Hur hanterar man det bäst om man ligger efter med skatten?

74
10 mars vill Skatteverket ha ca. 100.000 kr av mig.

Jag har fakturor ute på över 200.000 kr, med förfallodag 30 mars.

Jag har frågat kunderna snällt om det är möjligt att få betalt fort, men misstänker att den gubben inte går.

Är det bäst att ta fakturorna och bokföringen och gå till en bank och be om ett kortfristigt lån? (Har aldrig behövt låna pengar till firman förut. En eventuell nackdel är att jag precis bytt bank, så jag har ingen vidare historia hos nuvarande bank.)

Eller blir räntan och avgiften på den försenade skattebetalningen mindre än ev ränta och uppläggningskostnad på lånet?

Ska man kanske ringa 10 kompisar och låna 10.000 av var och en och sen bjuda på brakmiddag om en månad, som ränta?
74
Ah, glömde ett alternativ: Finns det en snöbolls chans i helvetet att man kan ringa Skatteverket, förklara problematiken och lägga upp nån slags civiliserad plan för det hela? Jag bedömer den sannolikheten som rätt liten, men kollar ändå med dom imorrn. Risken är dock att jag inte hinner slita mig från jobbet innan deras telefontid är slut :(
74
Ringde Skatteverket. Svarar på min egen fråga ifall nån annan med samma bekymmer skulle hitta hit: Efter två veckor kommer en påminnelse. Två veckor efter det går det till kronofogden Under tiden tickar en ränta på 16 %. I mitt fall en dryg tusing i månaden. Känns billigare än att blanda in banken. Och man kan få anstånd. "Eftersom du redan har en lösning på det här så tycker jag att du fyller i blankett SKV4305 om och förklarar i fritext ungefär så som du sa till mig så bör det gå bra." Härligt!
2360
37
Har du enskild firma kan du dra ner inkomsten till 0:- och hur betalar du momsen det finns ju 3 månadsalternativet och det först sedan man fått betalt. Har du lånat ut pengar till företaget ta tillbaka dem först i så fall. En god vän råkade ut för liknande och grät vid min sida för att han skulle gå i konkurs. Efter 5 minuter sken han som en sol efter det jag pratat med skv och använde ovan resonemang. (Ev. hade han AB) Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
74
Det här gällde inte preliminärskatten, utan tvärtom, har betalat låg preliminärskatt tidigare, tjänat mer pengar än så, och inte lagt undan dem utan tänkte betala skatten med utdelningen från nuvarande AB ... som dock kommer lite senare i år än vad jag hade tänkt. Men tack ändå :)
589
1
[quote="mondainai" post=43087]Ringde Skatteverket. Svarar på min egen fråga ifall nån annan med samma bekymmer skulle hitta hit: Efter två veckor kommer en påminnelse. Två veckor efter det går det till kronofogden Under tiden tickar en ränta på 16 %. I mitt fall en dryg tusing i månaden. Känns billigare än att blanda in banken. Och man kan få anstånd. "Eftersom du redan har en lösning på det här så tycker jag att du fyller i blankett SKV4305 om och förklarar i fritext ungefär så som du sa till mig så bör det gå bra." Härligt![/quote] Kanonbra! Skatteverket är oftast ganska bra att ha att göra med. De har inget egenintresse i att bolag går omkull i onödan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.