Avdrag underhåll & reparation fastighet

3
3
Funderar på att ta över ett mindre hyreshus men fasaden måste fixas till och ev. tilläggsisoleras för det ska gå att få några hyresgäster.

Är ny på detta med avdrag för underhåll och rep samt lån.

1. Kan man "spara" på den årliga vinsten för att senare göra en större renovering?
2. Kan man dra av för amortering och räntor för lån?
Måste jag skatta för den lilla vinst jag kommer göra och sedan betala så kommer det ta 3000 år att betala.

(Jag ska själv inte bo i huset)
3
3
För att svara mig själv. 1. Man kan spara 30% av vinsten i 6 år i en fond. 2. Där snurrade jag till det och blandade in bolaget med lånet. Eftersom jag har lånet privat så är det ju privat jag drar av räntan. Och amorteringen. För att betala av ränta/amortering med det som kommer ur vinsten så måste jag naturligtvis skatta för det och betala på så sätt.
91
8
Bra så får fler nytta av informationen! :bravo
1468
246
Vad tänker du dig för bolagsform? När det gäller lånen så är det alltid en fördel att göra rätt från början, och då ska lånen ligga på den del som dom avser. Dvs de lån som avser hyreshuset ska ligga i firman och bokföras där, så räntorna dras av från intäkterna. Om du driver det i enskild firma så kommer ju ändå lånen att stå på dig privat, men dom ska bokföras i företaget. Och om du kör i enskild firma och har ett såpass bra eget kapital som en fastighet innebär, så brukar det gå att lägga det mesta av vinsterna i en expansionsfond. Då skattar du 22 % på de pengarna i fonden tillsvidare. Sen när du återför fonden för att t.ex renovera så får du tillbaks de 22 % skatt som du betalat, och istället läggs vanliga skatter &avgifter på, men då är ju tanken att man haft kostnader för renoveringen som ätit upp vinsten, och det blir ingen skatt. Det är därför det kallas expansionsfond.. man expanderar/reparerar/bygger till verksamheten.
3
3
Tack för info Ingvar! Det är väl i första hand Handelsbolag vi tänkte, då vi är två som ska dela. Eller är AB ett alternativ som är bättre? Just nu måste vi på något vis räkna på om det är värt att köpa huset då jag tycker han begär alldeles för mycket. Han begär "tillbaks" pengar på reparationer han gjort.
1468
246
Jo, så är det ju nästan alltid.. Man tror gärna att ens saker är mer värda än dom är. Värdet på en sak är ju alltid exakt det som nån är beredd att betala, sen kan man ha sina egna tyckanden bäst man vill. Reparationer får man ju dela upp i normalt underhåll och sånt som är värdehöjande. Och den senare kategorin kan man ju ha en viss förståelse för att säljaren vill ha betalt för. Men ofta är ju även det svårt..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.