Senaste inläggen

Vill ni svara på vår marknadsundersökning?

Tjena, jag och några till har en kurs i gymnasiet som handlar om produktutveckling och länkar här ett formulär med 12 enkla frågor om 4 produktidéer som tar max 2 min.

www.surveymonkey.com/s/YH5RDTB

Vi är väldigt tacksamma för svar!

Kategori: Off Topic

Placering av lånade pengar

Tänkte bara dela med mig av en intressant fundering jag skissat på.

Kan någon se något tankefel med nedanstående resonemang eller beräkning?

I och med att dagens räntor är relativt låga går det att få ett lån med bra villkor så länge man har någon säkerhet i botten. Varför inte utnyttja detta till att frigöra kapital o...

Hur gör jag något i liten skala?

Jag har en idé... inget revolutionerande alls. Importera en vara från land med billig produktion, sälja med bra marginal i land med dyr produktion. Jag har fullt upp med mitt "heltids+" företag och vill göra det här så enkelt det bara går.

Lös plan:
* Skriva avtal i Kina/Hong-kong, Korea eller något annat land.
* Lägga...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra sprit och mat

Måste man särskilja inköp av sprit och mat i bokföringen för en restaurang?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur räknas ränta på kvarskatt?

Hej,

Jag vore tacksam om jag får svar på två frågor:

Hur kan man räkna ränta på kvarskatten 2011? Eftersom 2011 var min första rekenskapsår, präliminärskatten var "0" men nu när deklarationen är klart ser att jag ska betala ca 100 000kr skatt och det blir ju kvarskatt tills februari 2013. Såg att procenten är 1,25% men...

Call List eller kontakt databas

Hej,

Call list eller kontakt databas till precis din bransch i en .csv fil. Listan kan användas till websida, försäljning, cold calling, m.m.

Ingår företagets namn, gatu, telenummer, stad, postnummer och ibland även webaddres (men inte altid).

Kostnad är 0,50kr /kontakt. Mängd rabatt 10% om listan 100...

Kategori: Till salu

Varumärkesnamn för kläder - Inspirationshjälp!

Jag behöver ett varumärke för mina varor som jag vill bygga på och har noll koll på vad för namn. Jag har funderat hur mycket som helst. Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med lite tips o råd?

Mitt företag samt domän är registrerat under samma namn jag tänkte använda som ett varumärke men nu när jag även öppnat en herravdelning...

Kategori: Allmänt

windows live mail vs outlook 2010 för ett företag. Vilket anser

windows live mail vs outlook 2010 för ett företag. Vilket anser ni är det mest lämpade?

Syftet är ENBART att skicka och ta emot mail + att kunna göra grupper för "massmail" är en stor fördel.
Kalendrar och planeringssytem, osv. är helt ointressant.

Som jag förstår är windows live mail en "modernare" gratis versi...

Kategori: Allmänt

Bokföra utländsk faktura utan moms

Hej!
Jag har beställt en konsult tjänst från ett företag i Asien.
Jag gjorde en betalning och fick ett underlag för det.
På fakturan finns ingen moms.

Nu när jag skall bokföra kostnaden på låt oss säga 10.000:-
Hur skall detta så bokföras så allt blir rätt och riktigt.
Mvh Lennie

Ang bokföring av skattefri milersättning enskild firma

Hej,

Jag har en del frågor som helt grön inom området som jag hoppas att ni mer kunniga kan svara mig.

Jag har en enskild firma där jag utför fotojobb, min största kostnad är resor till och från jobb (oftast med bil.)

Jag använder mig utav Visma Avendo eEkonomi som bokföringsprogram/fakturaprogram.
...

Prissättning och marknadsföring

Jag ska börja sälja en produkt som främst kommer att säljas av vildmarksbutiker. Jag vill att butikerna ska ta 169kr för den, vad är då rimligt att butikerna ska betala till mig för produkten?

Jag undrar även vilket som är det bästa sättet för att få butikerna att vilja börja sälja min produkt?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lager och bokföring

Hej,

Jag har hamnat i en situation där jag inte vet vad jag skall göra. Exempel.

1) Jag har ett lager på ett antal handelsvaror som totalt uppgår till 100,000 kr.

2) Under året förbrukar jag 10,000 kr bokar bort detta: 90000 kr kvar

3) Vid årsbokslut får man dra av 3% och jag bokar av 2700...

Parti med trendiga smycken säljes billigt

Har ett parti med trendiga smycken, 14 st modeller av halsband och 3 modeller av armband. Har 50-55 ex av varje modell.

Vi kommer göra vårt sortiment lite smalare och säljer därför ut dessa.

Säljes med mycket goda marginaler mot utpris i butik.

Maila mig på danielkarlsson630@hotmail.com så skickar jag b...

Kategori: Till salu

Starta företag i USA/UK - allmänna frågor

Hej!

Vi är i tankar att starta ett företag utomlands då våra kunder ligger i USA och i UK.

Dock så har jag inte riktigt greppat hur det ligger till med vissa regler och hur det går till, hoppas Ni kan hjälpa till med detta.

- Vilka bolagsformer passar bäst tycker Ni? Vi är två personer och kommer nog att...

Nystartat AB, tips på avdrag

Vad rekommenderar ni att jag ska utnyttja som nystartad AB? Finns det några förmåner man borde använda sig av?

Lön till sin dotter

Hej!
Driver en enskild firma, min dotter ska fylla 18 och har nu hoppat av gymnasiett pga press och deprission.
Nu har hon vart hemma ett tag och vi har fått hjälp från bup och psykologer. Nu vill hon börja göra nått i liten skala. Inte lätt att hitta jobba där hon kan jobba 2-3 timmar per dag.

Så jag tänkte att hon får...

Starta en ny poker sida

Jag jobbar med att hjälpa folk att starta sin egen poker sida. Jag har alternativ som kostar från 0:- till 350 000:-

Just nu har jag några kontakter som vill starta en ny sida men de söker nu folk som vill starta ihop med dem.

Intresserad av detta skicka då ett PM för mer info.

Mvh
Mikael

Kategori: Söker/eftersöker

Kursresor klimatet och skatter

Med tanke på klimatproblemen som kan skena så alla människor kan dö ut, känns det tveksamt att flyga i onödan på semester och kursresor, när just vår/din resa kan vara droppen som får bägaren att rinna över, där vi når en tipping point utan återvändo. Vi kan leva länge och det är inte snällt emot våra barn att ärva katastrofer som kan undvikas.

Bokföra inköpt datorskärm, monitorkalibrering och skrivare.

Hej,

Jag har nyligen startat en egen firma och är lite osäker på bokföring.

Jag har köpt in en datorskärm och en monitorkalibrering till min enskilda firma. De är köpta vid olika tillfällen på olika internetbutiker. Har även köpt en skrivare.

Datorskärm 7300 exkl moms
Monitorkalibrering 1500 exkl...

Bokslutsmoms från föregående år

Har en fråga angående moms. Mitt AB med räkenskapsår 30 April. Redovisar momsen kvatalvis. I samband med årsbokslut för föregående år redovisning konsult bokade konstaterade kundförlust i November i år. För att återjustera momsen skapade han speciell konto 2651 ”Bokslutmoms 2001” i räkenskapår 2010-2011 och debiterade den konto med X kr.
...