Jag har ett företag ihop med en annan person. 50/50. Vi jobbade bra ihop dom första åren men nu är det inte så bra längre.
Jag jobbar hela tiden och han gör inget mer än att ta ut lön. Eventuellt betalar han någon faktura ibland.
Så just nu jobbar jag på att försöka köpa ut honom. Men han vill ha väldigt mycket pengar. Han räknar med pengar som kan komma in i framtiden. Att det har ju gått bra tidigare så det kommer komma in mer pengar.
Han kan inte driva firman själv. Han kan inget av det vi gör längre. Han vill inte lära sig.
Jag har slutat dragit in nya jobb. För det känns som jag sliter och han tar hälften av pengarna.
Så nu går ju våra bankkonton ner. Blir mindre och mindre pengar kvar.
Jag har många nya kunder som vill ha hjälp av mig. Men jag har sagt att jag vill vänta till jag har köpt ut den andra delägaren.
Men det går segt. Så nu har jag funderat på att starta ett nytt företag på sidan. Där jag kan ta in nya jobb.
Jag har sagt det till den andra delägaren. Då hotar han att stämma mig för att jag öppnar ett konkurrerande företag.
Och jag förstår att han blir arg. Så klart.
Men kan han stämma mig?
Vi har inget kompanjonavtal. Vilket var klantigt av mig. Annars hade jag skrivit in att vi måste jobba lika mycket.
Men nu är det bara jag. Han har inte jobbat på flera år. Bara lite administrativt ibland. Som jag sa tidigare, kanske betalar in någon faktura någon gång i månaden. Och jag jobbar dygnet runt känns det som.
Jag vill vidare. Anställa folk. Bygga ut. Har massor av planer. Men han stoppar allt. Han är nöjd. Han tar ut en bra lön men slipper jobba.
Så kan han stämma mig om jag öppnar ett till företag?
Vill så klart lösa det på bästa sätt, Och han kan få pengar bara det är en vettig summa. Ingen skulle köpa vårat företag. Så det är inge värde i det. Det är jag som är värdet. Jag sitter på kunskaper som företaget använder. Så utan mig inget företag.
Men han kan få pengar ändå. Han har ju rätt till hälften av tillgångarna. Men han vill som sagt ha mycket mer.
Hoppas någon har någon idé. Är det bästa att starta eget eller kan han stämma mig då?
Tack på förhand!
Mvh
Ronny