Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
15

Avskrivning igen

Om jag har köpt upp ett bolags inventarier och bolaget innan mitt har gjort ett avdrag på sina inventarier på en 5 års period och jag nu anser att det borde skrivas av på 3 år ... är det då okej att jag bara skriver av allt gammalt "skrot" .

Ex ... inköpt dator 2003 för 35000 kr var värt enligt deras avskrivning Dec 2005 21.000 kr (35000/5*2 summa delat i år gånger två åtr ytterligare livslängd.)

Mitt inköpvärderat till 21.000 kr- från 2003.

Nu vill jag skriva av hela summan 21000/3år*0 för 3 år har passerat.

Jag har inte tagit över bolaget ... bara köpt deras inventarier ... fick lite jag inte ville ha i "bagaget" och det käns inte bra med inventarier som övervärderar bolaget...

Detta var ett exempel ..fins mycket, mycket mer än detta exempel.

Fins småsaker inköpt 2004 som jag vill "nolla" med 3 års livslängd ...behöver rensa upp för ett verkligt bolagsvärde :/
Medlem
39
Du har med andra ord bara köpt "prylar" av dem då? Varför skriva av något över huvud taget? Ta in dem som kostnader i bolaget bara, de som du tycker ska vara inv. i ditt bolag tar du upp som inventarier, det spelar ingen roll för vad eller när dom har köpt grejerna.

Om jag har förstått dig rätt.
Medlem
15
Hej tack för ditt svar..efterklok kan man vara, då så har du rätt.

Men nu har jag som jag trodde var rätt bokfört "skräpet" som inventarier
Medlem
39
Vänd på bokföringen bara, det är lätt gjort.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.