Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Medlem
40

Ränta på skatt, enskild firma

hej!

Jag har en ensklid firma och betalar preliminärskatt & MOMS månadsvis. Nu har skattemyndigheten givit mig preliminärskattebeloppet 10 000 kr/mån att betala in. Men säg att jag drar in såpass mycket pengar att jag vill göra egna uttag på 15 000 kr/mån, varvid jag bör betala in lika mycket i månatlig preliminärskatt. Då har jag sett över hela 2007 betalat in 60 000 kr mer i preliminärskatt än vad skattemyndigheten förväntat sig.

Kan jag istället hålla på de pengarna som överskjuter 10 000 kr/mån och placera dem någonstans med ränta, och sedan betala beloppet till skattemyndigheten i februari nästa år när de kräver in pengarna?

Det borde väl funka, och det kan ge någon tusenlapp i ränta till mig.

mvh

Higgins
Engagerad medlem
488
1
Ja, så länge du betalar den debiterade F-skatten, alltså det belopp som står i pappret du har fått från skatteverket. Se bara upp så pengarna verkligen finns kvar när det är dags att betala in dem till Skatteverket om 2 år.
Medlem
40
Guld. Tack!

/Higgins
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.