F-Skatt o Moms mer uppdrag
Jag har en verksamhet på hobbybasis där jag använder mig av ett registrerat företagsnamn och där jag "anställer mig själv" via en tjänst som Frilans Finans.
Visst, det är en plus att vara anställd och det är en smidig lösning och en viss säkerhet. Men jag har märkt att med den lösningen så bromsas alternativa och möjliga uppdrag som man annars kunnat ta del av om man varit registrerad för F-skatt, moms etc. Tänker på tjänster som t ex Servicefinder och liknande, även internationellt etc.
Men då till min fråga om F-Skatt och regg. för moms den biten har jag inte förstått mig på riktigt. Luddigt...
Men jag funderar kring om jag inte ska bli HELT EGEN istället.
Men eftersom detta troligtvis inte kommer att vara min huvudsakliga sysselsättning så jag vet inte alls vad jag kommer att käna in, särskilt inte det första året och kanske inte ens det andra året osv. Är det någon månads eller kvartalsavgift?
Var ligger taket för hobbyverksamhet (30 000, 50 000SEK/år)?
Om vi leker med ett exempel hur ser det ut då med
avgifter, moms o skatter etc.?
År 1 vinst 25 000 SEK
År 2 vinst 250 000 SEK
/Daniel
Visst, det är en plus att vara anställd och det är en smidig lösning och en viss säkerhet. Men jag har märkt att med den lösningen så bromsas alternativa och möjliga uppdrag som man annars kunnat ta del av om man varit registrerad för F-skatt, moms etc. Tänker på tjänster som t ex Servicefinder och liknande, även internationellt etc.
Men då till min fråga om F-Skatt och regg. för moms den biten har jag inte förstått mig på riktigt. Luddigt...
Men jag funderar kring om jag inte ska bli HELT EGEN istället.
Men eftersom detta troligtvis inte kommer att vara min huvudsakliga sysselsättning så jag vet inte alls vad jag kommer att käna in, särskilt inte det första året och kanske inte ens det andra året osv. Är det någon månads eller kvartalsavgift?
Var ligger taket för hobbyverksamhet (30 000, 50 000SEK/år)?
Om vi leker med ett exempel hur ser det ut då med
avgifter, moms o skatter etc.?
År 1 vinst 25 000 SEK
År 2 vinst 250 000 SEK
/Daniel