Nybörjarfråga angående moms

13
1
Hej!

Sitter och försöker bli lite klokare på momsredovisning och hoppas jag kunde få lite hjälp av er.

Om jag har förstått det rätt så betalar man preliminärskatt varje månad, en summa som kan variera beroende på ett uppskattat värde som man kontinuerligt kan ändra. Gällande momsdeklaration så tänkte jag välja kvartalsredovisning (exempelvis att redo visa den 12/5 för perioden januari-mars).

Tänk er att jag har en webbshop och ett kapital på 50.000 att köpa in produkter för, vilket jag även gör. Den 13 januari beställer jag produkterna för 50.000 kronor från min leverantör och den 15 januari har jag dom i lager. Tänk er även mardrömsscenariot att jag inte säljer någonting under dessa tre månader. Hur ska jag momsdeklarera den 12/5?

1. Blir den utgående momsen för det här köpet är 50000/4 (25% momssats) = 12.500 kronor?

2. Trots att jag inte sålt något måste jag betala in 12.500 kr i moms den 12/5? Eller ska jag betala av det gradvis efter beroende på summan av produkter jag säljer?

Problemet som jag undrar här är om man enbart betalar moms för de varor man säljer? Annars måste jag se till att ha 12.500 kronor ytterligare så jag kan betala in momsen om jag inte lyckas sälja något?

Tacksam för alla svar 🙂

Med vänliga hälsningar,
Robin
1470
246
Själva preliminärskatten brukar bli en fast summa. Utifrån de uppgifter du lämnar när du börjar, så fastställer skatteverket en summa du ska betala in varje månad. Vill du sen ändra det så får du lämna in en ny preliminär deklaration, så du får ett nytt beslut. När man startar är det ju klokt att hålla nere preliminärskatten så mycket som möjligt tills man ser hur det går. Går det över förväntan kan man ju alltid sätta undan pengar till skatten på ett särskilt konto. Momsen har du nog missuppfattat lite :). Köper du varor för 50 000 + moms 12500 så får du ju betala 62500 till leverantören. Säljer du sen ingenting så deklarerar du 12500 som avdragsgill ingående moms den 12/5 och får tillbaks den summan från staten. Säljer du varor för låt säga 1250 kr, där då 250 kr är moms så får du deklarera 250 kr som utgående moms, och 12500 kr som ingående moms, och skulle då alltså få tillbaks 12250 kr. Men förhoppningen är ju att du säljer dina grejer med vinst. Vi säger att du säljer partiet för 100 000 kr varav momsen är 20000. Då deklarerar du 20000 som utgående moms, och 12500 som ingående, och då får du betala in 7500 kr till staten. Momsen är ju en 25-procentig skatt på vinsten. Vinsten i ditt fall blev ju 30 000. ( du köpte för 50 000 och sålde för 80 000 ex moms ) Och 25% av 30 000 är ju 7500.
13
1
Toppensvar! Tack Ingvar48 :) Automatiskt kommer lite fler frågor upp. Tidigare så handlade det om att köpa produkter från en svensk leverantör för att sedan sälja till privatpersoner inom Sverige. Vad händer om man köper produkter från ett EU-land (exempelvis Danmark?). Om jag förstod det rätt på Skatteverkets möte så ska man inte betala någon moms för de produkterna till leverantören, utan man kontaktar och betalar moms till tullverket? Stort tack! P.S. Gav dig en "ryktespoäng"! Med vänliga hälsningar, Robin_
1470
246
Tack för poängen :winner Nja, om det var så skatteverket sa, så var den handledaren ute och cyklade lite. Hela EU är ett momsområde där vi kan handla fritt över gränserna utan att blanda in tullen. Det är ju en del av vitsen med EU.. När du vill köpa grejer [u]till ditt företag[/u] så uppger du ditt momsnummer till leverantören, och han ska då sälja varan till dig utan att lägga på moms. Sen när du ska redovisa detta för skatteverket på din momsdeklaration, så får du först lägga på 25% moms ( den svenska ), och eftersom du har rätt att dra av moms du betalar på varor, så får du sen dra av samma summa. Ett nollsummespel alltså, som kan tyckas meningslöst, men det måste ändå göras. Din leverantör i det andra landet har nämligen redovisat försäljningen till dig, till sitt skatteverk. Och när sen skatteverken samkör sina uppgifter, så ska dom då kunna se att du sen har tagit upp det här inköpet och redovisat moms här i sverige. Handlar du däremot från andra länder, utanför EU, så ska grejerna tullas och du får betala moms vid förtullningen.
13
1
Okej toppen! Där blev många frågor svarade, så varför inte ta de sista också? :) Fråga 1: Jag har skickat in F-skattesedeln och väntar på svar just nu, varav den kommer gälla från och med den 1 januari 2014. Har redan fixat en webbshop som är helt klar, varav jag hyr webbservern hos ett företag i mitt privata namn. Kan jag fortsätta att betala av månadsavgiften för webbservern privat när jag fått min skattesedel? (Det handlar om ett handelsbolag som jag startat med min far). Eller måste den betalas av företaget enligt lag? Fråga 2: Lite av samma karaktär som ovanstående fast det gäller annonsering :) Facebook och Google Adwords erbjuder privatpersoner tjänsten att skapa annonser, vilket vi vill göra. Kan jag betala det som privat också fast jag annonserar för företaget? Är det lagligt? Det skulle underlätta eftersom annars - antar jag - köper man tjänster från utlandet (Facebooks huvudkontor ligger väl i USA), vilket gör att det blir lite klurigt. Fråga 3: Om jag beställer en betalningstjänst som Klarna till min webbshop som kostar 599 kr/månad + fast transaktionskostnad på 2.95%, ska man även betala in moms på den här månadsavgiften? Det är ju trots allt en tjänst man köper och använder :) Det var nog alla frågor som jag har! Stort tack för svar! Med vänliga hälsningar, Robin_
1470
246
Det är inte så kinkigt vem som betalar saker. Helst skulle ju fakturorna från Facebook etc stå utställda på företaget, men tillsvidare lär det fungera ändå. Det handlar ju ofta inte om så stora summor. Jag tror dock att man snart kommer att börja titta på det här från skatteverket, så det är ju klokt att förbereda sig på att göra allt rätt. Än så länge är det hela en väldigt luddig ekonomi, men det ökar ju hela tiden och snart lär nån reagera. Samma sak med kvitton folk får på sånt dom handlar på internet. Dom är ju oftast totalt undermåliga som verifikat. På fråga 3 så får du kolla om det är moms på Klarnas avgifter. Jag tror det är det, och den är ju viktig att du håller reda på, eftersom det är avdragsgill moms.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.