Moms egen insats enskild firma

6
Hej!
Det finns några frågetecken hos mej när det gäller moms i enskild firma.

Om jag gör en egen insats från privat ficka på säg 10 000 :- får jadå göra avdrag på momsen (ingående moms) vid ett inköp av en inventarier eller förbrukningsmaterial fast att jag inte betalat någon ingående moms på dessa 10 000:- ?

Får jag helt enkelt 12 500:- inkl moms att handla för när jag gjort en insats på 10 000:- ?
1468
246
Tänk bort att det är du som person som sätter in pengarna, utan se det som ett vanligt lån, så blir det enklare. Om du lånar pengar av dig privat eller från en bank är ingen skillnad. Så om du då lånar 10 000 av en bank (dig ) och köper en grej för 10 000 så får du ju dra av moms om det är det i priset. 2000 kr alltså. Men det förutsätter ju att det står moms utskrivet på räkningen. Köper du en grej från en vanlig privatperson, så är det ju ingen moms i affären, och då får du heller inte dra av någon.
6
Hur blir det då om jag gör inköp från ett annat Eu moms utan moms? Då innebär väl det att jag inte ska lägga på någon moms i detta fallet då inventariet finansieras av egen insats ?
1468
246
Du måste släppa den här låsningen du har vid hur sakerna finansieras. Ingen momsfråga har nåt att göra med hur en sak har betalats. Köper du saker utan moms från EU så måste du lägga på moms när du säljer dom.
6
Ja, givetvis men det är fråga om en inventarier
1069
139
Ifall din enskilda firma är momsredovisningsskyldig får du tillbaka den moms du betalat vid inköp/kostnader, spelar ingen roll om det är inventarier, varor eller tjänster. Som Ingvar skrev, har det ingen som helst betydelse varifrån de pengar som används vid inköpet kommer.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.