Barnmorska årets företagare

822
48
Igår kväll fick Christina Wahlström, vd och ägare till Mama Mia mödravård, ta emot utmärkelsen Årets företagare i Stockholms stad. De första åren som entreprenör jobbade hon i hård motvind.



Idag är Mama Mia Nordens största mödravårdsmottagning men starten som egenföretagare blev mycket tuff för barnmorskan Christina Wahlström. Hon gick sin egen väg och startade eget 1988, efter att ha varit anställd av Stockholms landsting.



–När jag arbetade inom landstinget sågs jag som en erfaren och respekterad barnmorska. När jag startade eget blev jag plötsligt helt inkompetent i deras ögon. Jag hade blivit en fiende för många.



Hon ville skapa en mödravård som sätter mamman och barnet i centrum och ser till hel­heten.



–Helhetstänkandet ger kostnadsbesparingar för samhället.



Hon startade verksamheten 1988 med tre andra barnmorskor, och en till mottagningen knuten läkare. Hon fick lån från branschorganisationen Praktikertjänst. Till en början hade Mama Mia inget avtal med landstinget och den blivande mamman fick betala 5000 kronor för att bli patient.



Det kan vara anledningen till att antalet patienter ökade alltför långsamt och Christina Wahlström drog på sig skulder på över en halv miljon kronor. De andra barnmorskorna hoppade av och Christina Wahlström motarbetades både av läkare inom landstinget och av gamla barnmorskekollegor.



Idag har vinden vänt och alla är välvilligt inställda.



–Vändpunkten kom 1992 i samband med maktskiftet i Stockholms landsting då mödra­vårds­pengen infördes och de blivande mammorna kunde vända sig till oss utan extra kostnader.



Då satsade Mama Mia rejält på marknadsföring, patienterna strömmade till och telefonerna gick varma. Utmärkelsen Årets företagare från Företagarna Stockholms stad gör henne stolt.



–Det är så ovanligt att bli uppmärksammad i min bransch, säger hon till Näringsliv. Det finns fortfarande politiker som tycker att det är tråkigt att det går bra för oss.



–Det är viktigt att det inte bara finns jättestora vårdföretag, de blir på grund av sin storlek mer lika landstinget. Många olika behövs, annars blir det slätstruket.



Hon beskriver sig själv som modig och tålmodig, annars hade hon inte klarat de första åren. Istället för att bli nedtryckt och bitter av motståndet blev hon snarare triggad. Stödet från patienterna, maken, vänner och kollegor gav orken.



–Det är ingen guldgruva att ha privat vårdföretag men det går runt ekonomiskt med ett helhetstänkande, med smarta idéer och ett modernt tänkande.



Har du blivit rik på ditt företag?



–Jag har inte blivit fattigare i alla fall, svarar Christina Wahlström diplomatiskt men poängterar att överskotten har investerats i företaget, till exempel i utrustning.



Vad säger du till dem som anser att vård och skola inte ska få ­drivas med vinst?



–Att det är ett gammalmodigt tänkande. Politikerna bestämmer ersättningen till oss men om jag kan driva det till lägre kostnad med bra kvalitet kan det inte vara fel. Landstingens vård blir dyr men personalen är mycket kompetent och man förlorar många duktiga som tappar sugen.



Christina Wahlström kallar sig gärna entreprenör och vill gärna vara en förebild.



–Det finns några ute i landet som vill starta liknande verksamhet som jag har kontakt med. Vi har också haft studiebesök från Kina, Sydkorea, USA och Kanada.



Hon poängterar att om man misslyckas en gång är det ändå möjligt att komma tillbaka igen.



–Och man måste tro på sin ­affärsidé.







Ylva Edenhall, Källa: E24

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.