Frågor om inventarier

3
Jag har köpt en del utrustning till min paintballpark. Dvs markörer, luftflaskor och masker.
All utrustning kostade ca 30000 kr.

Ska jag bokföra hela summan som "inköp av inventarie" eller ska jag bokföra delarna varför sig? 

Ingen del kostar över 1000 kr.
101
Är summan du köpt in på samma kvitto?[br]Då bokför du inköpet som en inventarie, och produkterna skrivs då av under tre års tid. [br][br]För att bokföra ett inköp som en inventarie måste summan vara över 5000:-, är det inte över 5000 bokför du inköpet som tex förbrukningsinventarie och därmed gör du en direktavskrivning. [br][br]Kan ha sina fördelar med en direktavskrivning om produkterna du köpt förbukas snabbare än tre år och du måste införskaffa nya.[br][br]Hoppas att detta kan hjäpa  ;-)[br][br]//Marta[br]
3
Tack för hjälpen!
589
1
Ett litet tillägg bara: Gränsen 5.000 kr (en gräns som Skatteverket sätter) gäller numera endast för enskilda firmor som upprättar förenklat årsbokslut. [br][br]För alla andra företag, upp till den nya gränsen för stora företag ([url=http://kolla in definitionen här]kolla in definitionen här[/url]) gäller numera 10.000 kr.[br][br]Från Skatteverkets hemsida, SKV A 2007:2.[br][br][quote]För större företag bör som inventarier av mindre värde normalt räknas ett inventarium vars anskaffningsvärde exklusive mervärdesskatt uppgår till högst 20 000 kronor.[br][br]För mindre företag får motsvarande belopp normalt anses vara 10 000 kronor. För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut enligt 6 kap. 10 § bokföringslagen (1999:1078) får dock motsvarande belopp normalt anses vara 5 000 kronor.[/quote]
456
4
Visst är det härligt med förnyad regering.. ;)
101
Visst är det härligt med ny regering, hoppas på bättre företagsklimat....[br][br]Förutsatte förvisso att han hade Enskild firma, men det kanske han inte hade!  ;-) ?[br]
589
1
Vet inte om han har enskild firma, men de flesta som ställer frågor här inne verkar ha et. Å andra sidan är ju inte 5.000 kr gränsen för ens alla enskilda firmor.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.