Senaste inläggen

Inkomstdeklaration 1 - Brutto eller nettolön?

Hej,

Jag sitter och försöker räkna ut hur mycket preliminärskatt jag ska betala för 2011 med hjälp av Skatteverkets applikation för INK1.
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2012/skatteutrakning12ink1.html
Har inte mina gamla deklarationer till hands och hittar inget vettigt svar någon...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokslut - Bokföra årets sista preliminärskatt

-AB
-Redovisar enl K2
-Räkenskapsår 1jan-31dec
-Bokföringsprogram Fortnox
-Prel skatt 2011: 12000kr/år
-Prel skatt 2012: 60000kr/år

Jag ska göra bokslut och har letat överallt (internet, forum, ringt skatteverket) hur den sista preliminärskatten som betalas i januari ska bokföras. Nu undrar jag hur...

Behöver lite förslag till namn.

Hej där på er allihop.

Jag är mitt i en startup och har fått påbackning från bolagsverket när det gäller mina namnförslag jag skickat in. Jag har just nu fantasitorka och kan inte komma på något vettigt.

Det jag ska syssla med är utbildningar och föreläsningar främst inom IT och jag hoppas ni kan hjälpa mig lite🙂

Kategori: Allmänt

Vilket konto beskriver bäst vad saken gäller

Hjälper en kompis med lätt bokföring. Han abonnerar på ett webbaserat bokföringssystem och betalar en summa varje månad för tillgång och arkiv av programmet.
Nu är jag osäker på om den kostnaden ska bokföras som inköp av programvaror eller kostnad för licensavgifter? Hittar inget som känns riktigt matnyttigt ochär tacksam för råd. Det är så...

En kund hämtar inte ut paketet, debitera kostnad?

Hej!

Håller på o utecklar e-handel.

I köpvillkoren som en kund måste acceptera för att kunna köpa något så har jag skrivit om paketet inte hämtas ut debiteras du på en kostnad på minst 260SEK inga undantag göres.

Min fråga är då...

Hur ska jag göra detta på bra och säkerhetsätt? handlar ju...

Kategori: E-handel

Hur beräknas hotellets lönsamhet?

Hej,

Jag har under en del år arbetat inom hotellyrket och funderar nu på att köpa ett mindre hotell förmodligen i utlandet.

Man ser ju på många olika faktorer som spelar in, kundsegment, kapacitet, flexibilitet, omsättning, beläggning etc.

Trotts mina år inom yrket är jag helt grön på att se prospekt m...

Nybörjarfrågor om att starta enskild firma

Jag har googlat och läst lite allt möjligt om att starta eget, men har inte fått svar på vissa basicfrågor. Postade i Allmänt för att varje fråga berör olika ämnen. Säg att jag nu vill starta en enskild firma för mina musikverksamheter, vilket jag planerar att göra via verksamt.se.

1) Är det värt att ha enskild firma? T ex mycket adm...

Kategori: Allmänt

Hur räknar jag ut vad jag behöver dra in under ett år?

Hej alla trevliga forummedlemmar! 🙂

Jag har börjat sondera terrängen kring att starta eget företag. Är på gång med marknadsanalys, affärsplan, samt läser in mig på ekonomi och marknadsföring. Jag kommer att jobba som miljökonsult med fokus på att hjälpa kommuner och företag i deras miljöstrategiska arbete. Jag...

Säljare med fskatt

Första inlägget på forumet efter många timmars läsning... 🙂

Jag har ett litet tillverkningsföretag inom utemiljö och nu vill jag ut och försöka sälja in detta på marknaden. Problemet är att jag inte kan (eller vill) åka ut och sälja själv, och jag vill (kan) inte ha anställda med fast lön i detta läget. Så nu frågar jag alla eminent...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förskottsbetalning

Vore bra att höra lite tankar om det här:
En kund bad om offert på ett visst antal konsulttimmar, och betalade sedan i förskott (kunden behövde använda sina pengar före ett visst datum). Väl inne på kontot så har pengarna använts till moms, lite förskottsbetalningar och investeringar etc. Kunden menar nu att pengarna ska finnas kvar orörda p...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur kontera

har enskild firma
Ska få tillbaka skatt på förbrukad diesel men bara en del hur konterar jag 44500 kommer att gå in på kontot och 62164 skall krediteras konto 3985 vilket konto tar jag sen så att det stämmer i debet? summa 17664

1930 44500
3985 62164

Nya lagar för företagare 2012

Ett antal nya lagar trädde i kraft 1 januari 2012. Här är en kort genomgång av några av de viktigaste för dig och företaget.

Sänkt moms för restauranger
Momsen på restaurang- och cateringtjänster har sänkts från 25% till 12%. Sänkningen gäller dock inte spritdrycker, vin och starköl.

Förm...

Kategori: Nyheter

Säljare med F-skattsedel sökes

Säljare med F-skattsedel sökes. 
Vi vill nu expandera vår organisation med en eller ett par rutinerade säljare. Tanken  är att ni arbetar med  försäljning av våra produkter som egna företagare där ni då har egna återförsäljaravtal med oss.Ni ansvarar för er egen försäljning  via telefon och genom besök. Skillnaden mot att sitta som anställd...

Vinstdrivande dejtingsidor - Intresserad?

Hej,

Söker nu folk som vill lära sig att starta upp affiliate dejtingsidor.
Jag driver flertalet stora affiliate white-label sidor (dvs. sidor som marknadsförs som egna men använder annans nätverk och system).

Det enda jobbet är marknadsföring och du får 50% av alla intäkter.
Jag å andra sidan får dig s...

Kategori: Affärsidéer

smygstarta en liten, enkel e-butik, tips?

När jag började tillverka Kandi (smycken och accessoarer gjorda av 6x9mm stora plastpärlor, s.k. pony beads trädda på elastisk tråd) upptäckte jag vilket galet skralt utbud av material det finns i Sverige.

Planen är att importera pony beads och elastisk tråd från en stor leverantör i USA, och sedan sälja via en enkel e-butik till an...

Kategori: E-handel

Företagsnamn - finns redan liknande namn med samma tjänster

Hejsan alla företagare och övriga.
Ny medlem här på Företagande. Mitt namn är Philip Andersson. Jag är en ung entreprenör inom marknadsföring och e-handel samt webbdesign.

Jag har ett litet case där jag har en bekant som ska starta eget med en väninna. Ett handelsbolag till en början med planer på AB i framtiden.
...

Kategori: Feedback

Bokföring av kamera i visma enskild firma

Jag undrar hur jag bokför en kamera för 2000 kr som är inköpt från mitt privata kontokort?

Prissättning mot företag

Jag har drivit en städfirma nu i några månader och det börjar komma jobb lite då och då ifrån privatpersoner.

Jag vill även sälja mina städtjänster till företag, som trappstäd, kontorsstäd och liknande, men jag har ett problem.

Jag har fastnat i hur jag ska lägga mig rent prismässigt när jag erbjuder tjänster till före...

Saknar en faktura i bokföringen

Hej!

Jag har ett problem där jag saknar en faktura till min bokföring.

Min leverantör säger sig ha postat fakturan med post alltså ej digital form. Han kan inte få fram en kopia på fakturan eftersom han menar på att han har sin bokföring hos sin revisor. Och han får inte tag på sin revisor.

Efter att ha...

Säljuppdrag?

Hejsan!

Jag och en vän är påväg att starta igång ett litet företag som sysslar med att ta emot mindre säljuppdrag över telefon.

Vi båda har jobbat i Telefonsäljarbranschen ett tag och har fasta jobb och ser det som ett perfekt tillfälle att skapa nånting långsiktigt och i mindre skala (till att börja med). Försäljnin...

Kategori: Söker/eftersöker