Konton för AB

27
Lite funderingar på vilka konton som ska användas till följande affärshändelser för ett nystartat AB (2 ägare, 50/50) med sin första årsredovisning nu till årsskiftet. Har några förslag…………



1) Aktieägarna sätter in 100.000 för aktiekapitalet på bankkonto.

D 1940

K 2081



2) Aktieägarna sätter in egna pengar på bankkonto (egen insättning)

D 1940

K 2090 el 2093?



3) Arvode till revisor i samband med bolagsbildandet.

D 6530 el 6550?

K 1940

Jag är medveten om att detta ej är en avdragsgill kostnad men denna korrigering görs väll först när årets skattekostnad ska beräknas vid bokslutet (och deklarationen)? Ska man kanske hellre debitera konto 6992 då för att tydligare redovisa att den ej är avdragsgill?



4) Kostnad till bolagsverket för ändring i registreringen av AB, alltså när bolaget redan är bildat, blir denna kostnad avdragsgill då? Vilka konton?



5) Leverantörsfakturor ställda till bolaget men betalda från ägarnas privat konton.

D (lämpligt kostnadskonto)

K 2090 el 2093?



6) F-skatten betalas löpande under året.

D 2518

K 1940



hänvisningarna är till BAS 2006.
27
Ingen som har svar på någon av mina frågor, eller har alla fullt upp med julstöket :wink:
720
3
[quote="charles"]Hej, [br] [br]Det här verkar ju vara ett riktigt bra forum! Här kommer jag nog att "hänga" en hel del! [br] [br]Jag håller på (vid sidan av studierna) att starta en verksamhet där jag skall hjälpa olika företag med bokföring, skatter och deklaration. Har nu fått kontakt med ett par kunder som jag skall träffa i veckan så nu börjar funderingarna dyka upp.[/quote] [br] [br]De som är proffs här kanske inte tycker att det känns lika meningsfullt att svara en kollega för något som denna i sin tur ska få betalt av någon annan för att göra. Att känna kontoplanen är ju trots allt någon av det mest basic i en verksamhet som redovisningskonsult
27
Jag accepterar och förstår din poäng Redkon, visst är kontoplanen basic. [br] [br]För att utveckla lite........ [br]Då jag fått förfrågan att hjälpa till med bokföringen i att AB, vilket jag inte sysslat med tidigare, kände jag att jag kunde vända mig till de medlemmar med betydligt mer erfarenhet för att få ett hum om vad som är praxis i AB. P.g.a skillnaden mellan en enskild firma och ett AB:s beskaffenhet gällande skattssubjet så uppkom en osäkerhet i några händelser, vilket gav upphov till denna tråd. [br] [br]Visst är vi kollegor på ett sätt men de medlemmar som du syftar på ligger på en högre både kunskaps- och erfarenhetsnivå än vad jag gör. Jag är som sagt helt färsk och kommer att bedriva min verksamhet i minimal skala då min heltidsysselsättning är studier. Jag har startat min näringsverksamhet som en utveckling av hjälp till vänner och vänners vänner och p.g.a ett intresse och en vilja av att lära mig mer om bokföring/redovisning. [br] [br]Om det inte "känns lika meningsfullt att svara en kollega för något som denna i sin tur ska få betalt av någon annan för att göra" så respekterar jag det naturligtvis. [br]Själv ser jag det dock som att rådfråga kollega med mer erfarenhet på samma sätt som man som nyanställd på en arbetsplats skulle kunna rådfråga en mer erfaren kollega.
720
3
[quote]Om det inte "känns lika meningsfullt att svara en kollega för något som denna i sin tur ska få betalt av någon annan för att göra" så respekterar jag det naturligtvis. [br]Själv ser jag det dock som att rådfråga kollega med mer erfarenhet på samma sätt som man som nyanställd på en arbetsplats skulle kunna rådfråga en mer erfaren kollega[/quote]. [br] [br]Nu är det ju en viss skillnad i detta ändå. På en arbetsplats så är det inte så att din kollega blir av med sin lön bara för att han hjälper dig som nyanställd vilket defacto blir kontentan av att någon åtar sig att bokföra till ett företag men sedan måste fråga andra hur han ska göra. Eftersom det nu är julafton och man ska vara snäll så får du ändå svaren på dina frågor: [br] [br]Är det en riktig bolagsbildning det handlar om eller är det köp av lagerbolag? Jag tycker att en del av frågorna pekar åt ett håll och en del åt ett annat? [br] [br][quote]1) Aktieägarna sätter in 100.000 för aktiekapitalet på bankkonto. [br]D 1940 [br]K 2081 [/quote] [br] [br]Är väl OK [br] [br] [br][quote]2) Aktieägarna sätter in egna pengar på bankkonto (egen insättning) [br]D 1940 [br]K 2090 el 2093? [/quote] [br] [br]Absolut inte. Det är ett AB det rör sig om inte en enskild firma. Aktiekapitalet är bolagets egna kapital och här bokar du egentligen bara två gånger per år. Årets resultat och sedan efter bolagstämman då görs en ombokning av fg års resultat utifrån vad stämman beslutade att disponera resultatet. [br]Korrekt konto är 2393 eller 2893 beroende på hur snart man tänker sig att ta ut pengarna igen. Oftst gör man dock så att man har ett konto som man bokför allt på och sedan vid bokslutet så gör man en fördelning mellan långfristigt och kortfristigt. [br] [br][quote]3) Arvode till revisor i samband med bolagsbildandet. [br]D 6530 el 6550? [br]K 1940 [br]Jag är medveten om att detta ej är en avdragsgill kostnad men denna korrigering görs väll först när årets skattekostnad ska beräknas vid bokslutet (och deklarationen)? Ska man kanske hellre debitera konto 6992 då för att tydligare redovisa att den ej är avdragsgill?[/quote] [br] [br]Absolut inte 6530 iallafall eftersom det kontot rör bokföringshjälpen, revisorna arvode bokas på 6420. Utöver det så är det ditt eget val, 5420, 6550 eller 6992 går alla likabra såvida det är BOLAGETS kostnad. Är fakturan ställd till bolaget eller till ägarna. Är den till bolaget så handlar det väl om köp av lagerbolag och inte nybildning och då hamnar frågan om avdragsgill eller ej i en helt annan dager. Den ursprungliga registreringsavgiften är då det ända som inte är avdragsgillt. [br] [br] [br][quote]4) Kostnad till bolagsverket för ändring i registreringen av AB, alltså när bolaget redan är bildat, blir denna kostnad avdragsgill då? Vilka konton? [/quote] [br] [br]Se fg svar [br] [br][quote]5) Leverantörsfakturor ställda till bolaget men betalda från ägarnas privat konton. [br]D (lämpligt kostnadskonto) [br]K 2090 el 2093? [/quote] [br] [br]Se fråga 2, och glöm inte momsen i debetkonteringen [br] [br][quote]6) F-skatten betalas löpande under året. [br]D 2518 [br]K 1940 [/quote] [br] [br]OK, men om du väljer att boka betalningen på ett underkonto så måste även andra transaktioner med skatter bokas på underkonton ex ska då skulden för den beräknade skattekostnaden boks på 2512. Alternativet är att handvända gruppkontot 2510 för alla olika skatteskulder. [br] [br] [br][quote]Lite funderingar på vilka konton som ska användas till följande affärshändelser för ett nystartat AB (2 ägare, 50/50) med sin första årsredovisning nu till årsskiftet[/quote] [br] [br]Detta är en fullständig omöjlighet. Ett nystartat bolag kan inte redan ha sitt första bokslut. Minst 6 månader, max 18 månader.
27
[quote="Redkon"] [br][quote]Lite funderingar på vilka konton som ska användas till följande affärshändelser för ett nystartat AB (2 ägare, 50/50) med sin första årsredovisning nu till årsskiftet[/quote] [br] [br]Detta är en fullständig omöjlighet. Ett nystartat bolag kan inte redan ha sitt första bokslut. Minst 6 månader, max 18 månader.[/quote] [br] [br]Nystartat behöver väll inte per definition betyda att det är bildat för mindre än för 6 månader sen, jag syftade på att att det inte är ett köp av ett lagerbolag utan en nybildning. Bolaget är bildat av två personer i okt 2005 med förlängt räkenskapsår till 31 dec 2006. [br] [br]Angående arvodet till revisorn så är fakturan ställd till AB men det handlar som sagt INTE om ett köp av ett lagerbolag utan hjälp med bildandet av bolaget. På fakturan från E&Y står 'arvode för bildande av bolag', alltså stämmer inte föreställningen, "Är den till bolaget så handlar det väl om köp av lagerbolag och inte nybildning", i detta fall. [br] [br]Jag tackar tomten för svaren och önskar en God jul.
720
3
I min värld skulle jag ju aldrig kalla ett bolag som är bildat okt 2005 för nystartat idag. För mig är ett nystartat ett bolag som bildats de sista två-tre månaderna, men det beror säkert på vilka referenser man har. [br]Vad som gjorde att jag utgick från att det var startat nyligen var att du frågade om konteringarna som rörde starten av bolaget. Är bolaget bildat för över ett år sedan så borde ju detta vara bokfört för länge, länge sedan. [br] [br][quote]Angående arvodet till revisorn så är fakturan ställd till AB men det handlar som sagt INTE om ett köp av ett lagerbolag utan hjälp med bildandet av bolaget. På fakturan från E&Y står 'arvode för bildande av bolag', alltså stämmer inte föreställningen, "Är den till bolaget så handlar det väl om köp av lagerbolag och inte nybildning", i detta fall. [/quote] [br] [br]Den fakturatexten har jag sett på fakturor från andra byråer inkl oss själva också och då har det ändå handlat om köp av lagerbolag. Det beror på vem som i första hand får fakturan för köpet av bolaget, klienten själv direkt eller byrån som beställare. Om jag tar den första fakturan så kommer jag ju att fakturera hela beloppet vidare till klienten senare.
488
Om du tänker syssla med bokföring åt andra och ta betalt för det tycker jag du ska skaffa dig ett abonnemang till någon frågeservice, tex Tholin & Larsson eller Björn Lundén. Dit kan du ringa och få svar på den här typen av frågor på direkten (på vardagar). Kostar typ ett par tusen om året. Kanonbra!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.