Senaste inläggen

Delägarskap i bolag med begränsade resurser

Hej

Som med många unga nya företagare så har de en idé men saknar både kapital och andra medel för att kunna starta en verksamhet.

Jag har blivit erbjuden att få procent i ett bolag av en person med en idé som kräver ganska omfattande mjukvara som behöver tas fram av en programmerare. Programmeraren är jag.

Kategori: Affärsidéer

Köra och titta på jobb, får man göra avdrag

Får man göra avdrag 18.50/mil om man kör och tittar på jobb för och kunna skriva offert senare?

mvh

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Webbutik med barnkläder till salu. Aktiv sedan 2007.

Hej!
Jag säljer nu min webbutik - www.lillaw.se genom mäklare, se länken http://www.smabolagstorget.se/objekt/e-handel-barnklader/.

Webbutiken har varit igång sedan slutet av 2007 och har en upparbetad och trogen kundkrets.
Vårt nyhetsbrev når ut till ca 4400 prenumeranter och vi finns på facebook https://www.facebook.c...

Kategori: Till salu

Har flera import ideer

Har ideer för import samt montering, och lego tillverkning, nästan lika biligt som i kina. Undrar om det finns någon som är intresserad för sammarbete? 🙂
Mvh Rudolf

Kategori: Söker/eftersöker

Molnbaserat eller inte?

Som leverantör s.k. utförare till skattefinansierade kommunal-
och landstingsbaserade kunder är kraven på vår dokumentation
av verksamheten omfattande. Socialstyrelsens m fl krav på
journalsäkerhet är hårda.

Såhär skriver en IT-leverantör som vill att vi skall använda
dem istället för att sköta och lagr...

Kategori: Inköp

Välja företag: delbetalning, faktura, kort

Hej!
Jag undrar vilket som är den bästa lösningen för att erbjuda kunden delbetalning, faktura och kort? Jag har precis startat företaget så jag hade föredragit att börja med det billigaste alternativet och sen utöka betalningsalternativen när jag vet hur det går. (Verkar som att delbetalningslösningar kostar mycket, men vill gärna ha det så...

Kategori: E-handel

Avveckling av enskild firma, några bokföringsfrågor

Hej,

Jag avvecklade min enskilda firma i somras men har ännu inte avslutat mitt företagskonto där jag fortfarande har pengar kvar som jag ännu inte har rört. Pengarna är enbart vinst, har inga skulder i företaget.

Jag undrar helt enkelt hur jag går tillväga, hur jag bokför pengarna så att de går över till mig privat, s...

korrigering av bokföring (är rätt eller fel ?)

Inköpt material som ska säljas vidare.
1930 kredit 5124:-
2641 debet 1024.8:-
4010 debet 4099.2:-

Kunden betalar material och arbete med rot avdrag.
1930 debet 7049:-
1513 debet 1925:-
3010 kredit 4099.2:-
2611 kredit 1794.8:-
3221 kredit 3080:-

När skatt beta...

Bokföring av Webhotell

Hej!

Jag är inne på att köpa ett Webhotell hos One.com så att jag kan lansera min hemsida. Problemet är att webhotellet är beläget i Danmark och om jag förstår det rätt så ska man bokföra EU-moms på inköpet. Då jag kör faktureringsmetoden och förväntas få en faktura från företaget på domänen undrar jag ifall min kontering blir rätt s...

Direktavdrag eller inte för datorprogram

Hej, behöver hjälp med en bokföringsfråga som jag inte hittat svar på.

Har köpt ett datorprogram, ett CADprogram som är nödvändigt för att bedriva min verksamhet, för 70000SEK ex moms till min enskilda firma och har antagit att jag kan göra direktavdrag för detta, men är nu osäker.

Licensavtalet innebär egentligen int...

Etiketter till kosmetiska produkter

Jag söker någon som kan tillverka etiketter till egenhändigt tillverkad kosmetika. Det ska vara något fräscht, blommigt och pastelligt. Vem kan sådant och till vilket pris? Hänvisa gärna till hemsida så att jag får se förslag/stil.

Samarbetspartner delägare till växande IT bolag.

Hej!

Jag letar efter samarbets partners delägare till ett växande IT bolag.

Bolaget är baserat i Sverige med kontor i Bangladesh med 10 utvecklare med inriktning på asp.net, android, ios och opensource cms utveckling.

För att veta mer gå in på våran internationella hemsida.
www.iqrasys.com
...

Bokföra inbetalning av moms

Hej,

Har nyss gjort min första inbetalning av moms till skatteverket och sitter nu och kliar mig i huvudet och funderar på hur jag ska bokföra detta.

Till saken hör att jag gör min bokföring på det gamla sättet med dagboksblad (uråldrigt och bakåtsträvande jag vet, men jag måste göra så just nu då jag inte vill ha för...

Bokföring vid delbetalning...

Hej,

Är ny på det här med företagande och tänkte ta hjälp av er lite mer erfarna.

Det är så att jag har utfört en tjänst som det nu är dags att fakturera. Jag och min kund har sedan tidigare kommit överens om ett fast pris för denna tjänst.
Nu undrade kunden om jag kunde fakturera hälften den här månaden och sed...

Behöver jag skriva körjournal?

Om man har en bil som man använder i tjänst och kör till kunder samt man kör privat med den. Är man skyldig att föra körjournal över båda?

Eller det räcker att för journal över endast det man kör i tjänsten?

mvh

Vilka inventarier etc skall säljas vid nedläggning av AB?

Vi planerar att lägga ner vårt aktiebolag och i samband med det så skall ju samtliga tillgångar säljas av.

Men företaget har ju även lite saker som inte är bokfört som tillgångar utan redan har kostnadsförts.

Jag antar att även en del av dessa måste säljas av? Men det måste väl finnas någon form av gräns? Jag tänker at...

Manager of Sales

Mindre bolag i Stockholm söker en ansvarig för försäljning. Bolaget sysslar med investeringar i sällsynta jordartsmetaller (Rare Metals). Ägaren till bolaget sitter i Frankrike (MTL Index) varför den person vi söker bör kunna någon franska.

Tidigare meriter är av mindre vikt. Viktigast är att hitta rätt person. Heltid. Avtal skrivs...

Sourcing/Inköp/Logistiklösning Kina

Hej.

Jag håller på att starta upp ett projekt där vi ska hjälpa andra företag med att hitta leverantörer i Kina, hjälpa till med logistikbiten samt göra kvalitetskontroller med hjälp av ett lokalt kontor i Kina.

Denna biten har jag bra koll på och jag har en Kandidatexamen i Internationell handel, master i logistik sam...

Samarbetspartner

Söker någon som är intresserad av att dela vår butikslokal och driva en kompletterade butik i den. Butiken som finns idag är centralt belägen i Göteborg och säljer exklusiva kläder till kvinnor. Vi vill vidareutveckla verksamheten med kompletterande varor såsom exempelvis underkläder/lingerie, smycken, accessoarer, skor, parfym. Har du erfarenhet a...

Starta rederi

Jag har tänkt mig att köpa ett fartyg som kan lasta ungefär 2500 ton. Priset ligger kanske runt 4-4,5 milj kr.

Fartyget skulle vara registrerat i Gibraltar eller nåt annan förmånligt register.

Jag har räknar ut vissa driftkostnader:

Administrationskostnader: 45000 kr/månad
(kostnader för mig sj...

Kategori: Affärsidéer