Öppna ett nytt företag utan den andra delägaren. Stämma mig?

3
Hej!
Jag har ett företag ihop med en annan person. 50/50. Vi jobbade bra ihop dom första åren men nu är det inte så bra längre.

Jag jobbar hela tiden och han gör inget mer än att ta ut lön. Eventuellt betalar han någon faktura ibland.

Så just nu jobbar jag på att försöka köpa ut honom. Men han vill ha väldigt mycket pengar. Han räknar med pengar som kan komma in i framtiden. Att det har ju gått bra tidigare så det kommer komma in mer pengar.

Han kan inte driva firman själv. Han kan inget av det vi gör längre. Han vill inte lära sig.

Jag har slutat dragit in nya jobb. För det känns som jag sliter och han tar hälften av pengarna.

Så nu går ju våra bankkonton ner. Blir mindre och mindre pengar kvar.

Jag har många nya kunder som vill ha hjälp av mig. Men jag har sagt att jag vill vänta till jag har köpt ut den andra delägaren.

Men det går segt. Så nu har jag funderat på att starta ett nytt företag på sidan. Där jag kan ta in nya jobb.

Jag har sagt det till den andra delägaren. Då hotar han att stämma mig för att jag öppnar ett konkurrerande företag.

Och jag förstår att han blir arg. Så klart.

Men kan han stämma mig?

Vi har inget kompanjonavtal. Vilket var klantigt av mig. Annars hade jag skrivit in att vi måste jobba lika mycket.

Men nu är det bara jag. Han har inte jobbat på flera år. Bara lite administrativt ibland. Som jag sa tidigare, kanske betalar in någon faktura någon gång i månaden. Och jag jobbar dygnet runt känns det som.

Jag vill vidare. Anställa folk. Bygga ut. Har massor av planer. Men han stoppar allt. Han är nöjd. Han tar ut en bra lön men slipper jobba.

Så kan han stämma mig om jag öppnar ett till företag?

Vill så klart lösa det på bästa sätt, Och han kan få pengar bara det är en vettig summa. Ingen skulle köpa vårat företag. Så det är inge värde i det. Det är jag som är värdet. Jag sitter på kunskaper som företaget använder. Så utan mig inget företag.

Men han kan få pengar ändå. Han har ju rätt till hälften av tillgångarna. Men han vill som sagt ha mycket mer.

Hoppas någon har någon idé. Är det bästa att starta eget eller kan han stämma mig då?

Tack på förhand!

Mvh
Ronny
1470
246
En vanlig missuppfattning folk har är ju att dom översätter tillgångarna i företaget rakt av som om det vore egna ägda tillgångar. Visst stämmer det i viss mån, men i realiteten äger ni ju bara aktierna i företaget, och en överlåtelse av hans aktier till dig är alltså en helt privat affär mellan er. Och då kommer man ju till knäckfrågan hur man ska värdera aktierna. I första hand så är dom ju då värda lika mycket som tillgångarna i bolaget. Eventuella framtida vinster vet man ju inget om, och blir svårt att räkna in i värdet. Bolaget kan ju lika väl gå på en mina och förlora rubbet och konka. Sen är ju frågan vad grunden skulle vara för en stämning? Har ni nåt slags patent på en produkt? Som anställd i ett företag har man inte rätt att starta upp en konkurrerande verksamhet utan vidare. Men som två delägare kan jag inte se nåt hinder. Mer än ett eventuellt patent då, eller nån slags ensamrätt på nåt. Det är ju otaliga företagare som gått isär och startat upp verksamheter som konkurrerar med det dom hade innan. Och det som händer är ju oftast att man tyvärr blir osams, kanske för livet.
3
Hej! Tack för ditt svar. Nej vi har ingen pantent på något. Och ingen egen produkt som vi har tagit fram. Han sa att han skulle stämma mig om jag öppnade upp ett konkurrerande företag. Men det låter konstigt. Vi har två olika saker vi gör i företaget. Två olika ben. Och jag jobbar med båda. Men jag tänkte som sagt öppna eget och flytta över ena benet där. För det andra benet kommer dö i det befintliga företaget eftersom jag inte tänker dra in mer såna jobb. Eftersom jag inte får hjälp av den andra delägaren längre. Men jag hoppas så klart jag får köpa ut honom för en vettig slant och kan skiljas som vänner. Men då kan han inte stämma mig för att jag öppnar ett nytt företag i alla fall. Även fast det är konkurrerande? /Ronny
1470
246
Vi får väl se om nån mer har nån annan infallsvinkel, men jag har svårt att se hur han skulle lyckas komma nånvart med det. Om inte ni har nåt slags skrivet avtal med nån konkurrensklausul. De fall man läser om är alltid anställda som slutat och startat en liknande verksamhet, och det kan ju i viss mån vara förståeligt eftersom dom kanske kostat arbetsgivaren i upplärning etc, och att dom känner till företagshemligheter. Men mellan egenföretagare.. Nä, det låter långsökt. Vi har ju fri företagsamhet, och hur länge skulle ett sånt här förbud i så fall gälla? På livstid? Har man inget avtal, så har man ju heller inget avtalsbrott att stämma för.
2360
37
Du kan starta en enskild firma där du bland annat har med det du gör nu samt annat du är intresserad av. lars Arenander
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Tack för era svar och tips. Nej vi har ju inget avtal. Så det låter konstigt att han ska kunna stämma mig. Vi ska fortsätta våra samtal imorgon. Jag kommer säga att jag kommer att starta ett till företag, men vill fortfarande köpa ut honom. Bara han kommer med en vettig summa. Tack igen!
1009
206
Jobbigt läge. Tänker på att man som anställd (som man ju på sätt och vis är i sitt eget AB) inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Kan man säga upp sig i sitt bolag och starta nytt då? Det kan ju även finnas vissa restriktioner mot att ta med sig modeller eller arbetsverktyg mm som man byggt upp i ett bolag. Men jag tänker att hur man än gör så är det väl stor risk att de värden som finns i gamla bolaget förstörs ifall man inte kommer överens om ett bra avslut mellan ägarna. Har man ett stort bankkonto kan man ju inte gärna bara plocka ut hälften och starta nytt. Och har man en modell med lön efter arbete så kan det vara svårt att plocka ut mer ifall man bara sticker och startar nytt. Det bästa kan nog vara att kontakta någon som jobbar med företagsöverlåtelser. Någon som kan medla. För även den andre ägaren kan ju förlora mycket om bolaget bara kraschar. Men, så klart att värdering är svårt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
19
2
Hej Ronny, Det är en besvärlig situation du befinner dig i, men den är vanligt förekommande. Det korta svaret på din fråga är att din kompanjon, alternativt ert nuvarande bolag, skulle i vissa fall kunna stämma dig om du startade en konkurrerande verksamhet, helt oavsett vilken juridisk form det nya bolaget bedrivs i. Svaret beror främst på a) vilken juridisk form ert nuvarande samarbete bedrivs i b) hur bolagets ledning är organiserad samt av c) eventuella anställningsavtal mellan er och bolaget. Förhållandena i var och en av dessa punkter kan utgöra grund för ett skadeståndsanspråk mot dig om du startar en konkurrerande verksamhet. Det är mycket lätt att gå fel i denna typ av situationer. Jag skulle därför rekommendera att du tar kontakt med en affärsjurist på orten där du bor och med denne går igenom din situation. Du kan därigenom även få biträde i förhandlingar med din kompanjon samt råd om hur du kan gå vidare om ni inte kommer överens. Vänliga hälsningar Johan Almer
www.umbrajuridiska.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.