Bokföra tillgodokvitton

1
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med hur man bokför tillgodokvitton.

Lite bakgrund:
Butik som ger ut tillgodokvitton vid reklamationer från kunder. Butiken ger dessutom ut tillgodokvitton till kunder som betalat med presentkort men inte handlat upp hela beloppet.

Hur bokför man vid utlämnandet av tillgodokvittot och hur bokför man när en kund betalar med ett tillgodokvitto?
23
en väldigt knölig sak utan enkelt svar. Vi har gjort så att vi skapat en försäljningsgrupp på kassaapparaten med 0kr i momssats. När vi säljer ett presentkort (eller ger ut ett tillgodokvitto) så registrerar vi det där. När vi sen får ett presentkort/tillgodokvitto som betalning så har vi en knapp för det. I bokföringen har jag sen ett konto (3054 och försäljning utan moms) som jag ömsom debiterar respektive hrediterar beroende på om jag fått det som betalning eller givit ut ett. på så sätt stämmer det mesta och 3054 är endast en bokföringspost som är marginell. Då stämmer också kassadagsavsluten osv även om man egentligen får lite fel i omsättningen eller var det nu är. Har frågat både vår deklarationshjälp och mängder av kassaleverantörer men det finns ingen som har ett bra svar hur man ska hantera det. Tidigare hanterade vi det med handskrivna kvitton i en separat handkassa som aldrig "togs med i redovisningen" förräns kunden löste in det då vi fyllde på den vanliga kassan med dessa pengar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.