Senaste inläggen

Förhållande vs Företagare??

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni gör för att era förhållanden skall gå ihop. Är ni lyckliga tillsammans, är ni skilda pga. företaget, driver ni företaget tillsammans och det funkar bra/dåligt, är ni singlar och känner att ni inte klarar av att träffa någon ny på grund av att företagandet tar för lång tid?

Jag är nyfi...

Kategori: Allmänt

SGI som egen företagare och anställd samtidigt

Jag undrar hur man räknar ut Sjukpenninggrundande inkomst när jag har timanställning på ca 50% och driver eget där jag fakturerar ca 20 000kr/månad. Jag har få utgifter och kostnader i företaget så blir kanske 15 000kr/månad kvar.

Någon som vet hur detta ska räknas fram?

Jag ska vara pappaledig så vill veta om det är v...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Registrera Företaget utomlands

Läste en intressan artikel angående registrera företag utomlands.
Var en affärsman som gjorde detta med sitt företag i Lichtenstein pga skatterna var lägre än i Sverige. Visserligen finns de väl
fördelar och nackdelar.

Tänkte höra om någon här har gjort något liknande, som har
mer info om vart man vän...

Kategori: Off Topic

Söker uppdragsgivare för mötesbokning

Har 2 säljbolag idag där vi jobbar med bla mötesbokning. Skicka gärna PM om ni har välbetalda uppdrag.

Kategori: Söker/eftersöker

Arbeta hemifrån som mötesbokare

Just nu söker vi mötesbokare som kan arbeta hemifrån. Det man behöver är en dator med headset och bra internetuppkoppling.

Skicka ett email till john@jmtelesales.se med cv om varför vi ska anställa just dig.

Ännu en köpa bil fråga...

Jag har försökt lästpå om vad som skulle bli bäst för mig när jag ska köpa bil till min firma, jag har förstått att det spelar väldigt stor roll på hur mitt behöv osv ser ut så jag radar upp alla detaljer

Enskild firma, omstätter ca 450-500,000kr. Låga omkostnader ca 40,000kr.
Jag har kontor hemma och en egen verkstad en bit h...

Kategori: Inköp

Survey about Sweden

I am student outside Sweden and I am making research about why is Sweden so successful. If you live in Sweden and you have few minutes to make this survey I will be very grateful. Here is the link to the survey:

Survey about Sweden

Kategori: Off Topic

Skapa blogg som egen företagare

Hej! Jag är egen företagare som funderar på skaffa blogg. Jag är 50% företagare och 50% sjukskriven. Så jag måste ta det genom företaget då jag hade tänkt mig blogg som ger betalt. Jag är föreläsare/författare och samtalskonsult. Går det att ha blogg genom företaget? Vart vänder jag mig för att få hjälp med att starta upp det? Titta gärna in på min...

Polisanmälan

Hej jag har en ganska så nystartad enskild firma.
Nu har jag en kund som inte har velat betala för sig och påstår att han inte beställt reperationen jag utförde. Denna biten är "löst"
Men den delen som jag byte ut till kunden borrade jag ett hål i så att den var i samma skick som när jag tog på mig uppdraget!
Nu ska han polisan...

SPAM - är mina utskick detta??

Jag har en frågeställning kring "spam" och Marknadsföringslagen . Jag vill skicka ut inbjudningar till min webbsida till vissa nyckelpersoner. Dock vill jag inte riskera att överträda bestämmelser i Marknadsföringslagen. Jag vill skicka separata mail till personer jag aldrig har haft kontakt med. I mailet ska jag bjuda in dem till min webbsida. Är...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Söker säljare för webb, e-handel och logos

Jag söker en säljare till mitt företag PixelAnna. Du bör ha F-skattesedel (dvs eget företag själv). Ditt arvode för förmedlat uppdrag: du får 5 % i ersättning på den summan PixelAnna fakturerar kunden, dock minst 500 kr (för uppdrag under 10 000 kr), exklusive moms. Dvs du får 500 kr - 5% för varje betald kundfaktura.
Uppdraget gäller företa...

Hjälp med bolagsform.

Jag har en klar affärsidé och kommer inom kort att starta ett företag.
Kommer att arbeta inom detaljhandel och sälja reklamprodukter till förtag inom Europa. är idag bosatt i England och inom kort flytta till Spanien.
Var ska jag starta företaget ? jag kommer inte att ha ett driftställe i Sverige men kommer att sälja till svenska fö...

Kategori: Företagande över gränserna

Utgifter för anställda

Vad får man för utgifter om man anställer en person i sitt företag? Det gäller ett städbolag med en anställd som ska städa.

Kategori: HR - Personalfrågor

Enskildfirma med negativt resultat

Funderar på att starta en enskildfirma där jag kommer bedriva min hästverksamhet. Det är en firma som antagligen kommer gå minus ganbska länge då det främst innebär kostnader, men även vinster så småningom när en häst säljs.

Hur fungerar det i en enskildfirma med negativt resultat. Om jag har år med endast kostnader? Har lite frågor...

Fel löpnr på faktura, vad göra nu

Hej.
Jag har råkat skriva fel löpnr på den senaste fakturan jag skickade ut.Den har samma nummer som den föregående fakturan, och kunden har redan betalat in på bankgirot.

Hur går jag tillväga? Stryka löpnummret och korrigera för hand rätt löpnr?

Behöver jag skapa en "kreditfaktura?" och lägga in den som ny ver...

Fördelar med att starta Holdingbolag?

Hej!

Jag ska starta ett bolag, tanken är sedan att använda det som Holding bolag och göra investeringar i underliggande bolag.

Jag har några frågor om det.
1. Jag har läst att om man säljer underliggande bolag så behöver holdingbolaget inte skatta direkt för vinsten.
Finns det några restriktioner på hur l...

Fungerar Sökmotoroptimering - SEO

Många säljer ju sökmotoroptimering som en tjänst och jag är nyfiken på om det fungerar?

Jag är mest intresserad av att höra vad ni som köpt en sådan tjänst tycker. Har det varit värt pengarna? Får ni fler besökare, och om ni får det, tjänar ni pengar på dom?

Men även ni som säljer SEO till folk får såklart gärna komma...

Hur driver jag in pengar från oseriösa kunder?

Har en del kunder som ej betalat sina fakturor trots flera påminnelsen. En del har inga tidigare anmärkningar och andra har skulder hos kronofogden sedan tidigare.

Nu vill jag gå vidare och överlämna ärendet och undrar hur. Är det via inkassobolag för de som ej har anmärkning tidigare och resterande via kronofogden? Hur gör jag bäst?...

Vi måste lyssna på dom unga!

Jag har haft extrema problem med mitt företag och internkommunikation, vi har massor med olika verktyg för att kommunicera internt men det känns ändå som att informationen försvinner någonstans på vägen. Vi har de självklara all@ mailadresserna som skickar ut mail till alla. Vi har också ett intranät där det är väldigt strukturerat.

...

Vad hände med Nisse den smarta?

Vad hände med sajten "Smartnisse", gick den i graven?

www.smartnisse.se

Smartnisse i DM