Handelsbolag vs Enskild firma

2
Jag håller på att starta ett bolag på hobbynivå men vet inte riktigt vilken bolagsform jag ska välja

Jag väljer mellan Handelsbolag eller Enskild firma,
Vad skiljer dessa former åt?

Om man vill ta ut en vinst i slutet av året, vilken form är mest fördelaktigt skattemässigt?

Vilken skillnad är det med Revisorer?

Tack på förhand
Anders
21
Med enskild firma innebär att du som ägare är personligen ansvar för företagets skulder (endast en ägare). Du och din maka kan inte redovisa lön för arbete i företaget (Företagets vinst betraktas som ersättning för ägarens respektive makens arbete). När två eller flera personer kan driva företag som Handelsbolag. Skillnaden till enskild firma är att företaget är en juridisk person men ägarna är solidariskt obegränsat personligt ansvariga. Med detta menas att en fordringsägare kan kräva vem som helst av ägarna på hela skulden. Du kommer inte att behöver revisor för din enskild firma eller handelsbolag om du uppfylla minst två av följande kriterier: 1. medelantalet anställda i bolaget har under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3, 2. bolagets redovisade balansomslutning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 1,5 miljoner kronor, 3. bolagets redovisade nettoomsättning har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 3 miljoner kronor.
Caroline Engström www.cperedovisning.com
2
Tack för svaret

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.