Senaste inläggen

Brygga egen öl och sälja på sin restaurang

Får man brygga sin egen öl eller vin och sälja på sin restaurang eller bar? Utskänkningstillstånd utgår jag från att man har.

Gårdsförsäljning av alkohol är väl tillåtet eller hur blev det med det?

Kategori: Allmänt

Konto 2013 (egna uttag) vid inköp?

Hej! Upptäcker plötsligt när jag tar fram min bokföring för 2012 att bokföringsbyrån hela tiden har använt konto 2013 (egna uttag) som motkonto vid inköp. Till exempel
D 4010
D 2641
K 2013
Är inte det konstigt? Min firma (enskild firma) startade 2012, och jag hade inget kapital på bankkonto utan "finansierade själv" var...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med kundundersökning

Hej

Jag går just nu ett program för affärsutveckling och skulle bli jätteglad om några av er kunde svara på några frågor.

Om du/ditt företag skulle anlita en textproducent/skribent vilken skulle vara den främsta anledningen?

1. Tid – du har inte tid att skriva själv
2. Kompetens – du anser att du...

Kategori: Feedback

Bokföra förskott varuinköp från EU

Hej!
Hur bokför jag varuinköp från eu näringsidkare (ingen moms på inköpet och kontantmetoden). Jag betalar i förskott. Vad jag läst mig till skall momsen redovisas i perioden jag får varorna.

Exempel varuinköp 10000 kr. Tänker jag rätt?

Betalning:
1930 Kredit 10000
1480 Debet 10000

...

Tillfälle! koncept, färdiga presentpaket.

Befinner du dig starta eget tankar och du inte vet riktigt vad du vill göra?

Det jag erbjuder är ett koncept, en bra början till något som har potential att vidareutvecklas. Jag har alltså ingen hemsida/webbutik. Det är där du kommer in i bilden, du tar över konceptet och allt du behöver är en webbutik.

Det handlar om...

Kategori: Till salu

Hur bokför/hanterar jag föreg. års resultat

Snälla kan någon hjälpa mig? Ska göra mitt livs första bokslut o årsredovisning, går utbildning för att lära mig detta kring bokföring och redovisning, men inte kommit så långt i kunskapen än.
Hur gör jag med nedanstående information, både för själva bokföringen/konteringen och hur får jag balansrapporten att stämma inför årsredovisningen?

Försäljning av inventarier inför avveckling

Hej.

Jag ska avveckla min enskilda firma, och som första steg ska jag sälja alla inventarier.

När jag läser i olika forum på nätet hittar jag en beskrivning som känns konstig i mitt fall. Kan någon hjälpa mig med detta?:

För ett antal år sedan köpte jag dator och monitor för totalt 17914 kr. Dessa...

flytta ut men ha kvar företaget i sverige -regler?

Hej,

jag ska just starta eget företag, men det är väldigt sannolikt att jag kommer att flytta utomlands om 1-2 år pga sambos jobb. finns det några regler som skulle kunna hindra mig att flytta utomlands men ha kvar företaget i sverige? jag kommer fortsätta sälja på den svenska marknaden och det mesta sker online så det finns inget pr...

Kategori: Företagande över gränserna

Balansrapport med öresdiff

Hej, jag har en fråga rörande mitt bokslut, novis i ärendet: enskild firma, momsredovisning i inkomstdeklaration.

Jag har fått en öresdiff på balansrapporten och är osäker på hur jag ska hantera denna. Öresdifferens fanns på momskonton 2611 samt 2641 efter momsavstämningen vilket jag konterade bort mot 3740.

Kan man ör...

Roliga/Nördiga prylar , leksaker mm

Hej!

Avvecklat mitt företag och har därför en massa prylar från lagret som inkluderar leksaker, elektronik, lampor osv

Säljes som privatperson då företaget är avvecklat men som vi alla vet så är det bara en liten extra koll på sin moms när man säljer det som behövs.

Hör av er så kan jag skicka bilder / l...

Kategori: Till salu

The registry card of your company ?

Ska ansluta mig till en tjänst där "The registry card of your company" efterfrågas.

Vad skulle det motsvara på Svenska? Kan det vara min registrering hos Skatteverket som visar att jag är godkänd för F-skatt?

Kategori: Företagande över gränserna

Står på en vägskäl

Hej,
detta är min första inlägg här så jag passar på att säga hej till alla här 🙂
Jag har hittat här av en slump och tänkte att det kanske är ett tecken för mig att registrera sig här och be om råd då jag står nu på en stor vägskäl. För 2,5 år sedan startade jag en liten web butik med speciell inriktning vilket sedan gick över till...

Kategori: Allmänt

Vill ni ha en billig hemsida och bra support?

Hej alla glada!

För er som har ett litet företag eller som ska presis starta och inte har råd att anlita ett bolag som kostar massor för att hjälpa till med underhåll och skapande av er hemsida så finns jag.

Ett snällt och bättre alternativ ;)

Jag hjälper till med allt, perfekt för de som inte har lust...

Kategori: Söker/eftersöker

behöver jag att starta ett företag för att implementera en app?

Jag har fått en intressant app idé som jag vill genomföra. Jag undrar om jag behöver starta ett företag för det? Om ja, vilken typ av bolag (AB eller bara registrera mig som en juridisk person)? Jag har inte sett denna typ av app på marknaden, så behöver jag ett patent?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Personuppgiftslagen ett krav vid E-handel?

Hej Foretagande!

Vi sitter och bygger upp en webbutik som använder sig utav OpenCart, vilket innebär att köparen kan registrera en användare (om hen vill) för att se status på sina ordrar. När man registrerar så kommer vi behandla namn, adress, telefonnummer och mail. Behöver vi skicka in en ansökan till Datainspektionen?

Erfarenheter av OpenCart och betalningslösningar

Hej Företagande!

Vi ska starta e-handel och har tittat på OpenCart. Webbutiken drivs genom Loopia som har stöd för OpenCart, men min fråga är om någon har erfarenhet kring vilka betalningsmetoder som finns tillgängliga, samt hur enkelt det är att installera?

Vilka betalningsmoduler använder ni för direktbetalning, kort...

Kategori: E-handel

Ta upp datorköp som en avdragsgill kostnad om man bet privat?

Hej!
Jag håller precis på att starta en enskild firma och har en fråga om bokföring vid köp av en dator.

Jag har nyligen öppnat ett företagskonto med kopplat bank-giro på Swedbank. Dock är min bank-dosa sedan tidigare kopplad till mitt privata konto i samma bank.

Hur hanterar man detta på bästa sätt?
Är...

Adresslistor för e-postutskick och telefonförsäljning

Hej,

Jag har en kollega som håller på att avvleckla sitt företag. Finns en hel del adresslistor till både företag och privatpersoner.

Den som är intresserad kan väl skicka mig ett meddelande.

Hälsningar,
Maja

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Fackförbund

Kan man bli "utsatt" för ett fackförbund om företaget inte är anslutet till ett fackförbund?

Stort utbud, litet lager, omöjligt!

Hej. Jag är på väg att starta eget fysisk butik samt webshop. Just nu är jag i stadiet då jag håller på att skriva en budget. Så jag kontaktar grossister och varumärken för att få reda på hur mycket jag måste köpa, fraktkostnader m.m.

Jag vill ha ett stort utbud, med flera varumärken men med ett litet lager, näst intill obefintligt...

Kategori: Affärsidéer