Dela på leverantörsfaktura

50
Hej!

Vi är två företag som sitter i samma lokal och delar på hyran: X AB och Y AB. Hyresvärden har nu fakturerat X AB10 000 kr. Hälften av denna kostnad tillhör egentligen Y AB.

Det enklaste sättet vore förstås att X AB fakturerar Y AB 5000 kr för hyra. Men att bokföra detta som en rörelseintäkt i X AB känns fel då det driver upp våra försäljningssiffror.

Hur borde jag göra?

Tack!
Viktor Jarnheimer
1470
246
Nja, driver upp resultatet kan det väl inte göra? Bolaget X har ju kostnaden för hyran på 10 000 att dra av. Men egentligen betalar det ju bara 5000 i hyra, så om bolag X fakturerar bolag Y 5000 kr, så blir ju allt korrekt. Det blir ju samma effekt som om hyresvärden skulle dela på fakturan och skicka en till vardera bolaget, som ju då är alternativ 2.
50
[quote="ingvar48" post=48503]Nja, driver upp resultatet kan det väl inte göra?[/quote]Väldigt sant, jag borde ha skrivit "rörelseintäkter". Men hur borde jag göra för att inte driva upp rörelseintäkterna?
Viktor Jarnheimer
632
3
Hej! 1. Om du fakturerar honom för hyra så ökar dina intäkter. En övrig intäkt skulle jag vilja påstå att det blir, men fortfarande en intäkt. Det kommer du inte ifrån om du ska redovisa rätt. 2. Var väldigt försiktig med att fakturera vidare hyra. Dels så måste du registrera dig för frivillig skattskyldighet för att fakturera med moms, och du måste även ha hyresvärdens tillstånd. Mitt råd är att prata med hyresvärden och be denne fakturera till de olika bolagen. Not: Nya regler för frivillig skattskyldighet gäller från årsskiftet, då krävs ingen registrering.
1470
246
Frivillig skattskyldighet är ju just frivillig, så moms blandar man sällan in i hyra av kontor och liknande. Det gör ju faktureringen enklare när det gäller just hyra. Dock fattar jag fortfarande inte detta med att intäkterna skulle öka. Du får en faktura på 10 000. Den drar du av. Din del av hyran är bara 5000 och således fakturerar du din kollega med 5000 för resten. Då får du in 5000, det är riktigt. MEN, alternativet är ju att hyresvärden skickar er varsin faktura på 5000 kr. Då blir ju ditt avdrag för hyran endast 5000 kr. Således exakt samma resultat som om du får en faktura på 10 000 och sen fakturerar kollegan med 5000. Vill du ha ditt avdrag på 10 000 helt, så får du ju låta kollegan hyra gratis av dig.
50
[quote="krjh" post=48505]Hej! 1. Om du fakturerar honom för hyra så ökar dina intäkter. En övrig intäkt skulle jag vilja påstå att det blir, men fortfarande en intäkt. Det kommer du inte ifrån om du ska redovisa rätt.[/quote] Tack!!! Precis vad jag var ute efter. Under vilket konto finner jag "Övrig intäkt"?
Viktor Jarnheimer
1470
246
3911 kallas ju annars 'hyresintäkter'. Glöm inte att markera det som momsfritt.
1470
246
Dock skulle jag väl tillägga att själv hade jag bokfört beroende på formen för ersättningen. Om man är noga med bruttovinsten som ju kommer att påverkas oavsett vilket 3-konto man sätter det på. Är det ett formellt hyreskontrakt där man hyr ut den andra kontorsdelen så bör det ju hamna på 'hyresinkomster'. Är det däremot en mer formlös ersättning där det bara kommer in pengar på kontot med noteringen 'hyresersättning Pelles AB' så hade jag krediterat hyreskontot istället. Det är ju egentligen då inte en intäkt utan bara en minskning av utgifterna.
50
[quote="ingvar48" post=48513]Det är ju egentligen då inte en intäkt utan bara en minskning av utgifterna.[/quote] Tack! Jag ska minska hyreskostnaderna istället. Känns som om det ger en mer rättvis bild av verkligheten.
Viktor Jarnheimer

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.