Bokföring av skattefri milersättning

13
Jag är delägare i ett handelsbolag. Vi vill ta ut den skattefria delen av milersättningen. Jag vill helst använda konton 7331 (skattefri milersättning), 2010 (eget kapital) och 1940 (bank). Hur konterar jag detta?

Intuitivt skulle jag kontera såhär om jag kört 10mil:

K 2010 185
D 7331 185

Alltså öka mitt eget kapital i företaget med milersättningen. Sedan om jag vill ta ut pengarna:

D 2010 185
K 1940 185

Går det att göra på detta sätt? Måste man ha separat milersättningkonto för varje delägare?

När kan man ta ut pengarna? Jag antar att man kan göra det så fort man använt bilen, eller? Jag utgår också ifrån att det räcker med en bokföringsorder för denna kontering...?

ojniemin
13
Eller måste man kanske som delägare i HB använda konto 5891 (avdragsgill milers.) isf 7331?
1165
15
Du kan bokföra det direkt istället för via eget kapital. [br][br]Förslagsvis lämnar ni in reseräkningar månadsvis och bokför samt gör en utbetalning för att hålla nere på transaktionerna. Kör ni väldigt mycket kanske 2-veckorsintervaller är mer lämpligt.[br][br]Jag är inte 100, men väl 90, på att 7331 går bra att använda.
1073
139
7-konton är avsedda för anställda.[br][br]Som delägare i handelsbolaget bör därför ett 5-konto användas för den skattefria milersättningen.[br]
13
Bra![br][br]Behöver man ha ett eget milersättningskonto för varje delägare? Jag kan inte se behovet men det kanske dyker upp någonting oväntat när det blir dags att göra bokslut typ...[br][br]
1073
139
Man behöver väl inte ha ett milersättningskonto per delägare, men det är ett bra sätt för att snabbt kunna se hur den totala ersättningen är fördelad.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.