När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har en del kunder som ej betalat sina fakturor trots flera påminnelsen. En del har inga tidigare anmärkningar och andra har skulder hos kronofogden sedan tidigare.
Nu vill jag gå vidare och överlämna ärendet och undrar hur. Är det via inkassobolag för de som ej har anmärkning tidigare och resterande via kronofogden? Hur gör jag bäst?
Det rör sig om summor på ca. 2600 kr per kund och det är ca. 10 kunder totalt som ej betalat.
Jag är inte hundra men tycker det låter logistk att:
Allt ska gå via inkasso innan fogden oavsett om kunden finns där sedan tidigare eller inte.
Det behöver inte vara så naturligtvis, bara en hypotes
jag har. Har du skrivit i påminnelserna att likvida åtgärder kan komma att beivras om de inte betalar inom kort?
Hmm inkassobolag är väl inte så billiga? Jag trodde inkasso köpte skulden av en för en viss avgift? Och sedan påtog sig ansvaret att driva in pengarna åt sig själva?
Jag har både under mina köpvillkor som kunden måste acceptera vid köp, samt vid påminnelsefaktura skrivit att ärendet överlåts till inkasso om betalning ej inkommer inom förfallodatum.
Många företag lever idag på att INTE betala fakturor och förhala hela processen så att den fakturerande parten "Ger upp".
Detta är ett fult sätt men uppenbarligen fungerar det för vissa svin.
Nu vet jag inte vad du har för verksamhet, men att kunna göra en beräkning av vad jobbet går på, ta en förskottsbetalning på 50%. Det kan hjälpa dig i framtiden för att förhindra den här typen av tråkigheter.
Med vänlig hälsning
Carl Jonas
Följ mig på Twitter
http://www.twitter.com/carl_jonas
www.carljonas.se - Blogg om företagande
www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd
Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
[quote="deeman" post=46233]Bra tips, många snackar numera om sk "milstolpar" och inte bara i ett projekt.[/quote]
Antar att det var mitt inlägg du svarade på,
Ja precis. Tycker det är så fruktansvärt osmakligt av företag att göra så här och det är vanligare än man tror.
Men Vid större projekt brukar jag göra så, inte för ett par tusenlappar. Då kör jag först ett samtal för att kolla läget, om något hänt med kunden och ber denne betala/göra upp avbetalning sedan påminnelse med betoning på att inkasso INTE används och att den förfallna fakturan går direkt till kronofogden.
Med vänlig hälsning
Carl Jonas
Följ mig på Twitter
http://www.twitter.com/carl_jonas
www.carljonas.se - Blogg om företagande
www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd
Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.