Hjälp med milersättningen enskild firma

16
Har letat och läst i flera timmar nu men inte hittat mina svar. Hoppas någon här tar sig tid och kan förklara utförligt för en gröning som mig inom bokföring.

Har en privat bil som jag använder i min enskilda firma när jag kör till olika kunder och utför tjänster. Har då förstått att jag kan få 18:50/milen i ersättning, samt att jag för körsjournal över mina resor.

Då till mitt problem att jag vet inte hur jag plockar ut de pengarna.
Vad är enklast att göra? ska det bokföras något? kan jag plocka ut ersättningen 1 gång i månaden eller 1 gång om året? hur går det till?

Mvh Baugo
1472
246
Du skriver en reseräkning, lämpligen en gång per månad. Där specificerar du resorna, antal mil, syfte, osv. Den räkningen använder du som verifikat i bokföringen. Sen om du då vill ta ut den, så får du boka ett uttag på företagskontot, där du tog ut pengarna, och debetposten blir på ett resekonto, tex 5841. Det är lämpligt att skapa ett separat konto, eftersom summan milersättning för hela året sen ska uppges i deklarationen.( övriga upplysningar, NE-blanketten ) Då blir den lätt att ta fram. Så länge du håller dig till 18,50 så blir det så här. Vill du ta ut mer så får du skapa ett konto till, tex 5842 som du kallar för 'milersättning, ej avdragsgill'.
16
så då kan jag strunta i och plocka ut något var månad och slippa skriva reseräkning och istället fylla i NE-blanketten 1 gång om året. 18,50 x antal mil =klart. För och slippa administration och annat klydd. Styrka med körsjournal. Behöver jag behålla tank kvittona eller det räcker med körjounalen? Måste jag tanka på privata kortet? Tankar jag på företagskortet blir väl det som ett eget uttag? mvh
1472
246
Som jag uppfattade frågan så ville du ha ut pengarna, därav svaret. Vill du minimera administrationen och annat klydd så kan du skita i alltihop och bara skriva det på deklarationen ja. Alla bilkostnader ska betalas privat. Så om du tankar med företagskortet blir det ett eget uttag.
1073
139
Det här var vanligt för ett antal år sen att bara ta upp på deklarationsblanketten. Men då gick SKV ut med direktivet att bilersättningen ska bokföras. Vad straffet skulle tänkas bli om det upptäcks att man inte gjort det vet jag inte, men om du vill göra rätt så bokför bilersättningen. Ett enkelt sätt att bokföra den är: Debet 58xx Bilersättning Kredit 2018 Egna insättningar
16
[quote="stifor" post=48440]Det här var vanligt för ett antal år sen att bara ta upp på deklarationsblanketten. Men då gick SKV ut med direktivet att bilersättningen ska bokföras. Vad straffet skulle tänkas bli om det upptäcks att man inte gjort det vet jag inte, men om du vill göra rätt så bokför bilersättningen. Ett enkelt sätt att bokföra den är: Debet 58xx Bilersättning Kredit 2018 Egna insättningar[/quote] Har läst över hela webben snart och de mesta lutar åt att en gång om året ska räcka. Men nu när du säger så, då har jag försökt hitta information om det men inte lyckats. Har skrivit till skatteverket och hoppas på ett bra svar, ska man ändå hålla på så kan man lika bra göra rätt från början :) Räcker det man bokför milersättningen 1 gång i månaden? Har aldrig skrivit en debit kredit bokföring, är totalt nybörjare. Använder, skall börja använda swedbanks bokföring med autokontinering. Har fått den nu Reseräkning har jag ingen aning om hur det görs. Därav jag hellre avstår från att få ut pengar för ersättning när jag vill, läste om det och det verkade vara en massa jobb. Jobbigt och vara helt grön med nya saker, aja man måste lära sig nån gång väl.
1073
139
Det viktiga är att det bokförs, räcker i princip då med en gång per år, men det är ingen nackdel (om du inte tycker det är för besvärligt) att göra det en gång i månaden. Bokfört belopp ska sen hamna i rätt ruta i förenklat årsbokslut/NE-blanketten, det ser förhoppningsvis bokföringsprogrammet till att det gör.
1472
246
Jag tycker ju generellt att ingenting blir lättare för att man gör saker en gång per år. Mallar för milersättning hittar man på nätet gratis. Finns ju även appar till I-phone som många använder.
16
[quote="stifor" post=48444]Det viktiga är att det bokförs, räcker i princip då med en gång per år, men det är ingen nackdel (om du inte tycker det är för besvärligt) att göra det en gång i månaden. Bokfört belopp ska sen hamna i rätt ruta i förenklat årsbokslut/NE-blanketten, det ser förhoppningsvis bokföringsprogrammet till att det gör.[/quote] Fick detta svaret från skatteverket angående att bokföra körjournal. " Det du behöver ha journal på är dina körningar i tjänsten, dvs de som du kommer yrka avdrag för i din deklaration. I deklarationen tar du sen mycket riktigt antal körda kilometrar x 1,85 kr och yrkar avdrag för det beloppet. Någon bokföring ska inte göras." Märkligt om du nu säger det gått ut med direktiv om att bokföra det, ska ringa in och fråga någon igen för säkerhets skull, kanske jag som missuppfattat något. Men i övrigt så har jag en färdigtryck körjournal till min privata bil, där jag endast behöver fylla i körning i tjänst. Har förstått att någon obligatorisk mall för körjournal och vad den ska innehålla inte finns, men det rekommenderas innehålla vissa uppgifter. Mina resor ser ut som såhär Tex: [b]Datum:[/b] 2/12, [b]Mätarställning:[/b] 187052, [b]Besökta platser/företag:[/b] Veberöd - Malmö - Veberöd, [b]Syfte:[/b] Arbete utfört hos kund Advokatbyrå blabla, Dockplatsen 3, [b]Körda/km:[/b] 74 Tycker det ser ganska bra ut för privat bil, jag styrker det hela med fakturor, kvitton etc Och jag antecknar km efter en bra kartbok/eniro, tar inte med eller salta sträckorna samt om jag cirkulerat inom okq8 för en kaffe. Vad tycker ni om det? Har förstått att för bilar i företaget är det mycket hårdare bud och allt skall antecknas in i minsta meter, även privata körningar.
16
[quote="ingvar48" post=48423]Du skriver en reseräkning, lämpligen en gång per månad. Där specificerar du resorna, antal mil, syfte, osv. Den räkningen använder du som verifikat i bokföringen. Sen om du då vill ta ut den, så får du boka ett uttag på företagskontot, där du tog ut pengarna, och debetposten blir på ett resekonto, tex 5841. Det är lämpligt att skapa ett separat konto, eftersom summan milersättning för hela året sen ska uppges i deklarationen.( övriga upplysningar, NE-blanketten ) Då blir den lätt att ta fram. Så länge du håller dig till 18,50 så blir det så här. Vill du ta ut mer så får du skapa ett konto till, tex 5842 som du kallar för 'milersättning, ej avdragsgill'.[/quote] Nu trillade polletten ner här :) Förstår nu hur du menar, men kan man inte använda körjournalen från den månaden som verifikat i bokföringen? Eller jag måste skriva en reseräkning av nåt slag. Kanske finns färdiga mallar, skall kolla om min e-bokföring kanske har det i programmet. Det jobbiga för mig som ny på detta var debit, kredit men jag börjar förstå.
1472
246
Jo, körjournalen blir bra som verifikat. Fördelen med en app i mobilen är ju då att den jobbar med mobilens gps, och då blir det lätt att styrka var man varit. ( det är vad folk säger.. själv har jag ingen I-phone :) ) Det är ju naturligt att en företagsbil har strängare krav. Där ska man ju visa att man INTE kört mer privat än man uppger. Alltså måste mätarställning hållas koll på. När du använder din privata bil behöver du ju bara styrka det du kört i tjänsten och alltså behöver man inte hålla så noga koll på mätarställningen.
1073
139
[quote="Baugo" post=48456] Fick detta svaret från skatteverket angående att bokföra körjournal. " Det du behöver ha journal på är dina körningar i tjänsten, dvs de som du kommer yrka avdrag för i din deklaration. I deklarationen tar du sen mycket riktigt antal körda kilometrar x 1,85 kr och yrkar avdrag för det beloppet. Någon bokföring ska inte göras." Märkligt om du nu säger det gått ut med direktiv om att bokföra det, ska ringa in och fråga någon igen för säkerhets skull, kanske jag som missuppfattat något. [/quote] Det här är utdrag från skriften Bokföring, bokslut och deklaration - För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut Del 1 (SKV 282 utg 3. Utgiven i april 2009): "Andra affärshändelser som ska bokföras är t.ex. om du tar ut varor för eget bruk eller om du använder din privata bil för företagets räkning (milersättning)."

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.