reklamen jag tycker upp själv dela ut dem i postlåderna. [br] [br]Förutom där det står ingen reklam tack.
50
Det kan finnas en nackdel att dela ut reklam vid en mässa om man själv inte ställer ut. Om den potentiella kunden blir intresserad vill den givetvis så snart som möjkligt veta mer. Om man då inte finns på mässan så kan intresset svalna ganska fort. [br] [br]Givetvis beror det på vilken verksamhet man har.
24
Det finns faktiskt lagar om hur du får dela ut reklam. [br] [br]Enligt Marknadsföringslagen MFL(1995:450) får du inte dela ut reklam till privatpersoner som inte uttryckligen bet om det, men informationsmaterial för du slänga omkring dig hur du vill. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br]Niklas EK [br]NE Marknadsföring
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
219
1
Men på en mässa är det väl inte "privatpersoner" man delar ut reklam till. [br] [br]Om jag delar ut vykort som jag har tryckt upp med min websidas adress på så måste det väl vara "[i]information[/i]" eftersom jag inte säljer något på den..., eller hur?
24
Är svårt att svara på eftersom det inte finns någon direkt lag om vad som är reklam och vad som är information utan det bestäms av predjuktat. Men generellt sätt kan man säga att om du inte gör några påstående om din verksamhet eller några erbjudande av typen "ta med dig flygbladet till affären så får du 10% rabatt" så kan du kalla det information.
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
9
Ett litet tips skulle kunna vara att dela ut snyggare bärkassar som folk kan stoppa sina mässprylar i.[br][br]Gör en kasse som "sticker ut" och drar till sig uppmärksameten, och är den användbar så kommer folk att använda den privat också  :nicka
Billiga och proffsiga Hemsidor för små och medelstora företag.
Proffisig Hemsida från 2995:- installerat och klart.
Du betalar bara om du är 100% nöjd!

Prova gärna gratis så länge du vill på:
www.webbochsant.se
190
En mässlokal är inte en allmän plats - man skall därför först be mässarrangören om lov innan man delar ut något. Förmodligen kommer mässarrangören kräva att man är utställare eller betalar för att dela ut materialet - men eventuellt tillåts det (i vissa fall kräver man dock till och med extra betalt av utställare om dessa skall verka utanför montern).[br][br]Angående reklam - man får inte dela ut reklam via epost, fax eller liknande till konsumenter utan deras uttryckliga godkännande. Vanlig reklam (papper) får man dela ut om konsumenten inte uttryckligen tackat nej.[br][br]Marknadsföringslagen gäller endast kommersiella budskap - därav kan man hävda att information får delas ut hur som helst - men gränsen är hårfin och flytande, så det gäller att hålla sig väl inom råmärkena.[br][br]Vad gäller dela ut material på mässor så finns det en regel som är mer gyllene än alla andra - Gratis är gott. Ge hellre bort olika prylar än papperslappar - då sticker du ut i mängden. Bärkassar är ett utmärkt exempel på en give-away som gör sig väl på mässor.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.