Senaste inläggen

Lämplig försäljningsprovision?

Jag planerar att knyta kontakt med några personer som kan sälja smycken som tillverkas i vårt företags regi i sydostasien. Försäljningen kommer att vara helt provisionsbaserad och riktad till butiker. Jag kommer att basera provisionen på bruttovinst per smycke. Vår produktionskapacitet är flexibel och kan motsvara ett antal heltidsarbeten ganska sn...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Begära in årsredovisningar...

Hej!

Är ny på detta forum o har följaktligen min första fråga redo:

Hur gör man för att skaffa in årsredovisningar från diverse företag / konkurrenter?

Jag var inne på Bolagsverket och där hänvisades man till en tjänst som kostar 500 kr i startavgift samt dessutom ca 40 kr per årsredovisning...

Är det så här man får skaf...

Kategori: Allmänt

Foretagande.se väljer Joomla

Joomla är den bästa CMS i världen!
Företagande.se har skapats av http://miasdata.se

Visste ni att företagande's sajt bygger på Joomla.
Jag är verkligen imponerad av Mia Steen,hon har gjort ett otroligt jobb att fixa till företagande.se
Hats off!
😃 😃 8)
N...

Kategori: Allmänt

Otillåten användning av bilder vid försäljning av "kopior"

Hej!

Jag säljer kläder via e-butik och mitt problem är att en annan e-butik säljer kopior och använder bilder på äkta varor utan tillåtelse.

Samtliga bilder från tillverkaren är märkta med Copyright samt namn men butiken som säljer kopior har beskärt samtliga bilder.

Jag har varit i kontakt med tillverkaren (utlänskt bolag) och...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Varning SPCS Admin 2000

KÖP INTE det här programmet, det är rent skräp!

Artikelhanteringen är undermålig, inköpsfunktionen är helt ofungerande.

Användargränssnittet är fullständigt ostandard och väldigt tungjobbat.

Vismasoftware verkar vara ekonomisystem-branchens flugor, ständigt på jakt efter skit att äta.
Först egna systemet GLOBAL, sedan uppköp...

Kategori: Inköp

101 smarta e-handelsidéer

Handelns utredningsinstitut och Posten har samlat många mycket bra exempel på smarta och framgångsrika affärsidéer för nätet.

Syftet är att inspirera både företag och privatpersoner genom att berätta om annorlunda, kreativa och framgångsrika affärslösningar på nätet.

Den är kalasbra!

Kategori: Nyheter

Företagsnamn

Hej!
Jag planerar starta upp en enskild firma inom det närmaste. Först tänkte jag bara skaffa en F-skattsedel, sedan i framtiden registrera firman hos Bolagsverket. Min fråga är om jag kan använda ett företagsnamn som t ex Norrtälje Web Design från det att jag får F-skattsedeln fastän jag inte registrerat något hos Bolagsverket?
Tack på förha...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inköp av dator/momsavdrag

Hej!
Jag planerar att start upp min egen web design byrå inom det närmaste. Första steget kommer att vara att skaffa en F-skattsedel och sedan om några månader registrera företaget hos Bolagsverket.

Min fråga är om jag köper en dator till min rörelse får jag dra av momsen när jag deklarerar även om jag inte fått in några uppdrag under åre...

Förmånsbeskattning på ett bilsläp?

Hej
Undrar om jag kan köpa ett släp på firman, eller om jag kommer att bli förmånsbeskattad för detta? Om så... kan då förmånsbeskattningen bli så betungande på ett inköp på mellan 5 och 10 tusen?
Hälsningar
Magnus

T-shirt med egen logo

Jag söker någon företag i Sverige som kan tillverka åt mig mellan 50-100 t-shirt med min märke på :-\ 
Känner någon liknande företag?

Revisor

Jag tänker starta enskilt firma och undrar vart ska jag hitta revisor och när kommer jag att behöve revisorn och fråga nummer två hur kommer jag att betala skatt? Ska jag betala den varje månaden eller bara vid årsredovisning?

Marknadsföring, vad är det?

Hej
Jag har efter flera diskussioner jag haft i ett flertal trådar förstått att jag saknar kunskap i hur man på ett effektivt sätt markandsför sin enskilda firma, hur man profilerar sig, hur man bygger ett varumärke och så vidare....

Jag skulle vilja ha tips på länkar och literatur gällande detta ämne.

Märkligt hur mycket mer än si...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta företag i byggbranschen

Hej
Mitt namn är Joakim, jag är 25 år gammal och arbetar idag på en redovisningsbyrå med ekonomiska och administrativa frågor vid sidan om mitt egna företag, Innovationsinvest i Stockholm AB. Jag ser stora framtidsmöjligheter inom byggbranschen och söker därför samarbete med en eller flera personer aktiva inom detta område för att tillsammans by...

Kategori: Affärsidéer

Samarbete med företag/person i byggbranschen

Hej
Mitt namn är Joakim, jag är 25 år gammal och arbetar idag på en redovisningsbyrå med ekonomiska och administrativa frågor vid sidan om mitt egna företag, Innovationsinvest i Stockholm AB. Jag ser stora framtidsmöjligheter inom byggbranschen och söker därför samarbete med en eller flera personer aktiva inom detta område för att tillsammans by...

Kategori: Söker/eftersöker

Momsfråga vid köp via internet

Jag har en momsfråga....om jag använder mitt företags VAT nummer för att slippa betala moms på en sak till mej själv (mjukvara) via internet, kan det hända något? Är det olagligt på något sätt?

Sammarbete inom enskild firma

Hej igen!

Har fler funderingar men tar upp detta i en separat tråd då det är av en helt annan karaktär.

Som tidigare nämt ämnar jag starta en byggfirma som enskild firma (till en början med)
Där ska jag jobba själv. Men det är vid många tillfällen ofördelaktigt att va själv rent praktiskt. Därför behöver jag hjälp.

Jag har i...

Byggfirma

Hej!

Byta kontoplan?

Hej
Jag använder baskontoplanen för AB (den senaste) men skulle vilja byta till BAS2007 Enskild Firma. Är detta möjligt utan att påbörja en helt ny bokföring? Alltså kan man byta planer hur som helst under pågående verksamhet?

Företag i sverige, bo utomlands?

Hej, jag undrade om man kan starta ett företag i Sverige, och sedan flytta utomlands, och ha kvar företaget registrerat i Sverige?

Eller att man flyttar utomlands, och då startar ett företag i sverige, när man bor utomlands.

I mitt fall så hade jag tänkt att flytta till England.

Altså o...

Kategori: Företagande över gränserna

Avskrivning på inköpt taxibil

Har en enskild firma och har köpt en bil

Då en bil kostar rätt så mycket så måste man ju hålla på med avskrivningar. Men min fråga är hur ska jag bokföra detta?

Stämmer detta?

(Vi säger att bilen kostar 200000kr)

(Har även bortsett från momsen för enkelhetens skull)

Vi köper bilen:
...