Förmånlig leasingbil => eget AB? Hjälp!

3
Hej, är ny här på forumet efter att förgäves letat bra info om leasing. Följande gäller:
Arbetar i eget AB och funderar nu på bil. Jag tittar på beg. leasbara bilar i 100-150 000 kr-klassen. Har nu fått ett erbjudande om leasingavtal på en personbil med förhöjd förstahyra och hög månadsavgift som löper på 12 mån. Mitt företag har fått en order som genererar höga intäkter under de närmaste 12 mån. så det passar mig bra skattemässigt att hålla nere resultatet under den aktuella tiden.

Restvärdet på bilen är satt till ca 30 000 kr efter 12 mån. och jag räknar med att marknadsvärdet då är ca 80 000. Mao kan jag inte privat lösa ut bilen utan att förmånsbeskattas.

Kan mitt företag köpa bilen till den lägre summan och sedan sälja den till mig för samma pris? Hur gör man annars - är ny på det här och tycker man olika svar hela tiden... Lite kreativa tips mottages tacksamt!
1324
4
Företaget kan ju köpa loss bilen för 30 000:- men sedan om du skall överföra den till din privata ägo så lär du få sälja den för marknadspris vilket innebär att företaget gör en vinst som skall beskattas. [br][br]Sedan när du har leasingbilen i företaget. Antar att du är medveten om att du då måste förmånsbeskatta dig själv om du använder den mer än 100 mil och/eller 10 gånger privat under året. Med privatresor räknas även resor från hemmet till kontoret (om du inte har det hemma) [br][br]Och att den begagnad bil i 100-150 000:- klassen skulle löna sig att ha som tjänstebil tvivlar jag å det starkaste på då en 5 år gammal Volvo har nästan samma tjänstebilsskatt som en sprillans ny.  Den nya bilen kanske t.o.m är billigare om den är miljöbil men den gamle inte är det. [br][br]Hans
3
Hej och tack för ett snabbt svar![br][br]Jo, jag har koll på att jag blir förmånsbeskattad som privatperson. De fördelar jag ser är att jag under det året bilen står på firman kan se till att göra stor service, rostskydds- och lackbehandla bilen samt se till att däck och fälgar är i toppskick. [br][br]Måste firman sälja bilen till marknadspris? Det borde väl inte vara otillåtet för firman att göra en "dålig" affär genom att sälja ngt under marknadsvärdet, eller är knäckfrågan huruvida bilen säljs just till mig?[br][br]Jag har tittat på fördelarna med miljöbil, men dels känns det som mycket pengar och dels har jag i första hand behov av en fyrhjulsdriven personbil och sådana hittar jag inte miljöklassade ännu.[br][br]mvh
1165
15
Tänk dig för en gång till. [br][br]Förmånsskatten på en begagnad bil är abnorm eftersom den beräknas på bilens nypris. Nästan alltid är det en mycket bättre idé att då istället köpa bilen själv privat och plocka ut milersättning från företaget. Även om inte den ersättningen täcker bilens kostnader så kan du ju höja din lön med motsvarande av vad bilen skulle kosta för företaget, och du slipper betala runt 1500kr i månaden i förmånsskatt (mer om du kommer över brytpunkten för statlig skatt). I slutänden får du mer pengar i plånboken.[br][br]Sedan kan du ju räkna ut själv vad vår skattelagstiftning säger om att först fräscha upp en bil för tiotusentals kronor för att sedan sälja den till ett kraftigt underpris. 40% skattetillägg och snudd på åtal tror jag du kan räkna med. [br][br]Du bör ha ett värderingsintyg från en bilhandlare, gärna auktoriserad på det märket, som styrker försäljningvärdet. Bilars värde kan variera lite, så kanske kan man "trolla bort" 10kkr i värde där, men räkna inte med så mycket mer.
3
Hmm... jag förstår. För oss vanliga småföretagare funkar det inte så bra med leasing - förutsatt att man inte har råd att satsa på en ny miljöbil. Jag har inte för avsikt att begå lagbrott och har heller inte råd att anlita en rådgivare som vet hur man rör sig på rätt sida i den här gråzonen som leasingbilar verkar utgöra. Mao får det väl bli en privatbil och milersättning då.[br][br]Tack för engagemanget i alla fall.[br][br]mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.