Senaste inläggen

Säljföretag söker uppdrag

Vi är ett säljföretag på två anställda som söker samarbetspartners.

Det vi kan erbjuda är att hjälpa er med försäljning inom B2B. Vi kan sälja på provision om produkten/tjänsten är av intresse. Vi är öppna för alla typer av uppdragsgivare. För vidare info kontakta oss gärna på contact@brightcloud.se

Mvh Jesper

Kategori: Söker/eftersöker

När ska momsen egentligen redovisas....??

Hej,

Jag startade enskild firma i april och undrar när momsen senast ska redovisas. Jag har valt redovisning enligt bokslutsmetoden och redovisningsperioden är ett beskattningsår. Jag är verkligen novis på detta område och mycket tacksam om någon kan förklara.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

resultat/likviditetsbudget

Hej,
jag är ny här, och funderar om att det finns kanske någon som kan hjälpa mig 🙂
Jag pluggar ekonomi (börjat för några veckor sen) och har en uppgift som jag kan inte lösa själv 🙂
Uppgiften är lite långt, men kanske det finns någon här som har lust att hjälpa med 🙂

Max är en idrottsintresserad kille som...

Inköp av chokladaskar (kundgåva) avdragsgill i bokföringen?

Jag skulle vilja visa min kund uppskattning genom att bjuda på några chokladaskar nu innan jul
Är inköpet av dessa askar avdragsgilla i min bokföring(enskild firma)?
Hur skall de bokföras?
Mvh
/Lars

Tips på redovisningsbyråer/konsulter för för Grafisk verksamhet

Hej!

Jag driver egen Näringsverksamhet och detta är första året jag måste göra årsbokslut. Därav behöver jag någon som kan hjälpa mig för jag klarar inte av det själv.

Inte så mycket som hänt det första året, men årsbokslut måste ändå göras.

Har någon här tips på redovisningskonsulter som jobbar eller ha...

Hur bokför man kreditfaktura?

Hej,

Jag skickade först en faktura till en kund på 1250kr inklusive moms.Jag insåg sedan att summan var fel och skickade en kreditfaktura på samma summa. Kunden hann inte betala för den första fakturan. Jag skickade sedan en ny faktura med den korrekta summan 965kr inklusive moms. Så nu undrar jag hur jag ska bokföra det här?
...

Bokföra skatten i enskild firma

Hej!
Jag har bokfört min preliminära skatt varje månad på 2012 (skattekonto) men läser nu på skatteverkets hemsida att den ska bokföras som eget uttag. Frågan är: spelar det någon roll och i så fall hur gör jag den ändringen.
Tack på förhand
MVH
Daniel

Säljuppdrag

Hej,

Jag och en vän funderar på att starta eget säljbolag (telemarketing eller Face2face, alt. båda). Vi är båda säljare idag och har ca 10 år erfarenhet tillsammans.

1. Behöver någon här på forumet hjälp med sin försäljning?
2. vart kan vi hitta säljuppdrag om inte här?

Vi är har mest erfarenhet...

Kategori: Söker/eftersöker

Inköp EU men glömt att ange VAT

Jag har haft annons på Facebook ett tag men nu när jag skulle bokföra så såg jag att de hade angett moms på mitt faktureringsunderlag. Jag upptäckte att jag missat att ändra inställning till företag och ange mitt VAT-nummer Grrrrr

Att kontakta dem och se om de kan ändra känns näst intill omöjlig. Det är inga stora pengar så tänkte a...

Hur skriver man ett kvitto som privatperson till företag

Har sålt ett domän till ett företag. Försäljningen blev 1000 kr.

Nu är det så här att jag sålde den som privatperson och behöver inte redovisa det till skatteverket eftersom det är en hobbyverksamhet samt inte handlar om en hög summa.
Jag har ingen företag, ingen f-skatte del.

Men däremot företaget som köpte varan b...

Bokföra löner till fotbollsspelare

Hej

Jag ska bokföra löner i en division 2 klubb som betalar ut ca
15 000 kr/år per spelare och undrar följande:

Vilket konto ska jag använda?

Behöver jag betala arbetsgivaravgifter och skatter när klubben betalar så låga löner?

Tacksam för snabbt svar

Dela på leverantörsfaktura

Hej!

Vi är två företag som sitter i samma lokal och delar på hyran: X AB och Y AB. Hyresvärden har nu fakturerat X AB10 000 kr. Hälften av denna kostnad tillhör egentligen Y AB.

Det enklaste sättet vore förstås att X AB fakturerar Y AB 5000 kr för...

Komplett varumärke säljes inkl allt!

Komplett Etablerat varumärke inom Longboards

varumärkesskyddat
Skräddarsydd Hemsida
Sammankopplade communityn
Instagram, Twitter och youtube.
Webshop genom E-butik.se
Klarna fakturor
Mängder med material till återförsäljare (E-poster,Facebookkontakter.

Mängder med samman...

Kategori: Till salu

Bokföra alkoholskatt/punktskatt

Hejsan!

Normalt så bokför man alkoholskatt som förfallit pga försäljning till kund (Systembolag/HoReCa) på konto 2669 (KREDIT) enligt BAS 2013 för att vid inbetalning till skatteverket bokföra DEBET på samma konto.

Jag har precis startat min firma och har inte kommit igång med försäljning än men har däremot köpt in var...

Inköp av vara från EU-land för vidareförsäljning

Hej,

Precis kommit igång med bokföring för min enskilda firma som handlar varor från annat EU-land (utan moms/omvänd skatteskyldighet). Jag bokför enligt fakturametoden och tänkt mig "direktmatchning" av försäljning och varulagret när jag bokför.

Mitt problem är bara att jag inte vet när jag skall bokföra momsen (momsd...

450 000 företag för endast 3500kr

Håller på att avveckla mitt företag.
Säljer därför en SQL dump på över 450 000 företag.

Följande kolumner finns med:

företagsnamn
omsättning
nummer
Adress (besök och post)
hemsida (för vissa)
epost (för vissa)
fskatt
registreringsdatum
bolagsform
mom...

Kategori: Till salu

Att bli återsäljare kräver PRV-bevis?

Hej Företagande.se!

Jag har en liten nybörjarfråga angående återförsäljning. Det verkar som att de flesta leverantörer kräver att man har ett PRV-bevis, varav min fråga är: Är ett PRV-bevis detsamma som ett registreringsbevis på företaget från Bolagsverket?

Jag vet att Patent- och registreringsverket och Bolagsverket t...

Kategori: Allmänt

Tips starta driva Hotell

Hej.

Jag har lite frågor till er med erfarenhet och kanske även er som vet bara lite.

1, Finns det nån bra kurs för att bli hotell direktör
2, tips på hur man startar ett eget hotell
3, tips på hur man driver ett hotell
4, har du några andra tips över huvudtaget så är jag väldigt tacksam.

Kategori: Affärsidéer

Nybörjarfråga angående moms

Hej!

Sitter och försöker bli lite klokare på momsredovisning och hoppas jag kunde få lite hjälp av er.

Om jag har förstått det rätt så betalar man preliminärskatt varje månad, en summa som kan variera beroende på ett uppskattat värde som man kontinuerligt kan ändra. Gällande momsdeklaration så tänkte jag välja kvartals...

Problem med stora intäkter i slutet av året?

Hej!

Kommer ha relativt stora intäkter i ett AB för ett uppdrag som betalas i förskott i slutet av året. Mycket av pengarna ska egentligen gå till underkonsulter men dessa kommer jag inte ha på plats förrän i början av året därpå.

Går det att undvika att bli vinstbeskattad för dessa intäkter som till största delen bar...