Moms vid representation??

9
Hej!

Jag hoppas någon kan få mig att förstå lite mer vad som händer med momsen och varför det är så bra med avdragsgillt.
För om 2 st är ute och äter för 400 kr så blir 80 kr i moms. Men när vi sedan bokför detta som representaton så bokför vi bara 45 kr i moms istället?? då har vi ju betalat mer moms än vad vi bokför (alltså vi får inte tillbaka det vi betalat för eller?) detta gör mig väldig förvirrad då jag trodde representation skulle vara skattelättnad. Hur? 🙂 vill någon snäll där ute förklara för mig vilka konton man redovisar för skatteverket är det även det avdragsgilla kontot? TACK SÅLÄNGE!  😃

/Mvh Marie
1165
15
Eftersom det endast är 2x90kr + moms som är avdragsgillt och resten är ej avdragsgill representation blir det så här. För ej avdragsgill representation får man stå för momsen också.[br][br]Avdragsgill representation är rätt OK ur skattesynpunkt, men kliver man långt över de beloppsgränser som råder blir det en rätt så bastant kostnad.
9
Tack för ditt svar Swetrot![br][br]Men alltså man redovisa ju mindre moms belopp än det vi betalar? det förlorar man väl på? eller är jag helt ute och cyklar?    :vissla
1165
15
Du förlorar på att representera för mer än vad reglerna tillåter som avdragsgill representation. Det har inte så mycket med momsen att göra utan att de 90kr exkl moms som man får representera för inte räcker till så mycket mer än pizza & cola.[br][br]Man kan vända på det: Varför skulle moms på icke avdragsgill representation vara avdragsgill? De skulle kännas lite mer konstigt tycker jag.
9
jag förstår den biten :) men momsen....man har ju fortfarande betalat mer moms, men redovisar mindre. Och momsen man redovisar, redovisar man ju sedan till skatteverket. Så man får ju inte tillbaka all moms man betalat. Så jag undrar fortfarande hur det kan vara lönsamt i den biten att man ska redovisa den avdraggilla momsen istället för den man betalat (alltså det på kvittot)....blir frustrerad av att inte komma in i rätt tänk  :OMG please help me!  :-[
1324
4
Du får dra av 90:- per person. Du får dessutom bokföra och dra av momsen som hänförs till dessa 90:- totalt 112:50 vid 25 % moms. [br][br]Har du sedan ätit för mer än dom 112:50 så är resten inte avdragsgill och dessutom är inte momsen avdragsgill. [br]Har du en enskild firma eller handelsbolag så kunde denna del likaväl betalas av dig själv privat. dvs för skattade pengar. [br]Om du däremot har ett AB hamnar denna summa som en vinst i bolaget och beskattas vara med vinstskatt. [br][br]Hans
9
Hej Hans och tack för ditt svar.[br][br]Jag vet redan den biten och hur jag ska bokföra osv. Men om jag uttrycker mig som så att jag vill veta vilka konton visas i deklarationen? [br]*endast moms eller även det avdragsgilla?[br]* Hur stor del av den utgående momsen får vi tillbaka?(för vi vill ju egentligen ha tillbaka för det vi lagt ut, men eftersom vi bara redovisar 25 % av det vi lägger på avdragsgill så får vi ju inte tillbaka för hela det beloppet vi betalat ut?)
1324
4
Du får bara tillbaks momsen som härhör till dom 90:- kronorna. [br]Så i ditt fall med 2 personer får du tillbaks 45:-  moms[br][br]Den andra momsen får du INTE tillbaks. Och kan aldrig få tillbaks. Sådana är reglerna. [br][br]Hans[br][br]
9
Hej Hans,[br][br]Det är precis det jag menar. Genom att redovisa den avdragsgilla momsen förlorar man ju på att redovisa avdragsgill representation. Det borde väl vara tvärtom? att företaget ska tjäna på detta??
1073
139
Du verkar ha missuppfattat vad det hela handlar om, Maarie.[br][br]Man kan dela upp tänkbara kostnader för ett företag i 4 olika kategorier:[br]1. Helt avdragsgilla (t.ex. kontorsmaterial)[br]2. Delvis avdragsgilla (t.ex. representation)[br]3. Inte avdragsgilla (t.ex. medlemsavgifter)[br]4. Inte kostnadsgilla (t.ex. privat semesterresa)[br][br]För den som har ett eget företag innebär:[br]kategori 1 att all betald moms fås tillbaka och hela den övriga kostnaden minskar det skattebaserade resultatet[br][br]kategori 2 att en viss del av betald moms fås tillbaka och en viss del av den övriga kostnaden minskar det skattebaserade resultatet, övrig del inklusive momsandel minskar inte resultatet men får kostnadsföras på företaget.[br][br]kategori 3 att ingen betald moms fås tillbaka, att det skattebaserade resultatet inte minskas men får kostnadsföras på företaget.[br][br]kategori 4 att ingen betald moms fås tillbaka, inget får minska det skattebaserade resultatet och inget får kostnadsföras på företaget.[br][br]Det bästa är alltså att redovisa en kostnad enligt kategori 1, men representation tillhör alltså kategori 2 och får alltså inte behandlas som kategori 1.[br]
9
Hej![br][br]Tack för ditt svar, nu hänger jag med![br][br]Mvh Maarie

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.