Spara vinst i AB till pensionering

5
Hej
Jag har just startat ett AB och nu har det gått ett år.
Företaget går bra och det kommer nog att forsätta så de fem år jag har kvar till pension.
Jag har funderat på att spara så mycket som möjligt i företaget tills jag går i pension om 5 år.
Dvs ta ut 30000 kr/mån och spara resten.
Är det en bra idee ?.
Det blir ju bolagsskatt på pengarna men jag tänkte ta ut aktieutdelning 120.000 kr/år efter att jag pensionerat mig.
Dessutom tänkte jag spara i periodiseringsfond.
så om vinsten är 500.000 så kan jag ju sätta undan 125.000 kr per år i 5 år.
Och om jag sparar aktieutdelningen så blir ju det totalt ca 20.000 kr/mån + min pension om 5 år.
Tänker jag fel eller kan detta vara ekonomiskt bra.
Alternativet är ju att ta ut allt i lön men då försvinner ju mycket mer känns det som. Och pensionsspara är ju bara en stor bluff insåg jag efter att ha räknat ut hur mycket extra företaget har satt in på mitt pensionssparande och hur mycket det är värt idag, det hade varit bättre att sätta in dom på ett räntelöst konto.....
/tacksam för tips hur man hanterar företagsvinsten de sista fem åren.
632
3
Hej,[br][br]Tycker du tänkt både rätt och fel. Ingen idé att ta ut mer pengar i lön än brytpunkten för statlig skatt i alla fall.[br][br]För mig får du gärna berätta varför du tänkt spara i periodiseringsfond. Jag ser ingen mening med det, eftersom du får betala skatt på drygt 2% på varje års ingående periodiseringsfonder. Bättre att skatta fram det enligt mig.[br][br]Om du inte väljer att ta ut lön efter pensionen såklart, istället för utdelning. Arbetsgivaravgiften blir ju bara 10% när du gått i pension, därför blir det ganska billigt att ta ut lön ur bolaget då. Om du då sparat i periodiseringsfonder så har du ju minskat skatten tidigare år, och kan sedan lösa upp periodiseringsfonder för lika mycket som du tar lön, så gör du ett +-0 resultat, och betalar ingen bolagsskatt när du fått i pension.[br][br]Är svårt för mig att säga vad som är bäst eftersom jag inte har några exakta siffror, men nu har jag i alla fall gett dig lite synpunkter. [br][br]Förövrigt så undrar jag vad din revisor gör, bara revision? Detta känns som något att diskutera med revisorn annars.
5
Det jag sparar i periodiseringsfonden kan jag ju efter 5 år ta ut som lön tänkte jag.[br]Och den lönen tänkte jag ta ut när jag har pensionerat mig.[br]Och samtidigt ta ut den sparade utdelningen, fast den kan jag ju iof ta ut redan nu det blir ju samma skatt eftersom det blir kapitalskatt.[br]Vad vill du ha för siffror för att kunna ge ett bättre svar.[br]Jag vill bara maximera vad jag har för  pengar om 5 år.[br]Jo självklart ska jag diskutera detta med min revisor oxå, jag har mitt första bokslut den 30 juni, men det kan vara bra att veta vad man ska fråga om.[br]
632
3
Okej, vad jag menar är att det är svårt att räkna när man inte vet hur mycket vinst det blir, eller hur mycket som sätts av i p-fond.[br][br]Det är ju jättebra att du har lite idéer att bolla med när du träffar din revisor.[br][br]MEn jag tycker nog det låter vettigt att sätta undan tilll p-fond och sedan lösa upp dessa efter pensionen och använda det till lön. De vinster som du gjort under åren innan pensionen delar du ut till 20% beskattning. Det kan vara idé att vänta med att dela ut pengarna om du inte behöver dem nu. Utrymmet på K10 räknas det ränta på varje år. Vilket gör att du kan plocka ut mer pengar till 20% om 5 år om du inte tagit något innan , än om du tar ut maxbeloppet varje år fram till pensionen.
5
Tack då har jag inte tänkt helt fel. Man är ju lite vilsen i sitt första AB.[br]Jag planerar för 600.000 i vinst. Och anpassar lönen.[br]Jag har "gamla" pengar att leva på.[br]Och att spara utdelningen så att man får lite ränta på det sparade kapitalet är ju inte fel.
5
Finns det något mer man kan göra/planera inför pensionering[br]
1165
15
Ja, man bör fundera lite på om verksamheten skall avyttras, läggas ned eller kanske krympa till en liten verksamhet att pyssla med även efter pensioneringen. Beroende på valet där kan det ju bli en del att göra de kommande åren med avtal, kontrakt, varulager, inventarier, affärskontakter etc. [br][br]Har man som du angenäma "problem" med god ekonomi i företaget kan det vara värt att titta lite på hur ens partners pension ser ut (om man nu har partner). Att lyfta upp dennes lön kan ibland bli väldigt bra för pensionen, beroende på hur det ser ut i övrigt.[br]
5
Swetrot:[br]Jag är bara en Ensamkonsult med ett bra avtal, så det finns inte så mycket att sälja. Och tyvärr går det inte att ge Frun varken lön eller pension enligt alla fåmansregler, 90 kr/tim kommer man inte så långt med.[br]men tack ändå.
589
1
[quote author=krjh link=topic=8849.msg39194#msg39194 date=1301517102][br]MEn jag tycker nog det låter vettigt att sätta undan tilll p-fond och sedan lösa upp dessa efter pensionen och använda det till lön. [/quote][br]Definitivt med tanke på de låga sociala avgifterna på löner till personer över 65 år. Om nu reglerna är likadana om fem år, vill säga.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.