Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 12 år sedan
Nykomling
3

Varuinköp, resultat och beskattning

Hej,

Jag har sedan flera år tillbaka en enskild firma, där jag hittills endast arbetat som konsult och i praktiken sålt tjänster. Jag står nu inför uppstart av en parallell verksamhet där jag kommer att sälja produkter (elektronik).

Min fråga gäller varuinköp(kostnader) i relation till årets intäkter och dess påverkan på årets resultat. Tidigare har jag endast redovisat inköp av förbrukningsinventarier(med skattemässiga avdrag om 20% per år i 5 år). Frågan är hur jag redovisar inköp av varor(ämnade till försäljning), och hur det påverkar årets skattemässiga resultat?

Låt säga att jag köper in varor för 1 milj. kr under året, och samtidigt har intäkter (ifrån blandade verksamheter) på 1 milj. kr - hur påverkar det årets resultat? Kan jag belasta årets resultat med hela kostnaden för varuinköpen, och hur redovisar jag isåfall detta? I mitt fall handlar det om inköp av demoprodukter (enskilda exemplar), där jag inte kommer att ha ett "varulager" i egentlig mening. Jag är dock osäker på hur dessa varuinköp ska klassificeras, bokföras och påverka verksamhetens resultat.

Glad för hjälp och vägledning!
Hej
Förbrukningsmtrl-20% avdrag??? En avdragsgill kostnad i sin helhet
Varuinköp för vidareförsäljning(!) (Inte demovaror då???)
Ditt exempel varuinköp 1 mille. Vid bokslutet inventeras lagret och befinns t.ex. vara värt ½ mille. Resultatet, annat okänt, att beskatta blir då 1 - ½ = ½ mille dvs de förbrukade/sålda varorna blir - naturligtvis- en kostnad medan de som inte sålts normalt har ett värde och då tillgångsbokas.
saldosystem.se
Nykomling
3
Tack för svar!

Förtydligande. Min fråga gäller i första hand inköp och redovisning av demoprodukter, vilka inte kommer kommer att säljas förrän tidigast efter 2-3 år. Redovisas dessa varor annorlunda (förbrukningsinventarier?) mot inköp av produkter för direkt vidareförsäljning?
Hej -och mitt avslut här
Endast varor du köper för vidareförsäljning bokförs i kontoklass 4, vanligtvis konto 4010. Demona är knappast att betrakta som förbrukningsmtrl utan fastmer här som en försäljningskostnad i kontoklass 5. Jämför här med kontorskostnader i kontoklass 6. Vid bokslutet kan man sedan periodisera (oftast beroende på resultat) tillgångsboka, "överblivna mängder" som i ditt fall med beräknad åtgång först om 2-3 år. Välkommen till Älvsjömässan Eget Företag 3 - 5 oktober där jag ställer ut och håller mina seminarier. saldosystem.se
Nykomling
3
OK...

Om jag bokför dessa demoprodukter i kontoklass 5 (försäljningskostnad), kan jag ta upp hela kostnaden då och praktiken kvitta det mot årets intäkter? Om ja, hur hanterar jag det vid en framtida försäljning av dessa produkter?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.