Senaste inläggen

När ska man ge upp...?

Driver företag vid sidan av mitt arbete med blandad framgång. Har hållt på i ca 6 år, första åren testade jag mig fram på olika saker och gjorde många felinvesteringar. De sista två åren har jag försökt renodla verksamheten och satsa. Jag har ett "blandat jordbruk" där jag de sista 2 åren drivit gårdsbutik. Nu har själva företaget mer utvecklat sig...

Kategori: Off Topic

Har ni testat?

Hej alla! Jag har precis upptäckt tjänsten smsgrupp, ni hittar mer info här: www.smsgrupp.se

Jag är lite nyfiken på hur det fungerar! För jag har testat det nu med innebandygänget, det är ju helt klart smidigt. Men jag ser inga annonser eller sånt. Så hur tjänar de...

Kategori: Allmänt

Ombilda från EF till AB

hej!

hoppas på lite hjälp här.
en lång historia kort jag har idag en enkild firma med start 2007, är det möjligt att ombilda till AB med samma startdatum eller blir start datum från samma stund som bildandet till AB sker?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad betyder allt och hur fungerar det?

Hej! Jag är helt ny på detta med företagande. Jag ska starta ett företag där jag kommer sälja tjänster och jag har en del frågor.

*Hur går processen till från fakturering till att skicka in det som behövs till skatteverket?

*Vad behöver jag lära mig och var kan jag lära mig det? (Bokföring, bokslut, redovisning, reviso...

Att tänka på när jag lägger ner min enskilda firma?

Nu har jag drivit min enskilda firma högst inaktivt i ett antal år. Jag har börjat att avveckla den och så här ser det ut just nu:

* Har inga inventarier kvar, allt är sålt och bokfört.
* Har inga pengar på bankkontot, allt är uttaget och bokfört.
* Har inga kundfordringar eller skulder.
* Har inget lager.
...

Alla är riskkapitalister

Media rapporterar ofta om riskkapital och i den politiska debatten kan man få bilden av att riskkapital är något väldigt speciellt. Men vad är egentligen riskkapital? Ekonomifakta reder ut begreppen.

Många betydelser

Ordet riskkapital låter kanske komplicerat och långt från de flestas vardag. Men sanningen är a...

Kategori: Nyheter

Åldersgräns för att genomföra köpa via e-handel?

Hej Företagande!

Vi är ett företag i processen att starta en e-handelsbutik. När vi satt och skriv 'Regler och köpvillkor' så kom en ganska basic men bortglömt fråga upp i fokus. Hur ska man hantera personer som försöker handla via en e-handelsbutik om de är under 18 år? Ska man begära målsmans tillåtelse, i så fall hur löser man det...

Kategori: E-handel

Kan jag tjäna nägot på min egna fotobok?

Jag har snart skrivit färigt en egen undervisande fotobok. Jag har lagt ner stor omsorg i presentation, formulering, innehåll, ordval, illustartioner, layout osv osv Den är seriöst skriven utan massa talspråk, ordvitsar eller annat lullull.

Målet med boken har varit att den ska vara pedagogisk, mer lättläst och bättre presenterad än...

Bokföring av egna utlägg i enskild firma

Hejsan,
Scenariot är att en hel del utlägg har gjorts med privat VISA kort för inköp av kontorsmaterial och förbrukningsinventarier till den enskilda firman. Då och då har dessa utlägg betalats från den enskilda firmans PG till mitt privata konto som en klumpsumma. Jag ska bokför enligt kontantmetoden.

Eftersom det är e...

CRM nödvändigt i mitt fall? + Tips på appar?

Nu kommer lite blandade funderingar. Är i uppstartsfasen, planen är att ha lanserat webbshopen innan julhandeln sätter igång (tight, men jag jobbar dygnet runt i princip. Inte omöjligt att hinna).

Börjar närma mig ett beslut om plattform för butiken, betalningslösning, startlager etc. MEN. Jag klurar på det här med CRM. Jag planerar...

Anlita inkassobolag till faktureringen

Är det en bra ide att anlita ett inkassobolag att sköta faktureringen & låta dem följa upp med inkassobrev om kunden inte betalar?

Eller är det bättre att sköta faktureringen själv?

Hur ska man veta att den man anlitar inte stjäl kunder från ens företag?

Hjälp önskas angående vilka konton jag ska välja

Hej.

Jag köper in stockar och säljer ved. Vilka konton ska jag välja för:
1. inköp av stockarna
2. transporten av stockarna från säljaren till mig
3. bensin och olja till kedjesågen samt el till klyven för att förvandla stockarna till ved
4. diesel till truck/traktor för att flytta stockar samt färdig ved<...

Wiredge - betallösningar och sms-tjänster

Är det någon här som använder sig av Wiredges betallösningar och/ eller sms-tjänster?

Om ja, vad är era erfarenheter?

Bokföra maskiner och inventarier?

Hej,
Ska precis börja med bokföring för första gången i ett nystartat företag.
Jag har övertagit en lokal där maskiner ingick i själva priset /överlåtelseavgiften.
Behöver jag eller bör jag bokföra maskiner och inventarier som ingick i inkråmet som tillgångar, och hur räknar jag i så fall ut värdet?

Tacksam för s...

Avsluta enskild firma

Hej
i år 2013 har jag avreggat min enskilda firma

deklaration för inkomstår 2012 TAX 2013 drogs det av i NE kolumn R43 årets beräknade avdrag för egenavgifter med 8165

Hur gör jag då jag ska deklarera Maj 2014?
min slutskattsedel kommer i december nu.

skriv utförligt hur jag går tillväga me...

Fakturerings hjälp!

Vad är bästa och billigaste sättet att fakturera en kund på, samt minst jobb med.
Utför tjänster och behöver fakturera 6-10 st kunder om dagen. Det blir många kronor på frimärke och kuvert, samt kostar tid.

E-faktura går inte ju, inte alla människor som har mail, vissa har ju inte ens en dator.

Swedbanks e-bokföring?

Någon som kan rekommendera Swedbanks e-bokföring "standard" med autokontering? Eller berätta vad ni tyckte om det, vad kostade det i månaden?

Tycker att det verkar smidigt att ha för enskild firma.

egenanställa och starta eget-bidrag?

Om man har Starta eget-bidrag från arbetsförmedlingen i 6 mån, kan man då använda sig av egenanställning hos till exempelvis Frilans finans? www.frilansfinans.se

Eller jag förlorar bidraget då? Det verkar ju så smidigt att egenanställa. 🙂

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Spara pengar med låg risk

Jag har 100K som jag kan lägga undan i 3-5år plus 3-5K varje månad som jag tänkt spara. Jag vill inte ha någon hög risk då det känns som börsen kommer att krascha snart. Eller har ni annan uppfattning?

Fick tips om http://www.spiltanfonder.se/fonder/rantefond-sverige som ska vara mycket låg risk.

Har även kollat http:/...

Bokföra returnerad vara

Hej,

Jag har redan bokfört en vara som nu ska returneras. Vilket intäktskonto ska jag då använda i bokföringen? Ska jag ta det som 3010 försäljning?

Sedan undrar jag hur jag borde göra med kvittot som jag först har använt som verifikation men som jag nu troligtvis blir tvungen att lämna tillbaka? Det får ju inte bli et...