Investeringar/skattefunderingar

2066
22
Sitter och funderar lite, är det någon som har räknat på vad som händer skattemässigt om man istället för att ta ut mer lön och investera privat i fonder/aktier använder pengarna inom företaget till att investera på samma sätt?
Företaget får betala skatt på en större vinst, men jag slipper arbetsgivaravgifter och inkomstskatt - det blir mer pengar att investera, och därmed större avkastning som kan återinvesteras. Å andra sidan måste företaget skatta på kapitalvinsten och sedan betala ut det som lön eller utdelning för att jag ska få ut pengarna.
Ger det några positiva effekter? Tror jag behöver sätta upp ett större exempel och räkna på det, men det vore kul att höra om någon annan funderat på det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
Vad är målet med investeringen? Pensionskapital eller något mer kortsiktigt?[br][br]Har du en lång horisont och tänker dig att gå i pension ett antal år tidigare än normalt är det ofta väldigt förmånligt att ha pengarna kvar i bolaget och sedan kunna plocka ut lön under de första pensionsåren utan att firman drar in några pengar. I synnerhet om du ändå kan plocka ut en rimlig lön/utdelning. Även om du vill försöka skapa kapital för att återinvestera framöver så är det oftast väldigt förmånligt att bygga upp kapitalet i företaget.[br][br]Men om ditt mål istället är att kunna slanta bort huslånen om några år så behöver du försöka mjölka ut vad som går år för år och plocka ut pengar upp till brytpunkterna och investera själv. Att göra stora engångsuttag ur ett aktiebolag brukar betyda väldigt höga skatter.[br][br]Till syvende og sidst handlar en del om hur vilka risker du tar med investeringarna och hur väl de lyckas också. Å ena sidan är det tryggt att ha en buffert i företaget för att parera eventuella motgångar, men så länge pengarna ligger i företaget är de ju också utsatta för risk på ett annat sätt än om de sitter på ditt konto. [br][br]Hur sedan en uträkning ser ut för dig beror på väldigt många olika faktorer och att ens försöka räkna leder till en hel del frågetecken som man egentligen inte kan svara på förrän man är igång och börjar se utfallet. Det handlar mer om att vara medveten om vilka effekter olika utfall får så att man inte gör något korkat. Att sedan politikerna i tid och otid skall fingra på hur skatterna utformas gör det svårt att se 10-15 år fram i tiden.
2066
22
Mjo, har ägnat några timmar åt excel och lite matematikövningar... Målet är inte klart definierat, jag behöver inte mer pengar privat för tillfället och funderar på något lämpligt att investera i utöver att utveckla företaget, inget emot att byta potentiell avkastning mot högre risk. För närvarande går privat överskott in i diverse fonder (indien, latinamerika, lite annat). Det enda som talar emot att använda företagets pengar är just att få ut dem om man nu skulle vilja det. Det verkar gå ungefär jämt upp räknat på 10 år med fast avkastning att skatta ut dem privat och investera eller låta kapitalet växa och betala mer skatt för att få ut dem snabbt senare - lön upp tills man kommer över brytpunkten för löneutrymmet i utdelning och sedan utdelning till 20% för så mycket som möjligt. Fast hur lagar och regler ser ut om 10-20 år vet man som sagt inte nu...[br]Det är inte säkert att jag behöver plocka ut dem snabbt heller, och då verkar det ju som en riktigt mycket bättre affär, antingen att använda till andra investeringar eller plocka ut som en balans mellan lön och utdelning i framtiden.[br]Ska bolla det med vår revisor senare i vår.[br][br]Mer synpunkter och funderingar är mycket välkomna! :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.