Webhotell

30
Hej!

Har sedan jag började använda internet haft min hemsida hos flera olika webhotell. Dom har då sålt olika sorters abonnemang inkluderrat en massa som jag inte begriper ett dj..la dugg av. Bland annat så ingår det ju alltid ett antal epostadresser och det är ju bra.
Mitt problem är vilket hotell jag än väljer så fungerar det i regel de första månaderna och sedan så blir det bara strul. Nu i helgen annonserar jag i en tidning och i annonsen har jag hemsidesadress och epostadress. Naturligtvis så ligger servern nere och eposten är även den död. Vad ska jag göra som är en vanlig användare och inte kan det här fikonspråket som datanördarna använder? Hur ska jag veta att jag har rätt hotell för min sida? Vad ska jag ställa för krav?
Många frågor blir det, men jag känner att jag snart ställer mig upp och kastar ut dator´n genom fönstret  :evil: Jag har under åren lagt ut tusentals kronor på det här men aldrig lyckats hitta en leverantör som håller vad dom lovar, eller så håller dom och jag inte begriper...
Troligtvis så är det sista ganska nära sanningen, så snälla, någon där ute i cyberrymden som läser det här, HJÄLP MIG.

/ Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
1616
4
Hej Johan. [br][br]Vi använder för oss själva och för flera av våra kunder ett webbhotell som heter www.cliche.se. Vilket är likvärdigt med one.com.[br][br]Cliche är mycket prisvärda, enkel webbmail, har hittills under det senaste året inte vart nere nämnvärt mycket om man jämför med våra tidigare webbhotell.[br][br]Frågan är vad dina behov är och om det fungerar på deras server. Dvs vilket programspråk samt funktionernas programspråk du använder till webbsidan. [br][br]Supporten har jag hittills upplevt som utmärkt, lättbegriplig och effektiv och Nej jag är inte ÅF för dessa. Bara en välmenande hänvisning av efarenhet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
205
1
Jag tipsade om http://www.cint.se/sweden/asp20/tree.asp?id=3361 i en annan tråd. Användare av olika webbhotell betygsätter och kommenterar webhotell på den sidan. Välj dock hellre ett hotell som har tio 4:or än två 5:or.[br][br]Själv kan jag tipsa om Loopia, ett av de största webbhotellen i Sverige. De är väl ansedda i IT-branschen, har bra support och är ganska billiga.[br][br]Annars är det svårt att hitta enkla webbhotell, många är ju så intresserade och insnöade på sin verksamhet att de glömmer det viktigaste: kunderna. Branschen är också väldigt konkurrensutsatt, vilket leder till besparingar som oftas tas ut på just kundservice.[br][br]Ett sista alternativ, som kanske inte blir särskilt kostnadseffektivt eller så vanligt, är att hyra en dedikerad server, dvs hyra en server som bara du har (till skillnad mot vanliga webbhotell där flera kunder delar på samma server). Du kan då hyra in en extern konsult att sköta allt det tekniska.[br][br]Lycka till!
1324
2
Jag brukar säga. Man får vad man betalar för.  Och att bygga en IT miljö som alltid är upp kostar för det mesta mycket pengar. Och särskilt när skiten sitter ute på internet så är miljön särkilt utsatt inte bara för naturliga driftstopp utan även för angrepp från tredje person. [br][br]Som ett exempel. Ibland ser man att ett webbhotell garanterar 99,9% upptime. Och detta hotell tar exempelvis 50:-/ månaden.Vad menar dom då 99,9% upptime. Jo det är tillåtet med 0,1% nertid per år. Ett år är 365 dagar, En dag 24 timmar och en timma 60 minuter. Så ett år är 525600 minuter. 0,1% av det är 525 minuter = 10 timmar.  Man ser ibland bara 99% upptime så då pratar vi 100 timmar.  [br][br]Nu jobbade jag tidigare med just drift av IT system och beräkningar av upptime. Vi sa generellt att halvera nertiden så kostar det 4 ggr mer i investering/drift.[br]Så vill man ha en miljö som har 99,99% garanterad upptid så blir investeringen regäl = månadskostnaden mycket hög. Så det är ingen som vill köpa tjänsten för det blir för dyrt. Så då garanterar dom ändå 99,99% men istället för att investera så ger man dålig ersättning när det händer istället. Ex pengarna för den månaden tillbaks. [br][br]Så vad gör man. Detta är ingen lätt fråga. Särskillt som småföretagare kan man aldrig betala dessa pengar som behövs. [br]Man får förlita sig på bekantas erfarenheter. Men man får ändå räkna med att det händer. Det har vi sett dom senaste veckorna där vissa bolag med mycket bra ryckte har slagits ut av hackers. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.