Hur bokför jag detta?

8
Hej på er!



Jag har nyligen startat upp en enskild firma och det är dags att bokföra. Är helt grön och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.



- Jag hade beställt böcker av ett tryckeri i slutet av februari.

- Jag fick böckerna i början av mars och sålde en del av dem på ett konvent.

- Jag får en faktura från tryckeriet som jag ska betala i april.



Hur bokför jag att jag fått in min bokleverans och att sedan sålde dem på ett konvent? Och hur ska jag bokföra tryckeriets faktura?



Tacksam för svar!
68
Antar att du har kontantmetoden och bokför med något datorprogram. [br] [br]Beställning av böcker hamnar inte i bokföringen. [br] [br]Försäljning av böcker (låt oss säga 400 kr + 6 % moms) [br]19xx D 424 kr (Beloppet som dimper ner i kassan/banken) [br]2612 K 24 kr (Utgående moms - 6% på böcker) [br]3010 K 400 kr (Försäljning ex moms) [br] [br]Varje affärshändelse ska bokföras - jag vet inte om det ska tolkas som att du ska göra ett verifikat för varje kund som köpte en bok, eller om du får göra ett verifikat för hela dagskassan. Hoppas nån annan har koll och kan upplysa. [br] [br]Faktura från tryckeriet (låt oss säga 1000 kr + 6 % moms) [br]4010 D 1000 kr (Inköp) [br]2642 D 60 kr (Ingående moms 6 %) [br]2640 D x kr (Ev ingående moms 25 % på frakten) [br]19xx K 1060 kr (Beloppet som dras från kassan/banken) [br] [br]Fakturan bokför du när den betalas. [br] [br]/Konrad

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.